Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Picnic: FNV infiltreert in onze Slack en Whatsapp-groepen

Vakbond FNV heeft in de Slack en Whatsapp-groepen van Picnic 'buttons' geplaatst om medewerkers te activeren voor een petitie, zegt medeoprichter Michiel Muller. De ondernemer blijft er laconiek onder.

Vakbond FNV voert sinds eind vorig jaar een loopgravenoorlog met Picnic, de online supermarkt waarmee Michiel Muller, Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys de concurrentie aangaan met de AH’s van deze wereld. 

De bond verwijt de onlinesuper dat het zijn medewerkers in de fullfilment centers (distributiecentra) opzadelt met een te hoge werkdruk, onveilige omgeving en slechte beloning. Om verzet te mobiliseren, en Picnic te dwingen om zich aan te sluiten bij de CAO voor supermarkten, startte de bond een petitie onder Picnic-medewerkers.

Buttons

Daarvoor werden ook de Slack- en Whatsapp-groepen van Picnic geïnfiltreerd, vertelt Muller. Die werden gebombardeerd met ‘buttons’, met een oproep die volgens Muller de strekking had ‘Wil je meer geld verdienen?’. “FNV heeft iemand opgejut om dat te doen.”

Dat vervolgens 500 van de 3000 Picnic-medewerkers die petitie ondertekenden, daar kijkt Muller desgevraagd niet van op. “Wat zou jij doen als je meer geld werd aangeboden?”, vraagt de ondernemer retorisch. “We hebben niks te verbergen. Alle berichten van de FNV, inclusief die poll over ‘meer verdienen’, hangen gewoon bij ons op de borden in het bedrijf.”

Hoe brutaal vind je dit van de FNV?

“Het is een vrije wereld, je mag mensen dit vragen. Waar het ons om gaat is dat zij claimen dat zij onze medewerkers vertegenwoordigen. Dat is niet waar.”

Er is veel werk in de logistiek, blijkbaar zijn wij voldoende aanterekkelijk

“Onze 3000 mensen zijn trots dat ze bij ons mogen werken. En wij zijn trots, dat zij in de huidige, krappe arbeidsmarkt bij ons willen werken. Er is veel werk in de logistiek, blijkbaar zijn wij voldoende aanterekkelijk.”

“Ondertussen voeren we dialoogsessies met al onze mensen. Dat gaat veel verder dan alleen de salarisstrook. Dat gaat ook over dingen als persoonlijke groei, carrière en veiligheid. Het is veel meer dan alleen ‘ik wil meer verdienen op zondag’.”

Wat kun je als ondernemer doen aan het infiltreren van Slack en Whatsapp?

De plaat blijft een beetje hangen

“De FNV is al een jaar bezig om bij onze fullfilment centers buiten mensen aan te spreken die op de bus staan te wachten. Die mensen vinden dat zelf ook een beetje irritant. Ten eerste omdat hun werkgever wordt afgevallen. Ten tweede blijft de plaat een beetje hangen. Toen ze vorige week vrijdag met confetti en andere toestanden naar ons toe kwamen hadden ze 20 mensen bij zich, waarvan de helft niet bij ons werkte.”

De FNV stapt nu naar de rechter. omdat Picnic geen gehoor geeft aan een ultimatum van de bond om te gaan werken met de CAO voor supermarkten. Muller vindt dat FNV zijn bedrijf in een keurslijf van een achterhaalde CAO probeert te persen. Vooral de loontoeslag voor zondagwerk lijkt daarbij het grootste pijnpunt (Picnic betaalt op zondag zo’n 15 procent extra).

Toeslagen

Muller: “Volgens de CAO zou je op zondag dubbel moeten verdienen, maar dat gebeurt in de praktijk niet. Wij betalen ook toeslagen, maar die passen bij onze werkzaamheden en het ritme van de operatie. In supermarkten zie je bijvoorbeeld in het weekeinde alleen scholieren werken en geen vaste krachten. Dat zal nooit de bedoeling zijn geweest.”

Volgens de ondernemer kenmerken de magazijnen van Picnic zich door een “totaal anders qua sfeer dan wat je van een ouderwetse logistieke speler zou verwachten. Met jonge mensen en flexibiliteit in het kiezen wanneer je werkt en welke job je doet. 300 jongeren zijn vanuit de werkvloer gegroeid van ‘shopper’ (een soort orderpicker, red.) naar leidinggevende.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het is nu het moment om te vernieuwen 

“Wij willen graag met FNV om tafel. Om te praten over goede arbeidsvoorwaarden voor de e-commerce-sector. Maar een supermarkt-CAO van een halve eeuw oud, dat past niet. Het draagvlak van de bonden loopt terug. Het is nu het moment om te vernieuwen. Maak daar gebruik van.”