Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Chinese internetgigant koopt zich in bij Uber

De Chinese internetgigant Baidu, onder meer eigenaar van de grootste zoekmachine van China, heeft een belang genomen in taxidienst Uber. Dat hebben de twee bedrijven woensdag bekendgemaakt.

Geruchten over de deal gingen vorige week al rond, maar nu zijn die bevestigd. Hoe groot het belang is en hoeveel geld er met de investering is gemoeid is niet bekendgemaakt. Ingewijden zeiden eerder tegen persbureau Bloomberg dat de Chinezen omgerekend 480 miljoen euro zouden steken in de ontwikkeling van de taxidienst in China.

Baidu sluit zich met de deal aan bij het rijtje grote investeerders als Google en Goldman Sachs die al eerder belangen namen in het snel groeiende Uber. Eerder werd ook al bekend dat Uber bezig is met een financieringsronde om zijn internationale uitbreiding vorm te geven.

Inmiddels biedt de taxi-app zijn diensten aan in meer dan 220 steden wereldwijd. Uitbreiding naar Azië staat hoog op de agenda, met India en China voorop. In dat laatste land zijn echter al een paar grote concurrenten actief met een vergelijkbare dienst. Zoals we al eerder schreven, zijn de Uber-klonen Didi Dache en Kuaidi Dache vele malen groter. Even de grote getallen waar het in China steevast op uitdraait: 1 miljoen chauffeurs maken dagelijks tegen de 6 miljoen ritjes voor de 100 miljoen gebruikers van Didi Dache in 300 steden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De Chinezen verdelen een markt waar Uber zelf al sinds 2013 actief is. De Amerikanen begonnen in Sjanghai, en hebben tot nu toe acht steden gecoverd. Dat klinkt niet als een deuk in een pakje boter.