Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Christiaan Henny wint Loey Starters Award

Christiaan Henny sleepte woensdag de LOEY Starters Award, een prijs voor pas gestarte it-ondernemers, in de wacht. Waarom was de oprichter van e-learning platform eFaqt kandidaat? En wat voor waarde heeft zo'n award? Henny gaf even kort commentaar.

Wie genomineerd wordt voor de Starters Award, kan zich eigenlijk al rijk rekenen. Want daarna heb je met slechts drie kandidaten al een kans van ruim 33 procent dat je wint. In het geval van Henny was de kans zelfs fifty-fifty. Een van Henny’s uitdagers, Christian van Someren van supermarktsite Truus.nl, ging vorige maand failliet en viel daarom af als serieus gegadigde. Of zoals jurylid Daniel Ropers van Bol.com (foto links) tegen hem zei: “Onze voorzitter (Reinout Oerlemans, red.) zei nog voordat we gingen overleggen, dat jij sowieso niet zou winnen.” Uiteindelijk won Henny ten faveure van Kim van den Wijngaard van hotelsoftwarebedrijf Olery. De Loey Award voor de grotere it-groeibedrijven ging naar Pieter Zwart van Coolblue, waar Sprout onlangs nog over schreef.

Genomineerd worden

Maar hoe kwam Henny dan aan de nominatie? Dat blijkt veel simpeler te gaan, dan je misschien denkt. “De winnaar van de Starters Award van vorig jaar (Ruben Timmerman van Springest, red.) heeft mij aanbevolen”, vertelt Henny (foto rechts) aan Sprout.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Natuurlijk moet je ook presteren, wil je als ondernemer een kans maken. Toen Sprout eFaqt begin vorig jaar portretteerde, (bekijk ook deze pitchvideo van juni) op een moment dat het e-learning platform net live was gegaan, had het zo’n 2000 gebruikers, met een omzet op dat moment van 75.000 euro. Nu heeft eFaqt zo’n zesduizend actieve gebruikers en stevent het af op een jaaromzet die ‘zich tussen de tonnen en de miljoenen bevindt.’ Henny: “Vooral basisscholieren zijn erg tevreden over ons systeem. Daar ben ik trots op, omdat we tot nog toe bijna niets aan marketing gedaan hebben. We zijn blijkbaar in staat om autonoom te groeien.”
Waar Henny dankzij twee informal investors zijn platform kon op- en uitbouwen, heeft hij kortgeleden een tweede ophaalronde afgerond. “Het was een kleine tussenronde. Binnenkort willen we met een echt grote ophaalronde beginnen, waardoor we het platform zo schaalbaar mogelijk kunnen maken.”

Netwerken

Wie met een grote ophaalronde wil starten, is blij om in contact te kunnen komen met het publiek bij de LOEY Awards. Dat hoef je Henny niet te vertellen. “Het feit alleen al dat ik genomineerd ben, geeft me de kans om te netwerken met grote interessante namen”, zegt hij. Dat gevoel bracht de jonge ondernemer ook naar voren, toen hij als winnaar op het podium verscheen. “Het is een hele eer om hier voor een zaal vol met grote namen en grote mensen te mogen staan”, zei hij, waarna hij enthousiast nogmaals begon te pitchen voor eFaqt.
Henny doelde op namen als Peter Driessen (Spil Games), Marc van der Chijs (Tudou), Ben Woldring (Bencom) en een hele rits andere succesvolle it-ondernemers, die door organisator Van den Ende & Deitmers waren uitgenodigd. Door de warme banden van het venture capital bedrijf met de tv-industrie, was onder meer ook Reinout Oerlemans van Eyeworks van de partij als juryvoorzitter.