Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Column van Arko van Brakel: ‘Zoek de flow’

Snel groeien. Het is een droomscenario voor veel ondernemers. Weinig is leerzamer en inspirerender dan luisteren naar ondernemers die in recordtempo de wereld veroveren, een markt op zijn kop zetten, de vloer aanvegen met de gevestigde orde.

Al was het alleen al omdat ondernemers die snel groeien, de bijbehorende problemen in zo’n hoog tempo op hun bord “geserveerd” krijgen, dat hun geest permanent op piek-vermogen moet functioneren om deze op te lossen. Ondernemers die een snelgroeiend bedrijf hebben lijken een andere beleving van tijd te hebben, functioneren sneller, presteren meer èn leren meer in dezelfde tijd dan andere ondernemers. Snel groeien is Flow. Een soort permanente winning mood, waarin alles lukt.

Ik heb zelf de twee uitersten meegemaakt: extreme positieve flow en periodes dat niets lukte. Vanaf mijn 25e was ik aandeelhouder in bedrijven die met honderden procenten per jaar groeiden. Het tempo waarmee de problemen op mijn bord kwamen leek op de serie “24” waarin special agent Jack Bauer binnen 24 uur het ene na het andere wereldvrede-bedreigende probleem op zijn bord kreeg. Super leerzaam, super spannend en super bevredigend. Als het lukt…

Om snel te groeien moet je hard werken. Maar dat is slechts een hygiëne factor, een vanzelfsprekendheid. Het bijzondere van flow is dat het niet voelt als hard werken. Natuurlijk maakten we veel uren en natuurlijk hadden we een topteam keihard werkende mensen en natuurlijk deden we allerlei dingen goed. Maar er ging ook veel mis. We hadden mega-grote financiële problemen, want groeien kost geld. Maar in de juiste flow dienen de oplossingen zich steeds op tijd aan. Snel groeien vraagt om momentum, waardoor je een soort heilig geloof in je eigen kunnen ontstaat waarmee je ook het allerlaatste beetje geluk afdwingt.

Andere bedrijven die ik had, soms met veel potentie, kwamen niet “los van de grond”. Toen voelde werk echt als werk. De flow was ver te zoeken. Waarin zit hem dat verschil? Mijn analyse is dat echt succesvolle bedrijven een vorm van viraliteit vertonen, omdat collega’s en klanten fans worden en als superpromotors gaan optreden. Klinkt als “The Secret”. Toch kun je als ondernemer wel degelijk “Flow” afdwingen. Ondernemers die ontzettend moeten duwen en trekken om groei voor elkaar te krijgen, die moeite hebben hun visie tussen de oren van collega’s en klanten te krijgen, niet in 1 zin hun doelen, hun toegevoegde waarde en business model kunnen pitchen, kunnen snelle groei bijna wel vergeten. Want die krijgen geen fans.

Jouw boodschap, jouw merk, jouw bedrijf gaat alleen vliegen, als je er écht in gelooft. Vanuit dat heilige geloof, vanuit die passie straal je een aanstekelijke energie uit, waar mensen bij willen horen. Dat is drive die fans heel makkelijk oppikken. En overnemen. En door vertellen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Na EuroNet dacht ik dat supersnel groeien de enige manier was om succesvol te zijn. Nu weet ik dat iedere markt, ieder product, ieder bedrijf zijn eigen groeimogelijkheden, groeisnelheden en flow kent. Moeder natuur heeft ons twee prachtige instrumenten gegeven die ons helpen doorgronden welke snelheid bij ons past: Passie en Intuïtie. Als je daarop durft te vertrouwen voelt werk nooit meer als werk. En groeien gaat vanzelf. Maar dat is niet eens belangrijk. Want het beleven van flow is het echte succes.

Lees meer op de columnpagina van Sprout