Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Comigo verbindt computer en tv

Terwijl Google, Apple en videodiensten als Netflix vechten om een plek in de internet tv-markt heeft het Israëlische smart tv-platform Comigo misschien wel een slimmere niche gevonden. Met de bijbehorende applicatie Watchapp wordt tv kijken nu echt interactief.


Apple, Google, Amazon en zelfs Intel; allemaal zijn ze hard bezig hun internet tv-platformen te vervolmaken zodat de consument straks internet-tv afneemt via hun kastje, kanaal of dienst. In een markt die nu al zo competitief is, heeft de Israëlische entrepeneur Dov Moran met Watchapp iets heel slims in handen.

Moran ontvangt ons vriendelijk op het terrein van zijn bedrijf, een 60 kilometer ten noorden van Tel Aviv. Hij oogt wat vermoeid; diepe wallen komen vanonder zijn dikke glazen tevoorschijn. Toch geeft hij enthousiast een rondleiding op het terrein waar in een aantal gebouwtjes zo’n 35 werknemers zitten te werken, onder andere aan Keyview – een inventief toetsenbord met een eenregelig schermpje zodat je ziet wat je tikt – en natuurlijk aan Watchapp.

Watchapp is een interactieve tool, waarmee je spelletjes en allerlei handige toepassingen kan toevoegen aan je tv-scherm. Zodoende kan je tv kijken terwijl je tegelijkertijd ook kan Twitteren, Facebooken, Googelen, spelletjes doen, aankopen bestellen, muziek luisteren of chatten met vrienden. Handig dus vooral voor de fervente Twitteraars tijdens tv-programma’s, de smartphone kan je gewoon terzijde laten liggen. Geklaag van de partner dat je tijdens gezellige tv-avondjes de hele tijd op je mobiel zit te turen, horen tot het verleden; voortaan doe je dat gewoon op je tv!

Commentator uitzetten

Moran pakt een dubbelzijdige afstandsbediening en toont hoe het werkt. De applicatie ziet eruit als een licht transparante band die links over je scherm schuift. Het menu kent talloze applicaties, variërend van games, apps, social media en de mogelijkheid om dingen te kopen die gerelateerd zijn aan een bepaald programma. Je kan zelf watchapps toevoegen, mits Comigo het er mee eens is. In die zin werkt het net als de apps van Apple.

Maar het leukst is natuurlijk dat je kan zien welke vrienden net als jij naar een programma zitten te kijken, wat ze erover zeggen op social media. “Kijk, ik zie nu welke vrienden online zijn en wat ze kijken. Ik kan ze nu uitnodigen om te zien wat ik bekijk, ze muziek sturen of een (video)chat met ze starten. En er zitten allerlei leukigheidjes aan, ik kan bijvoorbeeld tijdens een voetbalwedstrijd ook een commentator die ik haat uitzetten en een ander kiezen.”

De enige voorwaarde is wel dat je een beetje een breedbeeld tv hebt, want anders wordt de rest van het beeld wel erg smal. En het werkt alleen met internet-tv, video-on-demand of films van je eigen pc.

 

SanDisk

Moran is niet zomaar een ondernemer. De Israëliër heeft uitgebreide ervaring met consumentenelektronica. Zo is hij uitvinder van de usb flash drive, DiskOnKey, DiskOnchip, de modulaire telefoon, waarvan het patent aan Google verkocht werd, en van msystems, dat hij voor 1,6 miljoen dollar aan SanDisk verkocht. Met andere woorden, hij weet wat ondernemen is. Na de succesvolle verkoop van mystems kriebelde het bloed toch weer snel.

“Ik wilde graag een product dat de tv verbind aan de laptop, de tablet en de smartphone. Iedereen praat wel de hele tijd over smart tv en interactieve tv, maar tot nu toe zijn alle producten en toepassingen op dit gebied helemaal niet zo smart en al helemaal niet interactief. Dus kwamen op het idee van Watchapp.”

Comigo heeft om die reden een set-top box ontwikkeld die draait op Google’s Android systeem waardoor het gelijktijdig te gebruiken is op de tv, tablet en de smart phone. “Een film die ik on demand heb gekocht kan ik op de tv kijken, maar ik kan ‘m ook sturen naar m’n tablet. Iemand anders kan dan bijvoorbeeld elders in huis de film ook kijken op z’n eigen tijd.”

Orange

Hoewel de onderneming tot nu toe nog geen winst maakt, is het eerste succesje op weg naar een succesvol aandeel in de markt binnen: het eerste contract met telecommunicatiebedrijf Orange is net getekend. Consumenten kunnen via een abonnement van Orange de tool kopen. Moran verwacht dat een abonnement waarschijnlijk in Israel tussen de 20 en 35 dollar gaat kosten.
Het businessmodel drijft op inkomsten van de softwarelicenties en een percentage van de maandelijkse abonnementskosten die Orange binnenkrijgt. “Maar dit laatste is nog punt van onderhandeling”, glimlacht hij.

Moran verwacht dat de start-up in 2013/2014 quitte zal draaien. Op een buy-out is hij niet uit: “Toen ik de eerste keer mijn bedrijf had verkocht, was ik daar eigenlijk helemaal niet blij mee. Het was goed om te doen, maar ik miste de business. Ik wil dat Comigo een groot bedrijf wordt, en zelfs meer waard dan mijn vorige onderneming. Dus ik denk helemaal niet aan verkopen.”

Ondernemen in Israël

De hightech industrie in Israel groeit al jaren in sneltreinvaart. De sector is na Silicon Valley de tweede regio met de grootste technologische groei. Het land heeft een A+-rating van kredietbeoordelaar S&P sinds najaar 2011 en de economie groeide vorig jaar met 4,8 procent. In het boek ‘Start-up Nation’ beschrijven Dan Senor en Saul Singer hoe het kan dat de jonge economie in het land met een bevolking van ruim 7 miljoen inwoners meer start-ups kent dan andere economische groeiwonders. Deels wordt dit veroorzaakt door de dienstplicht, het Israelische leger – de IDF – blijkt een vruchtbare bodem voor beginnende ondernemers, die na hun dienstperiode een bedrijf starten.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Anderszijds heeft het ook te maken met de Israëlische mentaliteit, die veel gemeen heeft met de Amerikaanse ondernemersspirit. Ook in Israël geldt: een mislukking is niet erg, maar vooral een reden om weer opnieuw te beginnen. Nu weet je immers hoe het moet. Ook Dov Moran is een voorbeeld van die onvermoeibare ondernemersgeest: zijn vorige bedrijfje Modu/Mobu (?) was geen groot succes en ging failliet. Nu heeft de ondernemer zelfs meerdere ondernemingen tegelijk; behalve Comigo en Keyview zit hij ook in de ontwikkeling van allerlei gezondheidsapplicaties. “In order to succeed you need to fail otherwise you will be afraid to innovate.”