Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

CompaNanny: de business van een kinderdagverblijf

CompaNanny is tien procent duurder dan het gemiddelde kinderdagverblijf. Toch zegt ondernemer Bas Beek een outperformer te zijn in zijn branche. Wat is het geheim achter zijn businessmodel?

Bas Beek is eraan gewend in moeilijke tijden te ondernemen. Hij richtte CompaNanny op in 2002, tijdens de nasleep van de dotcomcrisis. “Ik heb toen geleerd om bescheiden te zijn, blij te zijn met weinig, en keihard te vechten voor elke klant. We willen gewoon de beste zijn. Dat is de enige leidraad.” Die leerschool verklaart het succes van zijn bedrijf nu de branche dubbel wordt geraakt; door de recessie én door de kabinetsbezuinigingen op de kinderopvang.

Dit artikel komt uit Sprout Magazine.
Abonnement?

De wildgroei aan kinderdagverblijven in de goede tijden werkte arrogantie in de sector in de hand, aldus Beek. “Als ouders op de wachtlijst stonden, dan was dat jammer. Ze kregen niets meer te horen.” Hij kan er nog steeds boos om worden. In sommige gevallen kregen ouders een rode kaart als ze hun kind een kwartier te laat ophaalden. Ze konden hun plekje dan verliezen. “Diezelfde partijen riepen in 2011 opeens dat ze de klant centraal gingen stellen. Ik wist niet wat ik hoorde. Dat moet je vanaf dag één doen!” 

Geen last van de shakeout in de sector

De huidige crisis valt Beek minder zwaar dan zijn begintijd. “Toen we begonnen, moesten we onszelf nog bewijzen. Nu hebben we een naam. Dat maakt het makkelijker.” Hij is blij met de shakeout in de sector. Iedereen kan nu in principe overal terecht. “Dat is voor ouders toch hartstikke fijn? Je kunt gewoon kiezen! De goeie hebben daar baat bij, de slechte niet. Dat is eerlijk.” 

Start: 2003
Personeel: 400
Omzet in 2012: “meer dan 10 miljoen euro”
Omzetgroei 2012: meer dan 20 procent

Dat kan wel zo zijn, maar CompaNanny is tien procent duurder dan het gemiddelde kinderdagverblijf. Voor veel ouders is kinderopvang intussen onbetaalbaar geworden. Zij die hun baan kwijtraken, zeggen meteen op. Anderen schakelen een oppas in of vragen opa en oma. 

“We hebben mensen zien vertrekken om die reden”, geeft Beek toe. “Maar de eerste ouders druppelen alweer binnen die terugkomen op hun besluit. Ouders raken zwaar in de stress als de oppas ziek is of als die een andere baan heeft gevonden.”

Bied een relevante, kwalitatief goede dienst aan en mensen zullen op iets anders korten, is zijn stellige overtuiging. “We zijn misschien procent duurder dan de rest, maar zeker dertig procent beter. En we zíjn beter omdat we de beste werknemers aantrekken.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Opening drie nieuwe vestigingen

Terwijl er paniek en angst heerst in de markt, opent het bedrijf dit jaar drie nieuwe vestigingen, neemt het personeel aan en is het gestart met het leveren van professionele nannies aan huis; vanaf drie kinderen goedkoper dan opvang buiten de deur. 

Van terughoudendheid is dus geen sprake. Er wordt niet bezuinigd op materiaal of de opleiding van werknemers. “We snijden niet in de kosten, we blijven de ingezette koers volgen. Als er geen crisis was geweest, hadden we dit ook gedaan. Ik denk nooit: appeltje eitje. Maar ik maak me ook nooit grote zorgen. Natuurlijk hebben we wel een plan b, c en d. Ik wil niet overdonderd worden.”