Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Consument consumeert niet meer

Het consumentenvertrouwen ging al hard achteruit, maar had tot nu toe nauwelijks effect op de daadwerkelijke bestedingen. Dat is voorbij: de groei van de consumentenbestedingen loopt terug.

Ten opzichte van vorig jaar stegen de bestedingen van huishoudens in de maand juni met 1,3 procent, tegen een stijging van 6,3 procent in mei. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

De consumptie van voedingsmiddelen, dranken en tabak daalde zelfs. Wel geeft de Nederlandse consument nog steeds meer geld uit aan duurzame goederen zoals wasmachines en schoenen. Nog geen daling over de hele linie dus, maar ook hier hollen de groeicijfers achteruit. De stijging in de maand juni was slechts 1,1 procent, veel lager dan de groei in mei: 6,7 procent.