Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Consument vertrouwt het steeds minder

Consumenten zijn negatiever over het economisch klimaat dan een maand geleden. Het vertrouwen in de ontwikkelingen voor het komend jaar schrompelt verder ineen. Toch zijn ze wel bereid meer geld uit te geven aan nieuwe spullen.

 

Dat lijkt tegenstrijdig, maar het vakantiegeld is net uitgekeerd, dus de 'vollere' bankrekening maakt dat de eigen financiële situatie eventjes door een rozere bril bekeken kan worden.

OnzeEconomie.nu: Consumentenvertrouwen

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is de indicator van het consumentenvertrouwen in juni met 1 punt gedaald ten opzichte van mei, tot -11. Het sentiment over de komende 12 maanden is zelfs flink gedaald, van 0 tot -10, een duizelingwekkend percentage. Dat betekent dat het vertrouwen tanend is. Dat is niet zo gek, gezien de aanzwellende stroom negatieve berichten over internationale ontwikkelingen die de Nederlandse economie dreigen te raken.

Groeiramingen juist omhoog

Toch staan we er momenteel nog niet slecht voor. Zowel het CPB als DNB hebben hun groeiramingen voor de Nederlandse economie recent verhoogd. Dat was redelijk onverwacht. Wel maken beide partijen de kanttekening dat bijvoorbeeld de schuldencrisis in Griekenland en andere Europese landen een probleem voor economische groei kan worden. Ook dreigende oververhitting van opkomende economiën kan een kink in de kabel geven.

OnzeEconomie.nu: Sentiment komend jaar

Nederland is voor groei in grote mate afhankelijk van de export. Slechtere omstandigheden op het wereldtoneel raken ons dus snel. Mede om die reden gaan de partijen die het in de gaten houden er vanuit dat de huidige groei zal vertragen. De consument heeft die waarschuwingen duidelijk ter harte genomen en neemt dat mee in zijn negatievere beoordeling voor komend jaar.

Consument steeds beter geïnformeerd

Wat daarbij verder opvalt is dat consumenten steeds beter beslagen te ijs komen waar het de eigen financiële situatie betreft. Zowel de kredietcrisis als de opkomst van online en sociale media dragen daar aan bij. Vandaag blijkt bijvoorbeeld dat klanten in winkels vaak beter op de hoogte zijn van producten en prijzen dan de winkelmedewerkers zelf. Maar ook op economisch gebied is men beter bij de les.
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook:
 

Volg het sentiment:

> Consumentenvertrouwen (actuele situatie, uitleg en historische gegevens)
> Koopbereidheid (actuele situatie, uitleg en historische gegevens)
> Komend jaar (verwachtingen)
> Afgelopen jaar (beleving vanuit huidig perspectief)

>> Meer indicatoren op het Macro-dashboard van de Nederlandse economie