1. Belangrijke vuistregel: alles hangt af van de context.
Een foto die voor journalistieke doeleinden is gemaakt, kan niet zomaar voor commerciële uitingen gebruikt worden.
2. Bespreek het vooraf met de vormgever
Als je een ontwerp voor verschillende publicaties of media wilt gebruiken, is dat handig om overleg te plegen met je ontwerper. Er valt wellicht een gunstige package deal uit te slepen.
3. Denk goed na over vergoeding
Er zijn verschillende mogelijkheden. Je kunt een eenmalige gebruiksvergoeding betalen of een percentage van de opbrengst. Dat laatste is vooral gebruikelijk bij industriële ontwerpen of boekillustraties.
4. Koop de rechten
Wanneer een ontwerp af is en je de vrijheid wilt om het zelf of door anderen te laten aanpassen, dan is het handig om de rechten op te kopen. Er kan ook volstaan worden met een onbeperkte exclusieve licentie.
5. Wees alert bij contractbreuk
Als u breekt met je ontwerper of tekstbureau terwijl je niet over de rechten beschikt, mag de ander de licentie niet zomaar intrekken. Omgekeerd is de maker niet verplicht om de bronbestanden af te geven.