3D Hubs ziet kansen in coronacrisis, nu leveranciers productie moeten spreiden

3D Hubs, Brian Garret, Bram de Zwart

3D Hubs, het Nederlandse platform voor industrieel 3D-printen, groeit ondanks de coronacrisis door in omzet. Wel is de groei van de oud-Challenger gehalveerd ten opzichte van die van afgelopen jaar.

Dat zegt ceo en mede-oprichter Bram de Zwart (foto boven, rechts) vandaag tegen Management Team. De jaar op jaar-omzetgroei van 3D Hubs bedroeg afgelopen jaar 135 procent. Specifieke omzetcijfers maakt het bedrijf niet bekend. De eerdere challenger van het jaar haalde afgelopen jaar een investering op van 18 miljoen dollar, die later dat jaar nog met 2 miljoen werd uitgebreid.

40.000 gebruikers

Het Amsterdamse bedrijf biedt als onlineplatform een wereldwijd netwerk van talloze productiemachines voor de productie van onderdelen voor bijvoorbeeld auto’s of vliegtuigen. Denk aan moderne technieken, zoals 3D-printing en CNC-frezen. De scaleup heeft ruim 40.000 gebruikers.

Volgens De Zwart is zijn model een antwoord op de door lockdowns en globalisering ontstane productieproblemen bij veel bedrijven. ‘Bij veel bedrijven is het bewustzijn daardoor ingedaald dat het misschien niet handig is om maar een paar leveranciers te hebben. Al helemaal niet als die ook nog eens in dezelfde regio zitten. Je loopt immers het risico dat de bevoorrading stopt.’

‘Wij bieden een productienetwerk van verschillende partners op vier verschillende continenten. We kunnen blijven leveren, terwijl traditionele industriële leveranciers dat niet altijd kunnen. We hebben bijvoorbeeld productiepartners in China. Toen die plat gingen, konden we onze orders uitzetten in India en Europa. Nu India en Europa in lockdown zijn, kunnen we weer uitwijken naar China, waar de lockdown weer voorbij is.’

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout en Management Team. Hij schrijft over startups, scaleups en nieuwe economie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!