Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

8 groeikansen in crisistijd

Zie je het als ondernemer door de coronacrisis even niet meer zitten? Sprout-expert Gerhard te Velde geeft je 8 groeikansen in crisistijd.

Laten we het niet mooier maken dan het is. Deze crisis is klote. Het coronavirus maakt slachtoffers, de wereld staat op z’n kop. Pijn, verdriet en angst zijn het gevolg. Mensen raken geïsoleerd, verliezen hun baan of komen in een depressie.

Ook de impact op ondernemers en het bedrijfsleven is niet gering. Winsten verdampen, bedrijven vallen om en er is grote onzekerheid over de toekomst. Hoe lang gaat dit duren? Wat het antwoord ook is. We moeten er iets mee. Maar hoe kun je als ondernemer het beste maken van deze crisis? In dit artikel vind je negen ideeën voor groei, waar jij als ondernemer mee aan de slag kunt.

Wie profiteren van de crisis? 

De één z’n nood, is de ander z’n brood. Zo werkt de economie nu eenmaal. Bedrijven die al een dienst hadden, die nu enorm in trek is, hebben ‘geluk’. Denk aan online supermarkt Picnic, Bol.com en aanbieders van meeting software zoals Zoom. Ook webinar-software gaat als warm broodjes over de toonbank. 

Ook mooi: als je een op zichzelf heel gewoon product hebt (plastic) en je kunt met een paar aanpassingen ineens kuchschermen verkopen. Of je hebt een lekker eigen vermogen en kunt adverteren, terwijl je concurrenten geen geld meer hebben, en al hun advertenties stop zetten. Zo kun je online je slag slaan en klanten van rivalen binnenhalen.  

Kortom: als je toevallig op de juiste plek bent, op het juiste moment, neemt de vraag in potentie oneindig toe en kun je dankzij de crisis, prachtige resultaten behalen. 

Het heruitvinden van je bedrijf 

Veel ondernemers proberen in allerijl hun bedrijf opnieuw uit te vinden. Dat levert soms vooral gestuntel, maar vaak ook krachtige verbeteringen op. Zelf ben ik met mijn Groeiclub voor ondernemers een weekly call via Zoom gestart. Dit levert een flinke instroom van nieuwe ondernemers op die zich aansluiten bij de Groeiclub om wekelijks te sparren.  

Een ander voorbeeld. een vriend van me doet wijnproeverijen via Skype en krijgt klanten binnen die anders de drempel te hoog vonden om naar een wijnproeverij te gaan. Mijn maat verkoopt meer wijn dan ooit. Dankzij een nieuwe manier om het bedrijf te runnen. Met veel meer groeipotentie dan voorheen met lokale proeverijen mogelijk was. 

Online biedt dus mogelijkheden die we voor de crisis niet zagen of niet wilden zien. Misschien omdat we niet bekend waren met de tools die voorhanden zijn. Omdat we ‘lokaal’ dachten en deden. Inmiddels hebben we allemaal Zoom, Teams & Skype onder de knie en staat niets ons in de weg dit maximaal te benutten. 

Door de crisis wordt je bedrijf hybride, en je dienstverlening blended, een combinatie van online en offline. Omdat het moet, maar ook omdat het kán. En het goede nieuws: je schaalbaarheid neemt toe. 

Mijn verwachting is dat veel bedrijven na de crisis sterk veranderd zijn. In sommige gevallen zal online de nieuwe standaard worden, en het live ontmoeten van mensen een premium product. 

Een bedrijf starten in de crisis? 

En dan is er de optie om proactief kansen te pakken. Als je genoeg geld hebt, snel kunt schakelen en precies snapt hoe je een nieuwe dienst of een nieuw product uit de grond stampt, dan heb je nu goud in handen. Een mooi voorbeeld daarvan is het bedrijf Screennation, dat bedrijven voorziet van professionele achtergronddoeken. Zodat je medewerkers er thuis bij de Zoom-call niet bij zitten alsof ze net uit bed komen, voor een slecht belichte muur of met een rommelige achtergrond. Maar met een professionele uitstraling, al dan niet voorzien van een bedrijfslogo. 

Een nieuw bedrijf starten is niet voor iedereen weggelegd. Het lijkt zo simpel, maar een goed bedrijf neerzetten kost gewoon geld. Je moet het professioneel aanpakken, want als het niet klopt, gaat het niet draaien. Opportunisme leidt tot rammelende concepten die, zodra de crisis weer voorbij is, omvallen. Het moet bij je passen, maar ik bouw het liefst alleen solide bedrijven, die lang meegaan en ook op lange termijn waarde toevoegen. 

Hoe kan ik als ondernemer groeien?

Behalve zakelijke kansen, biedt de crisis ook kansen om te groeien als ondernemer. Om aan jezelf te werken. En dat is enorm waardevol. Als ondernemer ben je soms de beperkende factor in je bedrijf. Want als jij groeit, groeit je bedrijf met je mee. Waar kun je in groeien? 

1. Je waarneming

De crisis kan een wake-upcall voor je zijn, als je er achter komt dat je bedrijf niet winstgevend genoeg is om overeind te blijven in een moeilijke periode. Door de pijn die optreedt word je gedwongen om in actie te komen. Je gaat de dingen scherper zien, als je tenminste bereid bent om de waarheid onder ogen te zien. De crisis helpt je om beter waar te nemen.

2. Je wordt creatiever

De crisis daagt je uit creatief te zijn, met nieuwe oplossingen te komen om waarde te leveren. Het doel is dat je overleeft of misschien zelfs profiteert van de omstandigheden. Je verzint producten en diensten, of aanpassingen op je business, die je daarvoor niet zag. Als je die creativiteit vasthoudt, kun je nog ver komen.

3. Meer focus  

Jouw bedrijf wordt ‘lean’ doordat je alle niet noodzakelijke medewerkers en kosten weg moet snijden. Ook je eigen effectiviteit neemt toe. Afspraken blijken minder tijd te kosten. Als het goed is, word je gedwongen terug te gaan naar de essentie van je bedrijf en alles wat ballast is, los te laten. Je focus is gegroeid.

4. Persoonlijke groei 

Als alles beweegt, ga jij je afvragen wat nu echt belangrijk is en wat niet. Je wordt geconfronteerd met je zwaktes, je angsten, je verlangens en je pijn. Hierdoor kom je hopelijk tot nieuwe inzichten die je niet alleen iets kosten, maar ook opleveren. Die je dichter bij je zielsmissie brnegen. Crisis kan een goed moment zijn om een nieuwe weg in te slaan met je leven. Weer te gaan doen wat echt bij je past. 

5. Nieuwe ondernemersskills

Door crisis leer je nieuwe dingen, bijvoorbeeld het beheersen van je financiële cijfers. Je leert (misschien hardhandig) hoe belangrijk cashflow is en hoe je dat concreet regelt. Je wordt je bewuster van het belang van een ruime winstgevendheid: een beetje winst is niet genoeg om klappen op te vangen.

Je wordt een betere leider, en kunt complexe situaties beter hanteren. je gaat groeien in het nemen van beslissingen onder tijdsdru en leert je hoofd koel te houden. Je oefent jezelf in crisiscommunicatie.

6. Je krijgt eelt op je ziel 

Je wordt, uiteindelijk, sterker van tegenslag. Ook al doet het pijn, juist daardoor word je sterker. Je krijgt de kans om karakter te tonen. Zelfs als je failliet zou gaan, zal dit je uiteindelijk sterker maken als mens en ondernemer.

7. Je relaties versterken zich 

In tijden van nood, leert met zijn vrienden kennen. Tijdens een crisis kom je erachter wie je “echte vrienden” zijn. In goede tijden is het makkelijk om vriendelijk te zijn, maar juist bij tegenslag en onder spanning, ontdek je op wie je wel en niet kunt bouwen. Dat geldt voor al je stakeholders: intern (medewerkers, compagnons, enz.) maar ook extern (klanten, leveranciers, de bank, etc.). En natuurlijk thuis, als je een partner en/of kinderen (of huisdieren) hebt, waar je in vrede mee samen wilt leven. 

8. Je gaat groter denken 

Door de crisis ga je ineens kansen zien die je daarvoor niet zag. Online mogelijkheden ontvouwen zich. Je afzetmarkten nemen toe. Als je dit slim speelt, kun je in een stroomversnelling raken met je bedrijf. Als dat kan, zonder je idealen en plezier te verliezen, en je nieuwe werkwijze ook na de crisis nog werkt, dan heb je goud in handen. 

De crisis raakt ons allemaal, en dat is niet eenvoudig. Maar laten we er samen het beste van maken. Accepteren wat is. Rouwen om wat was. De goede dingen die de crisis brengt omarmen en gebruiken. En groeien waar het kan en mag.


Lees ook:
Hoe starten we Nederland weer op? Deel je ideeën!
Deze bedrijven doen het in coronatijd juist goed