Appical maakt pivot naar ‘reboarding’, wil duizenden bedrijven helpen met herstart

Niet ‘onboarding’ maar ‘reboarding’ is door de coronacrisis het devies bij Appical. Met een nieuwe dienst wil het Amsterdamse SaaS-bedrijf medewerkers van duizenden bedrijven helpen om weer op te starten in de anderhalvemetereconomie.

Ook bij hr-techbedrijf Appical (vijftig medewerkers), dat software maakt om nieuwe medewerkers in te werken (‘onboarding’), hakte de coronacrisis erin. Klanten zoals hotels en retailers voerden een aannamestop in, waardoor de instroom van nieuwe klanten terugliep.

Maar ondertussen steeg het aantal vragen van bedrijven zoals supermarkten en organisaties zoals ziekenhuizen en gemeenten, die hun medewerkers willen informeren over werken in coronatijd, vertelt Appical-ceo Hans van Rijnswoud. Die bedrijven willen een plan van aanpak kunnen delen en continu kunnen verversen. 

Zo’n beetje alle medewerkers van bedrijven moeten straks met ‘reboarding’ terugkeren naar nieuwe een werkelijkheid, zegt de ceo. ‘Elk bedrijf moet een protocol gaan voeren en aantonen dat je mensen informeert over hygiëne en roosters en hoe je mensen bereikt met nieuwe informatie. Ook wanneer je als bedrijf mensen wil bereiken in verschillende teams, en in meerdere vestigingen.’  

Nieuwe dienst

Appical besloot een nieuwe dienst (’Reboarding’) in het leven te roepen. Hiermee kunnen bedrijven een protocol opstellen voor de anderhalvemetereconomie en medewerkers continu op de hoogte houden. Denk aan regels over afstand houden, hygiëne, beschermingsmaatregelen en gedragsbeïnvloeding van klanten en leveranciers. Appical leverde de dienst als ‘corona-course’ al een tijdje gratis aan zo’n 50.000 medewerkers van ziekenhuizen, waaronder het Sint-Franciscus Gasthuis in Rotterdam en het OLVG-ziekenhuis in Amsterdam. 

Dinsdag lanceert Appical de dienst in een commerciële jas, in de vorm van een abonnementsdienst van 1 euro per medewerker per maand. Appical verwacht dat ‘duizenden’ bedrijven gebruik zullen maken van de dienst, zegt Van Rijnswoud. ‘We zijn met meerdere bedrijven in voorbereiding over de reboarding van hun medewerkers. Denk aan meerdere grotere hotel- en retailketens, overheidsinstanties en bedrijven in de zakelijke dienstverlening.’ Het Nederlandse bedrijf, dat ook kantoren heeft in Londen en Tel Aviv, biedt de dienst daarnaast aan bij bestaande klanten zoals ASML, Heineken en Bosch.

Quiz

De Reboarding-app traint medewerkers bijvoorbeeld in nieuwe veiligheids- en hygiënevoorschriften, en toetst die met een quiz. De app informeert ze over de fysieke afstand tijdens bijvoorbeeld de lunch en vergaderingen en brengt iedereen op de hoogte van nieuwe werkplekken met aangepaste plattegronden. Nieuwe medewerkers kunnen met hun team communiceren via de in-app chat. Net als in de gangbare Appical-app kunnen medewerkers gepolst worden met enquêtes.

De Reboarding-app is daarmee in feite Appical in een nieuwe, post-corona-jas. De dienst moet gaandeweg steeds beter worden, zegt Van Rijnswoud: ‘We zorgen ervoor dat we lessen delen om elkaar te helpen. Zo kun je als bedrijf sneller je protocol inrichten.’

Redacteur en coördinator Sprout.nl. Tips: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!