Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bas van der Veldt (Afas): ‘We zijn twee keer zo productief’ 

Hoe run je een bedrijf in tijden van corona, en hoe communiceer je slim met je klanten en medewerkers? Afas-ceo Bas van der Veldt vertelde er donderdag alles over in een webinar van MT/Sprout.

De lessen van Bas zijn te beluisteren in de podcast Reset van MT/Sprout via Spotify en Apple Podcasts of vraag het webinar kosteloos op via deze link.

Leverancier van boekhoudsoftware Afas verwelkomde een paar weken geleden onder begeleiding van een muziekband zijn 500ste medewerker in het hoofdkantoor in Leusden. Maar vanwege het coronavirus werkt iedereen thuis, en is het nu akelig stil in het gebouw.

Rumoer was donderdag wel in het kantoor van ceo Bas van der Veldt, die daar door MT/Spout-hoofdredacteur Remy Ludo Gieling werd geïnterviewd voor een webinar over hoe de ceo het Afas-schip op koers houdt in crisistijd.

Ondersteunen

Afas wordt vooral indirect geraakt door de crisis, vertelt Van der Veldt. Zo merkt het softwarebedrijf dat klanten in de entertainmentbranche, retail en horeca door de coronamaatregelen in zwaar weer terecht zijn gekomen. ‘We willen met hen meedenken en ze ondersteunen. Bijvoorbeeld met betalingsregelingen, die vraag krijgen we ook.’ 

Het bedrijf communiceerde vanaf het begin van de crisis actief naar klanten over de mogelijkheid om het aantal licenties te verlagen. Dat kostte Afas al 2,5 miljoen euro aan omzet. ‘Dat is veel geld, maar het is netjes als geste naar onze klanten’, zegt Van der Veldt. Afas heeft genoeg vet op de botten: op een omzet van 166 miljoen euro bleef er vorig jaar 62 miljoen euro winst over. 

Not done

Het niet of minder betalen van leveranciers, zoals IBM en Action eerder deden, vindt Van der Veldt absoluut not done. ‘We moeten er juist voor onze leveranciers zijn. Die nu in de steek laten is een heel slecht idee. Anders krijg je een dikke middelvinger als het straks weer beter gaat.’

Die zzp‘ers heb je straks keihard nodig

Het maakt wel uit in hoeverre je als bedrijf het water aan de lippen staat, erkent de Afas-topman. ‘Als het bedrijf naar de ratsmodee gaat, kan ik me voorstellen dat je zoiets vraagt aan partners. Maar niet als je alleen maar iets minder winst maakt. Ik ken IBM als een gezond bedrijf, ik had het niet gedaan. Die zzp‘ers heb je straks keihard nodig. Je kan toch wel bedenken dat zodra het beter gaat, ze snel weer van je af zullen willen en zich willen inzetten voor een bedrijf dat het ethisch gezien wel goed doet.’  

Voor Afas zelf is het ‘een fantastische tijd’, zegt de immer energieke Van der Veldt. ‘We zijn twee keer zo productief en hebben twee keer zoveel geïnnoveerd als we normaal in anderhalf jaar doen. We geven nu online opleidingen en webinars. Het loopt eigenlijk hartstikke goed.’   

Twee groepen

Een crisis verdeelt mensen grofweg in twee groepen, ziet hij. ‘De ene groep gaat in een hoek zitten en hoopt op een wonder. Daarnaast zijn er ondernemers die vol inzetten op creativiteit en innovatie. Die nadenken over hoe ze dingen anders kunnen regelen. Maar als je iemand bent die vooral op de hut past, en die het nooit heeft moeten hebben van innovatie en creativiteit, dan kan ik me voorstellen dat dit een hele vervelende tijd is.’

Afas komt ‘veel krachtiger’ uit de crisis, vermoedt de ceo. ‘We hebben in een paar weken dingen gedaan die we al jaren wilden doen. Zoals online cursussen. We ontvangen hier jaarlijks 13,000 cursisten, maar online cursussen stonden niet op de prioriteitenlijst. Door de crisis hebben we dat versneld gedaan.’

Welke maatregelen Afas nog meer meeneemt naar het nieuwe tijdperk? ‘Onze consultants zaten 90 procent van de tijd bij de klant, en reden daarvoor gemiddeld 33.000 kilometer per jaar. We waren al aan het stimuleren om dat meer op afstand te doen, maar we merkten dat consultants daar toch niet mee bezig waren. Nu raakt ieder eraan gewend om het op afstand te doen.’ 

Buiten Nederland

Van der Veldt heeft begrip voor medewerkers die zich eenzaam voelen. Die worden door Afas gestimuleerd om hun verhaal te doen. Maar denk niet dat we het in Nederland heel zwaar hebben, zegt de ceo. ‘Kijk ook eens buiten Nederland’, zegt Van der Veldt, die via stichtingen van Afas en van hemzelf investeert in filantropische projecten in onder andere Afrika.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Onze situatie in Nederland zou ik hoogstens kwalificeren als ‘ongemakkelijk’. Het is inderdaad jammer dat ik mijn schoonouders niet kan knuffelen. Maar als ik kijk naar landen zoals Kenia, waar mensen dood gaan van de honger omdat de distributie van voedsel vast is gelopen, dan zeg ik: laten we niet te veel klagen.’