Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze producten kopen we wereldwijd minder vaak tijdens de coronacrisis

De coronacrisis zorgt ervoor dat consumenten wereldwijd veel minder geld hebben te spenderen. Dat vertaalt zich in minder verkochte producten. Voor deze branches is dat problematisch.

Kijk eens naar je eigen bankrekening. Waarschijnlijk is die een stuk gevulder dan vóór de coronacrisis. We geven immers veel minder geld uit, omdat horeca, bioscopen, kappers en dergelijke verplicht gesloten zijn. Tenzij je je baan bent verloren of je als ondernemer eigen vermogen moest bijlappen om je bedrijf door de crisis te loodsen, levert dat een rijker gevulde spaarrekening op.

Geld oppotten

Op de korte termijn is zo’n forser gevulde spaarrekening leuk, maar op de lange termijn is het oppotten van geld een ramp. Het geld stroomt niet naar bedrijven, waardoor zij minder werknemers kunnen betalen. Door gedwongen ontslagen kunnen weer minder mensen geld uitgeven aan producten en ga zo maar door: de economie ploft als een pudding in elkaar. Bovendien: nu negatieve rentes bij de banken voorzichtigaan een ding worden, is sparen ook nog eens kostbaar.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar goed: éérst de cijfers, want hoeveel minder spenderen we eigenlijk per productcategorie? De cijferkunstenaars van Visual Capitalist hebben de data van toonaangevende wereldlanden opgezocht (helaas wisten de Lage Landen de lijst niet te halen) en de cijfers liegen er niet om: we geven niet alleen fors minder uit aan horeca- en vliegreizen, maar ook aan nice to have-producten, zoals make-up en nieuwe schoenen.

corona