Dit Nederlandse coronaplatform bundelt vraag en aanbod voor honderden medische organisaties

Open Social, een Nederlandse SaaS-dienst en bouwer van online communities, maakte in 48 uur tijd een platform waar ziekenhuizen en andere medische bedrijven apparatuur en kennis kunnen uitwisselen. ‘Alles is erop gericht om zo snel mogelijk vraag en aanbod bij elkaar te brengen.’ 

Van testkits voor Covid-19 en maskers tot beschermende pakkenen en volledige inrichtingen voor laboratoria: het nieuwe platform BIO Coronavirus Hub bundelt vraag en aanbod in de strijd tegen het coronavirus. Ook laboratoriacapaciteit wordt hier gedeeld. Alles om ervoor te zorgen dat testen, vaccins en behandelingen zo snel mogelijk worden ontwikkeld en medische middelen zo goed mogelijk benut.

Het platform komt uit de koker van de Nederlandse SaaS-dienst Open Social. Het bedrijf (twintig werknemers) van Taco Potze maakt normaal online communities en sociale intranetten voor organisaties zoals Greenpeace, Slachtofferhulp Nederland en de Verenigde Naties. Daanaast levert het een gratis open source-versie van het platform waar meer dan duizend organisaties gebruik van maken.

Het Amsterdamse bedrijf werd ongeveer een week geleden benaderd door Biotechnology Innovation Organization (BIO), ‘s werelds grootste handelsvereniging op het gebied van biotechnologie. Hierin zijn onder meer biotechnologische bedrijven en academische instellingen uit meer dan dertig andere landen vertegenwoordigd.

In opdracht van BIO stampte Open Social binnen 48 uur een nieuw platform uit de grond. Potze: “Dit doen we net als bij andere klanten in opdracht, maar we werken dag en nacht door. Normaal zou je hier langer de tijd voor nemen, maar we moeten in deze tijden zorgen dat we goed door blijven draaien.” 

Nederlands consortium
In Nederland heeft het ministerie van VWS samen met ziekenhuizen, leveranciers en producenten het Landelijk Consortium Hulpmiddelen opgericht. Het doel is om verschillende medische hulpmiddelen waaraan een tekort dreigt, gezamenlijk in te kopen, zonder winstoogmerk.

Vraag en aanbod

Momenteel maken vierhonderd organisaties gebruik van het platform, zegt Potze. Tot nu toe werden bij elkaar honderd vragen en aanbiedingen gedeeld. Er worden zelfs productielijnen voor verpakkingen van medische materialen aangeboden.”Het gaat echt om de hele supply chain.” Open Social roept ook Nederlandse farma- en onderzoeksbedrijven op om zich bij het platform aan te sluiten. 

Het precieze aantal matches is niet duidelijk, aangezien organisaties deals onderling aftikken. Potze: “Alles is er nu op gericht om zo snel mogelijk vraag en aanbod bij elkaar te brengen.” Om fraudeurs, die bijvoorbeeld woekerprijzen vragen, buiten de deur te houden wordt het platform gemodereerd door een team van gezondheidsorganisatie Healthcare Ready

Kennis uitwisselen

Hoe een grote Amerikaanse organisatie zoals BIO bij Open Social terechtkwam, is voor Potze ook gissen. Wel weet hij dat Open Social sinds de start in 2017 veel kennis uitwisselt over communities en technologische innovaties op dat gebied. “En een voordeel is dat we een Nederlands bedrijf zijn, en dat we dus automatisch aan de AVG-regels voldoen. Je ziet dat Amerikaanse organisaties daarin volgen.”

Net als voor andere bedrijven is het voor Open Social momenteel een onzekere tijd, zegt Potze. Maar zijn bedrijf heeft het nu wel drukker dan normaal. Zo vallen conferenties van klanten zoals de Verenigde Naties uit en moet veel kennisuitwisseling nu ineens online plaatsvinden. Voor de VN lanceert Open Social naar verwachting volgende maand een nieuw platform. 

Ondertussen biedt Open Social zijn dienst een jaar gratis aan voor initiatieven met een sociaal, medisch of educatief doel. Open Social wordt daarbij gesponsord door het hostingbedrijf Platform.sh

Redacteur en coördinator Sprout.nl. Tips: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!