EK 2020 komt er alsnog: BALR-ondernemers organiseren online alternatief

Het fysieke EK voetbal zit er dit jaar niet meer in dankzij Covid-19, maar voetbalcommunity 433 komt met een mooi alternatief: Topvoetballers uit 32 landen strijden online met elkaar om de Europese titel, via #433PlanB.

Mooi initiatief van 433, het mediaplatform rond de voetballerij dat wordt gerund door Rogier Deelstra en BALR-ondernemers Juul Manders, Ralph de Geus en Demy de Zeeuw. Vorige week scoorden ze al met de hashtag #stayathomechallenge, waarmee de thuiszittende voetballers werden uitgedaagd te laten zien hoe je moet omgaan met het coronavirus. Die ging al lekker viraal, mede dankzij filmpjes van Sergio Ramos (Real Madrid), Matthijs de Ligt (Juventus) en Messi (Barcelona), die mooie dingen deden met een toiletrol. De video’s van de #StayAtHomeChallenge zijn in 1 week tijd gezamenlijk al meer dan 1,3 miljard keer bekeken.

Plan B

Nu zet 433 de voetballers uit zijn netwerk dus in voor een volgende uitdaging die liefst viraal gaat: #433PlanB. Romelu Lukaku komt uit voor België, Granit Xhaka voor Switserland en Ciro Immobile voor Italië. Inderdaad: we gaan een potje Europees voetballen, maar dan virtueel, via FIFA20 op de PlayStation die bij elke voetballer thuis staat. Het toernooi begint woensdag en werkt met een knock-out systeem: de last man standing wordt met zijn land Europees kampioen. Puntje van orde: de kandidaat die voor Nederland mag uitkomen, is tot nu toe nog onbekend.

Commentaar

De opzet is simpel: volgens het spelschema starten telkens 2 spelers die namens hun land uitkomen hun potje FIFA20, waarbij 433 het scherm als derde partij overneemt. Dat wordt de ‘live uitzending’ van de pot, door 433 voorzien van deskundig voetbalcommentaar. Achter de schermen is de toernooidirectie druk met alle voorbereidingen, maar als de aftrap is op 25 maart, moet de finale op 3 april kunnen plaatsvinden.

Sponsoring

433 maakt met zijn alternatieve EK ongetwijfeld heel veel fans gelukkig. Maar hoe zit het met de business erachter? Zijn er grote sponsors gecontracteerd? “Nee, we hebben uiteindelijk bewust gekozen om dit zonder sponsoren te doen en puur voor de entertainment”, zegt Geert Bakker, chief of staff bij 433. “We zijn uiteraard wel altijd bezig met branded content voor de 433 kanalen, in samenwerking met adverteerders.”

26 miljoen volgers

Alle games worden door 433 gestreamed via het YouTubekanaal van 433 en achteraf als video gepost op Facebook en Instagram, waar het platform 26 miljoen volgers bereikt. Daarmee claimt 433 de grootste voetbalcommunity ter wereld te zijn, rond alles wat met voetballers te maken heeft, plus een hoop locker room fun.

Met Plan B zal het bereik van de 433-kanalen best nog eens flink kunnen groeien. “Het bereik is lastig in te schatten, we zijn nog hard groeiende op YouTube, maar we zien wel dat er mensen echt hunkeren naar een ‘Plan B’ in deze periode. Daarnaast zullen alle wedstrijden uiteindelijk ook te volgen zijn op ons Instagram-kanaal, wat naar verwachting minimaal 50.000.000 views zal opleveren.”

Lees ook:
Hoe BALR. met ‘bereikbaar exclusief’ op jacht gaat naar 100 miljoen omzet
Hoe Juul Manders met BALR. Neymar en Torres als klant binnenhaalt

 

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!