Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Handzeep niet aan te slepen bij Seepje 

Dat de wereldwijde behoefte aan schone handen door het coronavirus op een all time high is, merkt ook duurzame zeepmaker Seepje. Het aantal verkopen is sinds de uitbraak naar schatting vertienvoudigd, zegt medeoprichter Jasper Gabriëlse.

seepje coronacrisis
Foto: Seepje

Het was achteraf best een bizarre timing, zegt Gabriëlse (foto rechts). “Afgelopen november lanceerden we onze eerste handzeep, en in december brak in China het coronavirus uit.” 

Op dit moment is wereldwijd de vraag naar handzeep veel groter dan het aanbod, merkt ook Seepje. En dat geldt nu al een paar weken. “We mogen van geluk spreken dat we in een branche werken waar de vraag er niet bepaald onder lijdt, maar juist enorm stijgt.” 

Vertienvoudiging

Exacte cijfers heeft Gabriëlse nog niet, maar het zou hem niet verbazen dat het aantal verkopen momenteel tien keer zo hoog ligt als normaal. Seepje verkocht vorig jaar in totaal 650.000 duurzame zeepproducten, waaronder ook vloeibaar wasmiddel en afwasmiddel. 

Sinds de corona-uitbraak is het alle hens aan dek op het hoofdkantoor van Seepje: de bevoorradingsketen staat flink onder druk. Met een relatief klein team (dertien mensen) – dat ook nog eens thuis moet werken – moeten de winkels van Albert Heijn en Etos worden bediend. Winkels waar de schappen juist in hoog tempo leegraken. 

Seepje haalt grondstoffen uit Nepal, laat die in Nederland mixen en de laat pompjes afvullen. Ook de producenten die dat doen, kampen met capaciteitsproblemen omdat ook daar mensen thuis zitten.

Indrukwekkend

Gabriëlse noemt de coronacrisis “indrukwekkend en spannend”. “Ik volg het op de voet. Als ondernemer, in welke branche dan ook, moet je snel veel keuzes maken. Daar zijn wij als ondernemers best goed in. Maar het moet wel gebeuren.” 

De voorraden zijn vooralsnog groot genoeg. En ook online bestellen kan nog steeds. Gabriëlse: “We zullen de prijzen ook nooit verhogen. Je wil dat die zepen naar zoveel mogelijk mensen gaan. Niet dat iemand zijn voorraadkast helemaal volzet. Als iemand een flinke lading wil bestellen, zullen we zeker vragen naar het verhaal. Maar ik heb er vertrouwen in dat de meeste mensen dat niet zullen doen.”  

Geluk

“Wij hebben het geluk dat we door kunnen en met onze handzeep zelfs een bijdrage kunnen leveren aan het niet verder verspreiden van het virus. Gelukkig hebben wij niet met enorme restricties te kampen, zoals horeca gelegenheden die dicht moeten. Ik heb te doen met collega-ondernemers die hier nog veel meer last van hebben.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Als bedrijf proberen we zo veel mogelijk onze verantwoordelijkheid te nemen qua handen wassen en het schoonhouden van onze huizen. Daar zullen we mensen de komende tijd nog op een leuke manier toe inspireren. Zo kunnen we een negatieve situatie omzetten in positieve daden.”


Ook in het corona-dossier: