Moyee Coffee zag 80 procent omzet wegvallen door coronacrisis, maar lost het creatief op

Sociaal koffiebedrijf Moyee Coffee zag door de coronacrisis plots 80 procent van zijn omzet wegvallen, doordat de horeca en bedrijven de deuren moesten sluiten. Ondernemer Guido van Staveren van Dijk vond een manier om financieel te overleven.

Dat zegt van Staveren van Dijk vandaag in een interview met Management Team. Het bedrijf, dat koffie van boeren en branders uit derdewereldlanden verkoopt, is voor 80 procent van zijn omzet afhankelijk van de horeca en zakelijke markt. Ook verkoopt het bedrijf koffie via zijn website. De online verkoop verdrievoudigde in maart, maar de horeca- en de zakelijke markt vielen vanwege de lockdown weg.

Koffie aan huis

Van Staveren van Dijk levert zijn koffie nu via zijn zakelijke afnemers aan hun thuiswerkende personeel, vertelt hij. “Voor veel bedrijven werken we nu met een buy one, give one-campagne. Koop je een kilo, dan krijg je er een kilo bij. Het is de bedoeling dat je die uitdeelt aan mensen die het momenteel minder makkelijk hebben. Bijvoorbeeld zzp’ers zonder opdrachten, of zorgpersoneel.”

Niet ieder bedrijf kan meedoen, volgens de ondernemer. “Sommige klanten moeten (...) even scherp op hun cash letten. Een aantal andere bedrijven hebben minder financiële problemen en vinden het geen probleem om de koffie door te sturen naar hun medewerkers. Ze namen al koffie af voor op kantoor, dus waarom niet ook bij de werknemers thuis in deze tijden? Zij zeiden tegen mij: we weten niet hoe deze crisis zal verlopen, maar we willen graag meehelpen.”

De ondernemer stak zelf ook extra geld in zijn bedrijf en maakt gebruik van loonsubsidie van de overheid. De online inkomsten zijn volgens de ondernemer voldoende om het personeel van te betalen, maar om de gehele keten draaiende te houden, moet er over 3 maanden “financiële dekking” komen, mits de lockdown dan nog van kracht zou zijn. “Ik verwacht echter niet dat we over 3 maanden nog in lockdown zitten.”

Klein verlies

Moyee maakte afgelopen jaar 70.000 euro winst over een omzet van 3 miljoen euro. In het scenario van een nog 3 maanden durende lockdown mikt Van Staveren van Dijk voor 2020 op een beperkt verlies van 50.000 euro en 2 miljoen minder omzet.

“We hebben onze kostenstructuur zo opgebouwd dat alles in de keten blijft”, aldus Van Staveren van Dijk. “Vooral de grondstoffen. Verkoop je daarom minder, dan heb je ook minder kosten. Tegenover die 2 miljoen euro omzet staan bij ons wel 1,8 miljoen euro aan kosten.”

De ondernemer benadrukt dat het wegvallen van die 1,8 miljard euro aan uitgaven wel op het bordje van de koffieboeren en -branders in derdewereldlanden zal komen, iets wat hij koste wat kost wil voorkomen.

Albert Heijn

Wilde Van Staveren van Dijk zijn product tot dusver niet in de traditionele supermarktschappen hebben, hij lijkt tot inkeer te zijn gekomen. De ondernemer stelt momenteel in gesprek te zijn met de Albert Heijn. “Bij de supermarkten heb je wel te maken met volumes. Hoe meer kilo’s we verkopen, hoe meer impact we maken.”

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout en Management Team. Hij schrijft over startups, scaleups en nieuwe economie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!