Nieuw coronaplatform bundelt initiatieven en hulpvragen

In tijden van corona helpt men elkaar, belangeloos. Dat is het idee achter een speciaal hulpplatform voor coronaproblematiek, dat sociale startup GoodUp donderdag lanceerde. ‘We willen laten zien waar we voor staan.’

Stel: jouw organisatie heeft dringend financieel advies nodig vanwege de coronacrisis. Of je wilt als particulier anderen helpen de coronacrisis door te komen. Waar zoek je dan? Sociaal softwarebedrijf en oud-Startup van de Week GoodUp lanceerde donderdag Coronacommunitycare.nl, een platform voor iedereen die hulp nodig heeft of iets kan bieden vanwege corona. Er is een speciale zoekfunctie voor ondernemers.

“We hebben het uit eigen zak gefinancierd”, zegt GoodUp-ceo Diana Krieger (foto midden) tegen Sprout. “Net als iedere andere startup staan we onder druk, omdat potentiële klanten even een andere focus hebben. De pijplijn stagneert even – het is wat het is. We vinden echter dat we nu moeten laten zien waar we voor staan. We zijn een social enterprise, dit is een probleem en wij kunnen het oplossen. Zouden we daar dan niet voor gaan, dan zouden we die titel niet waard zijn.”

Vanwaar de keuze voor een platform?

“Dit soort platforms bouwen, zit in de kern van onze cultuur. We runnen al 4 jaar community- en corporate programma’s, waarbij we vaardigheden, netwerk, expertise en soms geld koppelen aan initiatieven waarbij innovatie nodig is. Het voelde als een no brainer om een gratis platform open te zetten, want iedereen moet z’n steentje bijdragen en wij hebben de technologie in huis.”

“Er zijn heel veel online initiatieven, zoals Facebook- en Whatsapp-groepen. Soms zijn er zelfs kleine platforms die op een niche zitten. Ons platform is erg breed opgezet. Gewoonlijk zet je zoiets op met partners, maar ditmaal hebben we het zelf gedaan. Het kostte iets meer tijd, maar het is de moeite waard geweest.”

Wanneer kun je terecht op deze site?

“Eigenlijk altijd. Je bent of een maatschappelijke of commerciële organisatie met een hulpvraag, of je wil juist hulp aanbieden. We hebben de site zo gemaakt dat je kunt zoeken op thema’s, zoals gezondheid en bedrijfsondersteuning. Zelfs wanneer je als particulier met een superidee komt dat je wil aanbieden, ben je welkom.”

“Wel zien we nu nog vooral organisaties opduiken. Bijvoorbeeld een school die iets nodig heeft of EY, dat een gratis webinar organiseert om mensen te informeren over de financiële gevolgen van corona. Iedereen kan iets aanmaken, maar wij doen er wel curatie over, zodat malafide intiatieven niet op het platform verschijnen. Wel werken we snel; na 15 minuten is je aanvraag live.”

Hoeveel partijen zitten er al op het platform?

“Tientallen. Sinds we gisteren lanceerden, stroomt het aantal aanmeldingen binnen. We onderhouden met veel organisaties telefonisch contact om ze een klein beetje te assisteren.”

Hoe proberen jullie mensen naar dit platform te krijgen krijgen?

“We zetten ons eigen netwerk in, dat groot is. Onze klanten zijn met het platform aan de slag gegaan. Veel partners, zoals Voor je Buurt en Social Enterprise NL, zijn het daarnaast enorm gaan delen. Tevens zetten we veel in op social media. We hebben een grote volgschare op LinkedIn, waar we een beroep op hebben gedaan. Ook via andere platforms die we al hebben gebouwd, proberen we mensen naar dit nieuwe platform te krijgen.”

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout en Management Team. Hij schrijft over startups, scaleups en nieuwe economie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!