Red je bedrijf in deze 4 fases uit de coronacrisis - and beyond

Covid-19 zorgt voor een nieuwe realiteit. Ondanks alle onzekerheid zul je je als ondernemer moeten aanpassen, je strategie bepalen, maar ook je mensen leiden. Barend Raaff maakte met zijn HR-scaleup Harver een model dat de toekomst schetst in vier fasen. ‘Als dit anderen kan helpen, deel ik het graag.’

“Elke dag wakker worden in weer een nieuwe realiteit dwingt ons om wendbaar te zijn en ons aan te passen”, aldus Raaff in een toelichting op zijn model. “Dat lijkt bijna onmogelijk gezien het tempo waarin alles verandert, maar we willen Harver een kant opsturen die het meest kansrijk is. Daarom zijn we gaan zitten en hebben we een model opgesteld dat onze mensen helpt om dingen in perspectief te plaatsen, en beslissingen te nemen in lijn met de realiteit.”

"De eerste prioriteit is dat bedrijven grip op hun cashflow krijgen en hun sales forecast realistisch houden. Bij Harver zijn deze zaken gelukkig op orde. We zijn de startupfase ontgroeid en hebben een grote Amerikaanse VC achter ons.” Ook is de salesforecast voor de aanbieder van recruitment- en assessmentsoftware drastisch omlaag geschroefd. “Het is een duale wereld: we hebben klanten zoals supermarkten die de vraag niet aankunnen en ons hard nodig hebben, maar elders gaat alles plat. We gaan niet meer uit van groei.”

Raaff deelde zijn presentatie met een paar collega-ondernemers, en inmiddels gaat hij rond bij meer scaleups. “Normaal gesproken deel ik geen interne stukken, en we kunnen echt niet in de toekomst kijken. Maar als dit anderen kan helpen, deel ik het graag.”

Fase 1: verwarring

Om vooruit te kunnen kijken, besloot Raaff de mogelijke toekomst in te delen in vier fases. “We zitten nu duidelijk in de eerste fase, die van verwarring. Elke dag worden de vooruitzichten bijgesteld, volgen nieuwe maatregelen. We hebben geen idee hoe dit zich gaat ontwikkelen.” In deze fase, waarschuwt Raaff, zijn mensen helemaal vol van de onzekerheid, kunnen emoties alle kanten op gaan en zoekt iedereen naar houvast en richting. Als leider en werkgever zul je moeten inspelen op die emoties, verschillende persoonlijkheden geven wat ze nodig hebben, en ondertussen inspelen op de buitenwereld.

Fase 2: acceptatie en aanpassing

“Wat we als volgende fase verwachten, is die van acceptatie van de nieuwe realiteit en aanpassing daaraan. Dat is de fase waarin iedereen gewend is aan thuiswerken, en die bijvoorbeeld salesafspraken op een andere, veilige manier laat geschieden.” Medewerkers zullen er wel nog van uitgaan dat alles tijdelijk is. Ze hebben het gevoel dat het leven min of meer doorgaat, kijken voorzichtig vooruit en staan weer een beetje open voor nieuwe ideeën en informatie. “Voor plannen voor de langere termijn is het dan nog te vroeg: de uiteindelijke impact van het coronavirus is dan nog niet duidelijk. Zo zullen ook je klanten erin staan en daar moet je op inspelen.”

Fase 3: Voorbereiding

De derde fase zal aanbreken zodra het einde van de epidemie in zicht komt. Het aantal besmettingen daalt en de economische gevolgen van de coronacrisis zijn in te schatten. “Dat er een meltdown zou komen, was al te verwachten na zo’n ongekend lange periode van hoogconjunctuur. Maar wordt het nu dankzij het coronavirus een korte recessie en gaat alles daarna weer groeien naar normaal, of gaat dat nog heel lang duren? Zodra je daar meer zicht op hebt, kun je pas je strategie voor de wereld na Covid-19 gaan bepalen.”

Dat zullen ook andere bedrijven doen, maar nog steeds zal alles worden beheerst door Covid-19 en zal bijvoorbeeld elke deal een clausule bevatten die betrekking heeft op nieuwe ellende. “Realiseer je dat we ook na het coronavirus niet terug belanden in de wereld zoals we die eind 2019 kenden. Blijf niet te lang in het Covid-19-verhaal hangen, maar val ook niet terug in je gewoonten uit het tijdperk ervoor.”

Fase 4: Gaan, in de nieuwe realiteit

Fase vier heeft Raaff in het Engels ‘ramping’ gedoopt: er gloort licht aan het eind van de tunnel, tijd om weer gas te geven. Terug naar de zaak, je aanpassen aan de post-crisis-realiteit. “Bedrijven hebben dan weer hun strategie en targets helder. Maar ze zullen zijn veranderd. Misschien gaan ze hun model omgooien om voorbereid te zijn op een volgende crisis, misschien nemen ze afscheid van hun bestaande leveranciers. Dit wordt het moment om weer volop de markt in te gaan, en wacht daar vooral niet te lang mee.”

Klik op de afbeelding voor een download van het model van Harver (Pdf).

 

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!