Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Rokende servers bij StuComm vanwege thuiszittende studenten

Universiteiten en hogescholen bombarderen op afstand gezette studenten sinds de uitbraak van de coronacrisis met updates. En dat betekent topdrukte voor communicatie-app StuComm, vertelt oprichter Ronald Kouvelt.

StuComm maakt apps waarmee universiteiten, hogescholen en mbo’s hun studenten op de hoogte houden. Gaat het in gewone tijden vooral om lesroosters en tentamens, sinds onderwijsinstellingen 2 weken geleden (fysiek) op slot gingen zijn de apps van StuComm vooral een platform voor crisiscommunicatie. De apps van StuComm bedienen bij elkaar zo’n 600.000 studenten. 

De servers van StuComm ontploften zowat toen bekend werd dat studenten voorlopig op afstand moesten studeren. En die storm is nog altijd niet gaan liggen, blijkt uit cijfers van het bedrijf. Per seconde openen nu ongeveer 10 studenten de app. Elk minuut wordt de dienst door duizenden studenten geraadpleegd. Al met al is de hoeveelheid berichten sinds de corona-uitbraak twee keer over de kop gegaan, schat het bedrijf.

Aanslag

StuComm merkte na de terroristische aanslag in Utrecht al dat veel onderwijsinstellingen een onderdeel voor crisiscommunicatie in de app wilden hebben. “Dus we waren er al min of meer op voorbereid”, zegt oprichter Ronald Kouvelt, die StuComm in 2014 begon met William Viveen.  

Die crisiscommunicatie gaat wat verder dan een simpele notificatie à la Whatsapp. Bij groot nieuws krijgen studenten een zogeheten statusbericht, dat groot in beeld verschijnt zodra zij de app openen. Daar zit weer een actie aan verbonden, zoals het bekijken van een link of video. 

Geen paniek

Toen de scholen dicht gingen, gingen ook bij StuComm de alarmbellen af, zegt Kouvelt. “Klanten belden direct dat ze problemen ondervonden, omdat sommige onderwijsinstellingen qua it-infrastructuur best wel een uitdaging hebben. Wij hadden onszelf ook niet voorbereid op zoveel verkeer en moesten snel bijschalen. Maar als cloudbedrijf kun je vrij simpel extra capaciteit aanvragen. Daar waren we het hele weekend mee bezig.” 

“Dan is het een kwestie van iedereen optrommelen en zo veel mogelijk klanten bellen. Je moet kalm blijven, leiderschap tonen en aan de slag gaan. Omdat we een behoorlijk ervaren team hebben is het goed gegaan. Als je meegaat in de paniek, dan kun je niet professioneel je zaken organiseren.”

Onderwijsinstellingen kunnen het bereik van de (whitelabel)app van StuComm ook opschalen, zegt Kouvelt. Maar die organisaties zijn in het weekend net wat minder bereikbaar, en hebben te maken met een hele andere infrastructuur.

Manchester

StuComm opende een jaar geleden ook een (sales)kantoor in het Britse Manchester. In het Verenigd Koninkrijk heeft de dienst nu twee universiteiten ‘live’. Omdat ook daar de scholen dicht gaan en mensen thuis werken, is het aantal berichten via StuComm daar eveneens flink gestegen.

Inmiddels is volgens Kouvelt duidelijk dat online communicatie “essentieel is in het pakket dat je aanbiedt aan studenten en medewerkers”. “Dat gevoel heerste hiervoor nog lang niet bij iedereen. ‘Al dat gedoe met apps en op afstand tentamens afnemen vinden we niet passend’, zeiden vooral de wat traditioneler ingestelde mensen soms tegen ons.” 

“Ten tweede is het fantastisch om te zien dat je in tijden van crisis op een positieve manier kan bijdragen. Dat helpt bij de adaptatie van technologie in een toch wat traditionele markt.”   

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Business-wise ondervindt het Utrechtse bedrijf kortom geen hinder van de coronacrisis. Twee grote klanten die hebben hun contract net opengebroken, zegt Kouvelt. “Dat is in deze tijd heel fijn, je hebt wel dertig mensen in dienst. Ik heb te doen met ondernemers waar deze crisis veel impact heeft.” 

Lees ook: Coronacrisis betekent spitsuur bij CM.com, dienst rekent op 30 procent groei