Startups en investeerders ontmoeten elkaar digitaal in ‘startup-roulette’ 

Roulette

Coronacrisis of niet, de behoefte aan groeigeld blijft. Om toch matchmaking te kunnen blijven doen, kunnen startups zich nu aanmelden voor een digitale speeddate-sessie onder de noemer ‘StartupRoulette’. 

Een maand of 2 geleden wilde Thomas Mensink, startup-analist bij Golden Egg Check, een investeringsdiner organiseren in Enschede. Een evenement waar startups iedere gang een nieuwe investeerder zouden ontmoeten. Maar toen kwam ‘corona’ en werd het hele evenement van tafel geveegd.

Hoe zorg je dan dat dit soort ontmoetingen plaats kunnen vinden? ‘Startups blijven geld nodig hebben, en misschien nog wel meer dan ze voor de coronacrisis gedacht hadden’, zegt Mensik, ‘want veel sales en omzet valt weg’.

Ondertussen gaat de business bij investeerders ook nog door, maar zijn er geen evenementen meer waar zij beloftevolle startups kunnen ontmoeten. ‘De blik is weer wat meer naar buiten gericht, nadat investeerders zich eerst richtten op het helpen van hun portofoliobedrijven’, zegt Mensink. ‘En er zit nu eenmaal geld in investeringsfondsen, dat geïnvesteerd moet worden.’ 

Roulette

Mensink bedacht een nieuw concept, de StartupRoulette. Een online event waar startups en vc’s in 20 minuten elkaar digitaal kunnen leren kennen. Het is een blind date en een speeddate ineen; Golden Egg Check kijkt van tevoren welke ondernemers en investeerders bij elkaar passen, maar de deelnemers zelf weten van te voren niet wie ze zullen ontmoeten. Vlak voor de ontmoeting krijgen zij een link naar de speeddate-sessie. 

De animo bleek groot: dertig startups en ongeveer evenzoveel investeerders meldden zich tot nu toe aan voor de tweede editie, die volgende week vrijdag zal plaatsvinden. Geïnteresseerde startups en vc’s kunnen zich aanmelden via Startuproulette.vc.

De doelgroep bestaat uit startups die al wel tractie (omzet) hebben, zegt Mensink. De ondergrens per investering is ongeveer 100.000 euro. De online roulette is een eerste kennismaking, benadrukt Mensink. ‘Daarna is het aan hen om de gesprekken te vervolgen.’  

(Geen) pitchdeck

Opvallende feedback van investeerders tot nu toe was dat zij het wel spannend vinden om niet te weten met wie ze zullen spreken. ‘Ze willen het liefst een pitchdeck vooraf. Maar het idee dat je niet weet wie er tegenover je zit zorgt ervoor dat het spontaan blijft en informeel. Dat is heel anders dan gestroomlijnde pitches.’

De onlinevariant blijkt nog beter uit te pakken dan het fysieke idee dat Mensink eerst had. ‘We krijgen nu ook startups en investeerders uit onder andere Zuid-Afrika, Estland, Londen en Berlijn. We kunnen het concept nu veel sneller internationaal opschalen. Voor vc’s is het ook een win-win. Je stopt er een uur in en je ontmoet allemaal toffe bedrijven uit Nederland.’

Redacteur en coördinator Sprout.nl. Tips: maarten@sprout.nl