Studytube maakt zijn 'Netflix voor bedrijfstrainingen' gratis

Coole corona-actie van Studytube: Homam Karimi en Gerard Riphagen zetten alle online trainingen van hun Sprout-challenger open voor iedereen die zijn kennis wil bijspijkeren. ‘We willen in deze nare tijd wat leuks doen voor anderen, en het is een mooie opportunity.’

De gedachte van Karimi, Riphagen en hun team is even simpel als sympathiek: het coronavirus dwingt veel Nederlanders thuis te blijven. Wie daar niet 100 procent kan doorbuffelen, krijgt de kans om te netflixen zijn vakkennis online bij te spijkeren. Met Sprout-challenger Studytube maken ze hun learning experience-platform, tot eind april gratis voor iedereen.

Heftrucktheorie en Excel 365

De Online Academy ‘Learn Together’ bevat ruim 250 trainingen en 500 microlearnings van experts. Dat gaat van 'Excel 365 – Basisvaardigheden' tot 'Omgaan met tegenslagen’ en ‘Theorie Vorkheftruck’. “We zijn blij dat we op deze manier onze maatschappelijke verantwoordelijkheid kunnen pakken en nodigen dan ook iedereen van harte uit om zichzelf verder te ontwikkelen”, zegt Karimi. “Als elke consument of werknemer die noodgedwongen thuiszit, nou 2 of 3 trainingen volgt, worden we met zijn allen weer wat slimmer, productiever of vitaler.”

Gederfde inkomsten

Sinds Studytube zijn sympathieke geste openbaarde, hebben zich binnen een dag tegen de 700 mensen geregistreerd, die samen meer dan 1200 online trainingen zijn gestart. Normaliter kosten die tot 150 euro. “Negentig procent van de experts met wie we de content ontwikkelen, reageerde heel enthousiast, we konden uitleggen dat het onze normale business niet kannibaliseert.”

Karimi schat dat de corona-actie misschien 10.000 euro out of pocket kosten vergt, maar geeft toe dat de exposure en nieuwe gebruikers die het oplevert, een mooie return zijn. “Het zullen geen grote aantallen worden, wat mij betreft is het belangrijker dat we net als andere bedrijven iets leuks kunnen doen voor de mensen.”

Vast op de Seychellen

Aan zijn enthousiasme is het niet meteen te horen, maar Karimi bevindt zich momenteel in een rotpositie: hij dacht met een vakantie van 2 weken even bij te kunnen komen van zijn eerste maanden als jonge ouder, de enorme groei die Studytube het afgelopen jaar doormaakte en de grote deals waarvoor hij dag en nacht in touw was geweest. Maar nu zit hij vast. “Het Europese luchtruim is bijna dicht, onze vlucht is gecancelled en we proberen iets anders te regelen. Als Studytube zijn we tot 6 april dicht en we werken allemaal remote, dus ik ook. Maar je wil nu toch dichterbij bij je familie en vrienden zijn.”

Karimi, zijn vriendin en 9 maanden oude zoon zijn meteen uit het hotel vertrokken en hebben een afgelegen huisje geboekt. “We zitten compleet alleen, aan het strand. Maar het virus heeft ons eiland bereikt. En als je weet dat er 6 ziekenhuisbedden zijn op een bevolking van 100.000, snap je dat we hier snel weg willen.”

35 vacatures on hold

Karimi bedacht als rechtenstudent dat de hoorcolleges die hij volgde makkelijk online zouden kunnen worden aangeboden. Dat leidde in 2010 tot leerplatform Studytube. Aanvankelijk richtte het zich op onderwijsinstellingen, later bleken organisaties een betere markt. Karimi haalde miljoenen op bij investeerders als Vortex Capital Partners en henQ en inmiddels heeft hij 90 medewerkers.

Welke maatregelen neemt hij om de coronacrisis door te komen? “Dat is heel moeilijk. Heel moeilijk. Gelukkig hebben we vet op de botten, maar dat betekent niet dat we niet heel kritisch moeten kijken naar onze kostenbasis om te zorgen dat onze buffer verdampt. Om je een idee te geven: we hadden 35 vacatures in de planning voordat het coronavirus toesloeg.”

Geen steun voor SaaS

“Maar de sales wordt lastig: grote klanten hebben nu even andere prioriteiten dan een nieuw leerplatform aan te schaffen om de ontwikkeling van hun personeel te managen.” Het lastige voor SaaS-bedrijven als dat van Karimi, is dat de omzet grotendeels op terugkerende (recurring) basis is. Simpel gezegd: grote klanten nemen een abonnement op de software en betalen vooruit.

Een prettig businessmodel in betere tijden, maar niet als een recessie toeslaat. “Je komt alleen in aanmerking voor de steunregeling als je omzet minimaal 20 procent inzakt. En dat is bij ons soort bedrijven nu nog niet aan de hand. Die klap komt veel later.”


Meer ondernemersverhalen over de coronacrisis:

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!