Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo benut je deze bizarre tijd door het beste uit jezelf en je medewerkers te halen

Tijdens een crisis als die van dit moment kan het lastig zijn om echt te ondernemen. Maar er ontstaan altijd weer nieuwe kansen als je in beweging blijft, stelt Sprout-expert Rolf Grouve.

Het zijn bijzondere- en barre tijden voor heel veel ondernemers. De vanzelfsprekendheden van gisteren zijn niet de vanzelfsprekendheden van vandaag of morgen. Alles lijkt te veranderen in een extreem korte periode. Iedereen heeft er last van, maar de één voelt het harder en directer dan de ander.

Als ondernemer kan je nu bij de pakken neer gaan zitten en alles wat er gebeurt over je heen laten komen, een keus waarvan je nu al weet dat de uitkomst desastreus zal zijn. Hoewel ik weet dat het lastig is om juist in deze tijd echt te ondernemen, wil ik je toch een aantal tips geven om te kijken waar de kansen liggen voor nu of in de nabije toekomst. Hoop doet immers leven, ook in deze nare- en onzekere tijden.

1. Stel het ‘nu’ van je organisatie vast

Denk na over waar je organisatie nu staat. Hoe lang kan je zonder overheidssteun je onderneming voortzetten en welke maatregelen kan je nemen om deze periode te verlengen? Vergeet hierbij niet om veel aandacht te geven aan je medewerkers. Het is voor jou een onzekere tijd, maar voor jouw medewerkers niet minder. Ook zij worden geconfronteerd met kinderen in huis die allemaal dingen willen die nu simpelweg worden afgeraden door de deskundigen.

Vraag hoe het met je medewerkers gaat en bied een luisterend oor. Praat met elkaar over het “nu” van je organisatie en eventuele maatregelen die je kunt nemen om de levensduur van je organisatie te verlengen.

2. Kijk naar de korte termijn

In crisissituaties geldt het aloude adagium “cash is king”. Maak een liquiditeitsprognose, houd de salesfunnel in scherp in beeld en blijf communiceren met je klanten en leveranciers. Iedereen heeft het zwaar op dit moment en er zijn veel mogelijkheden om elkaar te kunnen versterken.

Hoe dieper de crisis, hoe korter je op je liquiditeit, productiviteit en saleskansen moet zitten. Deze elementen vormen de basis van jouw bedrijf en daarmee de mogelijkheid om de salarissen van je medewerkers langer te kunnen blijven betalen.

3. Durf anders te kijken naar je organisatie

Als ondernemer ken je je organisatie als je broekzak en geroutineerde handelingen zijn aan de orde van de dag. Maar vraag je af waar jouw organisatie in de kern erg goed in is. Als je goed bent om een bepaald product te maken, dan ben je waarschijnlijk ook in staat om andere producten te maken waar nu meer behoefte aan is.

Als je een adviesbureau hebt, dan kan je je waarschijnlijk ook een andere materie eigen maken om organisaties voort te helpen op andere gebieden. Je hebt immers als adviseur veel situaties gezien en ervaren. Neem dus de tijd om nu al te kijken naar de potentie van jouw organisatie.

4. Jouw medewerkers zijn cruciaal

Zoals je anders kunt kijken naar je organisatie, kan je ook anders kijken naar je medewerkers. Kijk naar hun potentie, niet naar opleiding of ervaring. Ik ben ervan overtuigd dat de potentie en creativiteit van medewerkers in organisaties vaak onbenut blijven. Gebruik deze periode ook om hier over na te denken en, als je even veel minder werk hebt, hierover het gesprek aan te gaan. Neem je mensen mee in jouw zienswijze op jouw organisatie en ga sparren over mogelijkheden.

5. Staar je niet blind op de overheid

De overheid heeft een fantastisch steunpakket aan maatregelen afgekondigd. Iedere ondernemer zal het met mij eens zijn dat dit van een ongekende grootte is. Maar wat ga jij hiermee doen? Natuurlijk moet je op dit moment alles doen om je organisatie in de lucht te houden en alle middelen ervoor gebruiken die beschikbaar zijn. Er komt echter ook een periode daarna.

De overheid kan simpelweg niet alle organisaties oneindig financieren en hoe meer leningen je in je bedrijf stopt, hoe meer je achteraf moet terugbetalen. Staar je dus niet blind op deze maatregelen, word creatief en denk na over je toekomstige verdienmodel.

6. Een nieuwe werkwijze

Het is even wennen om met minder mensen op één locatie te werken met elkaar en fysiek veel afstand te houden. Ook het structureel en langdurig thuis werken is voor velen een beproeving. Maar het levert ook efficiëntie op. Niet alleen omdat er minder files zijn, er geen of minder reistijd is, ook omdat er simpelweg minder tijd lijkt te verdwijnen doordat je minder met elkaar praat of doeltreffender communiceert.

Wat kan je hiervan leren in de toekomst? Ik ken verschillende ondernemers die principieel tegen thuiswerken waren, maar er nu feitelijk toe worden gedwongen. Vraag je af wat je hiervan kunt leren in je toekomstige organisatie. Maak het thuiswerken ook leuk met elkaar en stimuleer elkaar om er het beste van te maken. Gebruik deze kennis en reflecteer dit op bestaande processen en procedures. Wellicht kunnen deze veel simpeler worden gemaakt met de kennis die je nu opdoet.

Benut deze bizarre tijd om het beste uit jezelf en je medewerkers te halen. Benut je ondernemerskracht, de potentie van je medewerkers en leer van hoe je nu met elkaar samenwerkt. Hoewel ik mij realiseer dat veel ondernemers het extreem zwaar hebben, wens ik jullie veel creativiteit en organisatorische beheersbaarheid toe. Weet dat er altijd weer nieuwe kansen ontstaan als je in beweging blijft!