Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Crowdfunding aan vooravond van shakeout

Nederlandse crowdfunding-ondernemers denken niet groot genoeg om de benodigde schaalgrootte te bereiken. Gaat onze piepkleine markt het redden? Sprout-columnist en ondernemer Pim Betist over de kansen van crowdfunding in ons land.

Pim Betist
Crowdfundingpionier Pim Betist, oprichter van Sellaband en Africa Unsigned (crowdfunding platformen voor muziek) schrijft regelmatig voor Sprout over crowdfunding:

> Crowdfunding geeft geen krimp
> Crowdfunder, wat bezielt je?
> Crowdfunding is een hypeNederland staat in de mondiale top tien van exporterende landen en behoort, gemeten naar het BNP, tot de twintig grootste economieën, terwijl het qua oppervlakte toch een van de kleinste landen ter wereld is. Als we kijken naar het aantal crowdfundingplatforms in Nederland komen we op een mooie derde plaats na Amerika en Engeland. Maar liefst 6 procent van alle crowdfundingsites ter wereld is opgericht door Nederlanders. Helaas is de impact van deze platforms minder indrukwekkend. Slechts 0,5 procent van de 1,5 miljard euro die vorig jaar via crowdfunding werd opgehaald kwam van Nederlandse investeerders. Trek hier de 7 miljoen euro die ‘De Windcentrale’ in 2012 ophaalde van af, en je komt op een bijdrage uit van slechts twee promille. Wat gaat er mis? 

Kleine markt

We hebben in Europa te maken met een heterogene markt. De grote verschillen in cultuur en taal maken het onmogelijk om een one size fits all platform te lanceren. Het resultaat is typisch Europees: honderden platformen in eigen taal, gericht op de eigen – veel te kleine – markt. Het kan ook anders. Het Amerikaanse Kickstarter trekt “backers” uit 177 landen aan. Dat is dus geld uit  90 procent van alle landen ter wereld! Mooi hè? Het geld gaat grotendeels naar Amerikaanse projecten, en dat is minder mooi. Wij Europeanen laten het kaas van ons brood eten.

Lees ook:

crowdfunding

> De kansen van crowdfunding
> 10 sites voor crowdfunding
Eerlijk is eerlijk, er is nou eenmaal weinig kaas te verdelen. Kickstarter haalde vorig jaar 320 miljoen dollar op. Het bedrijf heeft daarmee tegen 5 procent commissie een omzet van 16 miljoen gegenereerd. De 29 platformen die Nederland telt hebben gezamenlijk 7 miljoen euro opgehaald. De 7 miljoen euro van Windcentrale  -geen platform maar een initiatief-  is hier uiteraard niet bij opgeteld. De gemiddelde omzet van Nederlandse platformen komt hiermee, uitgaande van hetzelfde commissie niveau, uit op minder dan 25.000 euro op jaarbasis. De kosten gaan uiteraard voor de baten uit, maar komen die baten wel als je naar bovenstaande cijfers kijkt?

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Groter denken

Ik heb grote vraagtekens bij het business model van de bestaande crowdfunding platformen in Nederland. De wetten van het internet worden over het algemeen gedreven door grote volumes met piepkleine marges. Nederlandse crowdfunding ondernemers denken simpelweg niet groot genoeg om de benodigde schaalgrootte te bereiken. We staan aan de vooravond van een shakeout die op internationaal niveau zal plaatsvinden. De grote spelers worden groter, en de kleine spelers zullen sneuvelen. Kan onze piepkleine markt strijden tegen deze enorme krachten?

Ik denk van wel. De succesverhalen gaan in de toekomst over slimme crowdfunding ondernemers die het magische mechanisme inzetten in samenwerking met gevestigde bedrijven. Mijn advies aan de overige ondernemers? Kopieer de bestaande concepten die op internationaal niveau werken niet naar de Nederlandse markt. Gebruik de database van een traditionele speler om je crowd te bereiken. Daar maak je een impact mee. De Windcentrale beet vorig jaar de spits af. De eerder genoemde 7 miljoen euro haalden zij op voor twee windmolens via het netwerk van Greenchoice. Nederland is klein, dus denk groot. Dan kun je met crowdfunding de wereld mooi op z’n kop zetten.