4 redenen waarom crowdfundhit Pebble afgleed

Eric Migicovsky

Fitbit neemt naar alle waarschijnlijkheid Pebble over. Voor een habbekrats, en vooral om een concurrent uit de markt te kopen. Dit is waarom Pebble het niet haalde.  

1. First mover zijn is niet altijd een voordeel

Pebble was in 2012 niet voor niets een monsterhit op Kickstarter: Eric Migicovsky beloofde de crowd het eerste echte smartwatch ter wereld, met E-Inkscherm nog wel. Na een campagne die een duizelingwekkende 10 miljoen dollar opbracht, maakte het die belofte in niet eens zo veel tijd waar: de eerste Pebble was geen beauty, maar hij gaf informatie door vanaf je telefoon of bediende je muziekapps.

Apple Watch

Maar first mover zijn, biedt nog geen garantie op blijvend succes. Na Pebble stortten giganten als Samsung, Sony en natuurlijk Apple zich op de nieuwe markt. Ook niet allemaal met even groot succes als waar ze op hoopten, maar voldoende om te zorgen voor een versnippering van de markt. En zorgen rond Pebble in het 'post-Apple Watch'-tijdperk na april 2015.

Want zo zag de markt er het afgelopen kwartaal uit: Apple leverde bijna de helft van de 6,1 miljoen watches die wereldwijd zijn verkocht, gevolgd door Samsung en Fitbit. Voor Pebble resteert maar een klein stukje van de taart. Die taart is overigens 60% gegroeid vergeleken met een jaar eerder. Indrukwekkend, maar dat is alweer een stuk minder dan de verdubbeling in 2015.

2. Nice to have, maar geen must

Disclaimer: Sprout heeft de meeste relevante smartwatches gedragen, inclusief die eerste Pebble, maar inmiddels zijn de polsen weer overgelaten aan minder slimme wearables: een sportmonitor voor het sporten en een horloge voor tijd en datum. Tja, zoals alle smartwatches lijdt ook dat van Pebble aan het gebrek aan noodzaak. Leuk als je pols meldt dat er een telefoontje binnenkomt, maar om het aan te nemen grijp je toch naar de telefoon zelf.

Die smartphone blijft onmisbaar en zal niet worden vervangen door de smartwatch. Het is veelzeggend dat Apple, die na muziekspelers en smartphones de smartwatch wel even zou ownen, dit voorjaar tot prijsverlagingen overging.

3. Tegenvallende producten

De originele Pebble was een wonder, mede omdat het een startup was die de complexe technologie snel onder de knie had gekregen. Maar Pebble slaagde er niet in opvolgers te ontwikkelen die zo'n stap vooruit betekenden dat ze hun voorgangers - en liever nog de Apple Watch - in de schaduw konden stellen. De Pebble 2, Pebble Time en Pebble Core: allemaal werden ze met veel tamtam aangekondigd, de crowdfundingcampagnes behoorden tot de grootste ter wereld, maar de verkoopaantallen bereikten nooit de 2 miljoen stuks, waarvan het grootste deel de oerversies waren. Dat volume is niet het vereiste niveau om voldoende mee te kunnen in de wereld van de smartwatches, waar de prijzen bovendien stevig onder druk staan.

Dat Pebble eerder dit jaar een kleine pivot maakt door zich ook op de fitnessrage te storten met een hartmeetfunctie, werd door verstokte fans van de smartwatches met focus niet geslikt. Voor de rest van de wereld werd het beschouwd als too little, too late. Het ging daarmee bovendien een partij te lijf met een enorme voorsprong op dit gebied: Fitbit, heer en meester in het stappen en hartslagen tellen.

4. Silicon Valley verloor zijn interesse

Nu de hype bij het publiek een beetje over is, gebeurt het zelfde met de gretigheid waarmee investeerders kijken naar wearables. Pebble wist afgelopen juni nog ruim 12,8 miljoen dollar op te halen bij de voorverkoop van zijn nieuwste model, maar aan ondernemingskapitaal wist het sinds die ene ronde in 2013 niet meer te komen. Hoe krap het bedrijf dit voorjaar al zat, bleek uit het ontslag van een kwart van het personeel.

Wat de waardering van Pebble betreft: naar verluidt zou het in 2015 nog een bod van 740 miljoen dollar afkomstig van horlogemaker Citizen hebben afgewezen. Van die waardering richting unicornstatus is weinig meer over. Pebble gaat inmiddels richting unicorpse: Fitbit zou rond de 40 miljoen dollar overhebben voor de rechten en technologie van het Kickstartersucces van weleer. Van die 40 miljoen zou al 28 miljoen moeten gaan naar de schuldeisers van Pebble. Fitbit, maker van vooral fitnesstrackers die op de beurs 1,8 miljard dollar waard is, zou het merk Pebble van de markt willen halen.

Foto: Official LeWeb PhotosCC BY 2.0

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.