Crowdfunding: de mooiste hits van 2014

SnappCar

Crowdfunding blijft terrein winnen. Wat waren de toonaangevende projecten van het afgelopen jaar? 

Vorig jaar werd er via in totaal 2000 projecten 63 miljoen euro aan financiering opgehaald, waarvan 50 miljoen door ondernemers. Dat is (alweer) bijna een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor. In de pioniersdagen van 2012 ging het om nog maar 14 miljoen euro. 

Een van de uitschieters in 2014 was Snappcar, dat meer dan 560.000 euro wist los te maken bij 481 investeerders. Ook een bedrijf als de Kidswatcher deed het goed met 335.000 euro. Gemiddeld haalde een ondernemer 85.000 euro op. Maar er is meer dan geld; het aantal supporters, de creativiteit van een campagne of een bijzondere doelgroep tellen ook mee. 

Zie ook: Hier haal je als ondernemer crowdfunding

Samen met crowdfunding-adviesbureau Douw&Koren zetten we 13 toonaangevende projecten op een rij, per categorie:

Overtroffen doelbedrag: SnappCar 

Vanwege het succes in eigen land met circa 35.000 deelnemers werd het voor autodeelplatform SnappCar tijd voor een volgende stap: Europa. Via crowdfunding platform Oneplanetcrowd presenteerden oprichters Pascal Ontijd en Victor van Tol hun droom en werd een oproep voor 100.000 aan financiering aan het publiek voorgelegd. De ‘SnappCrowd’ stapte gretig in en het doelbedrag werd ruim overschreden: er werd 560.125 opgehaald bij 500 investeerders.

Industrieel: Hillblock

Innovatief denken stopt niet bij de financiering, vindt Dorian Hill. Samen met haar vader runde zij drie crowdfundingcampagnes voor Hillblock, een innovatieve dijksteen die golven tot 50 procent dempt. De drie campagnes leverden in totaal 900.000 euro op. In een van de campagnes trok Hillblock 457 investeerders (totaal 400.000 euro) aan in slechts 28 uur, via Geldvoorelkaar.nl. De investeerders krijgen 7,5 procent rente per jaar voor een 5 jaar durende lening. 

Toonaangevende campagne: Kromkommer

Een kromme komkommer, een misvormde wortel en een te dikke tomaat: allemaal groenten die onze supermarkt niet halen en zonder pardon worden weggegooid. Pure verspilling, vinden Lisanne van Zwol, Chantal Engelen en Jente de Vries. Onder de naam Kromkommer brengen ze soepen en delicatessen van deze ‘gekke groente’ op de markt. Via CrowdAboutNow nodigden ze iedereen uit om ‘gekke groente held’ te worden en zo te helpen met de realisatie van een eigen soeplijn. De creatieve en duurzame boodschap van de campagne werd snel opgepikt en na 42 dagen behaalden de dames hun doelbedrag van 25.000 euro. De teller liep uiteindelijk nog verder op naar ruim 38.000 euro en met bij elkaar zo'n 1450 funders die hadden aangesloten bij de ‘Krommunity’. 

Aantal supporters: Tientje voor T.Rex

Er bleek 5 miljoen euro nodig om het skelet van een T. Rex naar Naturalis te kunnen halen. Om een deel van deze kosten te dekken, startte het museum afgelopen jaar de actie Tientje voor T.Rex. Met bioloog Freek Vonk als boegbeeld van de campagne vroeg het museum haar bezoekers tientjes te doneren en de collectie-uitbreiding mede mogelijk te maken. En met succes: ruim 23.000 funders sloten zich aan. Die belangstelling had een prettig bijverschijnsel: fondsen, overheden, bedrijven, vermogende particulieren legden ook geld in zodat er bij elkaar 5 miljoen euro werd opgehaald.

Mkb’er: Bikken en Bakken

Bakker Jan van Riel wist in nog geen acht uur tijd 150.000 euro op te halen voor zijn nieuwe bakkerij-formule Bikken en Bakken. Via Collin Crowdfund sloten 63 investeerders zich bij de mkb'er aan. Dankzij deze investeringen in de vorm van een lening met maandelijkse aflossing kan Van Riel  binennkort aan de slag. Komend jaar hoopt de Tilburgse bakker de deuren van zijn ambachtelijke bakkerij en lunchroom te openen.

Crowdfunding expert: WakaWaka Base

Net als in het vorige crowdfunding jaaroverzicht, kan ook dit keer WakaWaka niet ontbreken. WakaWaka – wat ‘shine bright’ in Swahili betekent - startte in 2011 met crowdfunding om hun LED-lampen op zonne-energie beschikbaar te kunnen stellen in ontwikkelingslanden. De crowdfundingcampagne via Kickstarter trok destijds al de aandacht van onder meer Bill Clinton, Jesse Jackson en Al Gore. Het eerste succes smaakte naar meer en maakte dat WakaWaka in 2012 en 2013 in totaal bijna 7 ton ophaalde via campagnes op Symbid, Oneplanetcrowd en Kickstarter. Ten behoeve van de nieuwe WakaWaka Base werden ook in 2014 twee campagnes gestart: een op Kickstarter en een op Oneplanetcrowd. Dit keer werd in totaal meer dan 300.000 euro opgehaald onder bijna 3.000 supporters. WakaWaka heeft inmiddels wereldwijd impact: meer dan 500.000 mensen in 26 landen maken gebruik van de producten.

Equity project: Green Daddy

Het is bekend dat de consument anno 2015 steeds meer behoefte heeft aan duurzame, ‘groene’ alternatieven. De markt voor deze bewust gekozen producten groeit en duurzaam kledingproducent Green Daddy, dat online kleding en huishoudartikelen van bamboetextiel verkoopt, zocht naar mogelijkheden om hier op in te kunnen springen. Om niet alleen aan de groeiende vraag in Nederland te kunnen voldoen maar om de groene textielvariant ook in Europa beschikbaar te kunnen stellen, startte Green Daddy een crowdfundingcampagne via Symbid. Green Daddy zorgde voor een record voor crowdfunding in de vorm van aandelen en haalde binnen 48 uur 245.000 euro op.

Natuurproject: Dommelbimd

Toen afgelopen jaar een stukje Dommeldal in de omgeving Boxtel te koop werd gezet, besloten drie bewoners uit de omgeving zich hard te maken voor het behoud van het natuurgebied. Stichting Dommelbimd werd geboren en het drietal startte onder andere een crowdfunding actie via Crowdfunding VoorNatuur. Het initiatief kon op de steun van 168 funders rekenen die symbolisch meters van het gebied konden kopen. In totaal werd 8.200 euro opgehaald. De campagne voor de Dommelbimd is een sprekend voorbeeld van burgers die via crowdfunding de touwtjes in handen nemen en zelfstandig zorg dragen voor wat zij zelf belangrijk vinden, zoals natuur. Vanuit de overheid werd de actie dan ook bejubeld en een treffend voorbeeld van burgerparticipatie genoemd.

Kunstproject: Zet Donker Utrecht op de kaart

Fotograaf Merijn van der Vliet liet zich al enkele jaren inspireren door de ‘schoonheid van de schemering’ en maakte foto’s van de domstad in de donkere uurtjes. Zijn foto’s van Utrecht bij zonsondergang bleken een hit: maar liefst 20.000 volgers hielden zijn facebookpagina in de gaten. Om een online plek te kunnen creëren waar hij zijn inmiddels meer dan 600 foto’s kon etaleren, startte hij een crowdfundingcampagne via Voordekunst. Van der Vliet haalde 277 procent van zijn streefbedrag op, waardoor hij niet alleen zijn website kon lanceren, maar ook zijn tweede doel - het ontwikkelen van ansichtkaarten van zijn foto’s - kon verwezenlijken. Zet Donker Utrecht op de kaart was ook voor Voordekunst een succes: nog nooit had een project op dit platform zoveel supporters.

Maatschappelijk project: 1%Club

Aan de We Are Here Academy geven HBO en universitaire docenten op vrijwillige basis les aan uitgeprocedeerde asielzoekers. Na een succesvolle pilot met 50 studenten in het voorjaar van 2014 werd het tijd voor de ontwikkeling van nieuwe lesmodules. En dat kost geld. Om het doelbedrag van 8000 euro bij elkaar te halen werd een crowdfundingcampagne gelanceerd op het platform 1%Club. In 5 weken tijd werd met meer dan 309 supporters 8160 euro gecrowdfund. Wat 1% Club betreft is het project 'een perfect voorbeeld van de doe-het-zelf-maatschappij waarin we steeds meer samenwerken en organiseren op lokaal niveau’.

Toonaangevend concept: Bag&Buy

Aangespoord door zijn verbazing over de hoeveelheid verpakkingsmateriaal van producten en geïnspireerd op het Amerikaanse concept Wholefoods, maakte ondernemer Wim van Dijk plannen voor een verpakkingsvrije supermarkt. Hij plaatste zijn idee op het platform Doorgaan.nl en startte met zijn campagne om Bag&Buy, de eerste verpakkingsvrije supermarkt in Nederland, te kunnen realiseren. Van Dijk haalde meer dan 92.000 euro op en is momenteel druk aan de slag om zijn eerste filiaal in Utrecht te openen.

Gezondheid: Medical & Research

Verhuurbedrijf Bussman richt zich op tijdelijke huisvesting, onder meer voor de gezondheidszorg. Via Kapitaal Op Maat startte Bussman vorig jaar de zoektocht naar investeerders die, via crowdfunding in de vorm van leningen,  de tijdelijke huisvesting van een ziekenhuis mogelijk konden maken. Meer dan 200 investeerders brachten de ruim 250.000 euro bij elkaar zodat er uiteindelijk een operatiekamer kon worden verhuurd voor een periode van 6 maanden. 

Buurtproject: Kattenkopjes café

Binnenkort kunnen kattenliefhebbers hun hart ophalen in het eerste kattencafé van Nederland. Na haar bezoek aan een kattencafé in Tokyo was Lenny Popelier zo enthousiast dat ze besloot het fenomeen naar Amsterdam te halen. Kattencafé Kopjes, gelegen in de Amsterdamse buurt de Baarsjes, werd mogelijk gemaakt door een enthousiaste community die via crowdfundingplatform Voorjebuurt 32.715 aan het initiatief gaven. In totaal hebben 975 funders ervoor gezorgd dat we over enige tijd kunnen genieten van een ‘catachino’.

P.S. Op 12 mei vindt Crowdfunding Day plaats. 's Werelds grootste crowdfundingevent moet het worden, met een verwacht bezoekersaantal van 700 ondernemers, (financieel) adviseurs en andere spelers uit de crowdfundingwereld.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl