Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 5 belangrijkste valkuilen bij crowdfunding

Een goede campagne vereist toewijding en aandacht van ondernemers, zegt crowdfundexpert Gijsbert Koren. Hij deelt de 5 meest gemaakte fouten.

Crowdfunding kan jou als ondernemer ontzettend veel opleveren. Naast budget om jouw plannen te realiseren, kun je via crowdfunding je product of dienst testen in de markt. Bovendien kan het dienen als een sterke marketing tool. Maar niet voor elk project loopt het zo rooskleurig af.

Sterker nog; maar liefst 39 procent van de Kickstarter-projecten komt nooit boven de 20 procent uit. Veel ondernemers lijken nog niet helemaal te snappen hoe crowdfunding werkt. Maar gelukkig is crowdfunding een vak dat je kunt leren!

Voorkom deze fouten en zorg dat jij wel de 100% (of meer!) haalt:

1. Je campagne niet voorbereiden

14 procent procent van de Kickstarter-projecten komt nooit verder dan 0%. Hier is een duidelijke verklaring voor: de ondernemers hebben de crowdfunding-campagne niet, of niet goed, voorbereid. Bedenk van te voren wie binnen jouw doelgroep valt, hoe je deze personen het beste kunt benaderen en met welke insteek je dat gaat doen.

Zo was Pebble, die twee keer miljoenen dollars binnensleepte, ruim een jaar bezig met het voorbereiden van hun eerste campagne. Ook denken veel ondernemers nog steeds dat een platform zelf een groep funders met zich mee brengt. Hoewel Kickstarter, Indiegogo en andere grote platforms een aanzienlijk aantal vaste funders hebben, is dit geen garantie voor succes.

Ook voor deze funders geldt: je zal eerst hun aandacht moeten trekken. Mensen doen veel liever mee aan een campagne die leeft, dan aan een campagne waar nog niemand aan bijdraagt!

2. Streefbedrag laten afhangen van hoeveel je wilt ophalen

Veel ondernemers beginnen het opzetten van hun crowdfunding-campagne met de vraag: hoeveel geld heb ik nodig? Streefbedragen worden vastgesteld op basis van het gat in de begroting en vallen daarom vaak hoog uit. Het is beter om je streefbedrag op te stellen aan de hand van de vraag: hoeveel kan ik ophalen?

Maak van te voren een duidelijk overzicht van mensen binnen en buiten je netwerkt die je gaat benaderen en welk bedrag je uit elke groep verwacht. Hiermee kom je tot een reëel bedrag, waarvan de kans groter is dat je het haalt. Misschien dekt dit niet je begroting, maar onthoud daarbij dat crowdfunding veel meer is dan een financieringsmiddel.

Crowdfunding is een sterke tool om betrokken ambassadeurs te creëren en kan dus naast budget ook belangrijke voordelen opleveren voor de lange termijn, zoals trouwe klanten en zichtbaarheid voor jouw onderneming.

3. Je eigen netwerk niet betrekken 

Het is onder projecteigenaren een veelvoorkomende twijfel: ga ik mijn eigen netwerk benaderen of niet? Veel ondernemers zijn bang dat ze hun netwerk lastigvallen of dat het lijkt alsof ze om geld bedelen. Echter is het een gemiste kans als je je eigen netwerk niet benadert.

Je inner circle is namelijk vaak snel bereid om jou te helpen met de start van je campagne. Zij kunnen ervoor zorgen dat je binnen korte tijd boven de 10 procent uitkomt. Een project dat lang op de 0% staat wekt niet het vertrouwen dat het zal slagen en is voor buitenstaanders minder aantrekkelijk om aan mee te doen.

Bovendien blijkt het in de praktijk ook vaak dat je eigen netwerk het heel leuk vindt als je hen bij je project betrekt. Een goed voorbeeld is de aanpak van Peerby. Peerby organiseerde in aanloop naar hun campagne pizza avonden voor hun eigen netwerk. Tijdens deze avonden bespraken ze hun strategie met potentiële funders.

Deze avonden werden als zeer leuk ervaren en zorgden er bovendien voor dat ze – via een geheime link – voor het daadwerkelijk live gaan van de campagne, al meer dan 600.000 euro ophaalden uit hun eigen netwerk.

4. Beloftes niet nakomen

Het is een veelvoorkomende valkuil bij crowdfunding: beloftes niet nakomen. Crowdfunding is een zeer publiekelijk fenomeen, je maakt als het ware met je publiek afspraken over hoeveel geld je gaat ophalen en binnen welke tijd je dat gaat doen. Ook leg je vast wat je als tegenpresentaties aan je funders levert, bijvoorbeeld een eerste versie van je product.

Echter levert 75 procent van alle Kickstarter-projecten zijn rewards later dan beloofd. Zorg dat je van te voren goed uitdenkt wat je wanneer kan leveren, zodat je teleurstellingen onder funders voorkomt. Onthoud dat een crowdfunding-campagne een eerste kennismaking is met jouw bedrijf. Je wilt niet dat potentiële klanten meteen een slechte ervaring hebben.

5. Slecht communiceren  

Natuurlijk kan het de beste overkomen dat een externe situatie ervoor zorgt dat je de beloftes niet, of niet op tijd, kan nakomen. Als je dit met je funders communiceert zullen ze dit vaak niet als een probleem ervaren. Houd je funders daarom van alles op de hoogte, zowel van positieve als negatieve gebeurtenissen binnen je onderneming.

Een goed voorbeeld is de campagne van Crematie Centrum Westerhout. Toen zij hun streefbedrag van 300.000 euro hadden binnengehaald bleek dat de voorwaarden van de campagne niet overeenstemden met die van de bank, waardoor de campagne moest worden teruggedraaid. De projecteigenaren kozen voor transparantie en deelden de vervelende situatie met hun funders.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit zorgde ervoor dat toen de campagne met nieuwe voorwaarden opnieuw werd gelanceerd, de 300.000 euro in minder dan twee uur weer bijeen was. Wees dus transparant in je communicatie, dit zorgt alleen maar voor een verhoogde betrokkenheid en dat merk je in het succes van je campagne en je onderneming.


Crowdfunding Day Europe

Wil je in één dag campagne-klaar zijn? Kom dan naar Crowdfunding Day Europe! Door middel van interactieve workshops, zoals de Crowdfunding Speeddates en themasessies als ‘Bon appétit!: Crowdfunding in de horecabranche’ word je klaargestoomd voor je eigen succesverhaal. Ook zijn er vele ondernemers aanwezig die een ware crowdfundinghit scoorde zoals: Fairphone, Minibrew (Sprout Startup van het Jaar), Peerby, Keezel en Bolt Mobility. Zij delen met jou hun ervaring en zorgen dat jij niet in bovenstaande valkuilen valt! Sprout-members ontvangen maar liefst 50% korting. Bestel je tickets hier.