Hoe een ex-rockster uitgroeide tot Kickstarter-icoon

Molly Neuman (44) ruilde haar muzikantenbestaan in voor een businesscarrière. De topvrouw van Kickstarter vertelt over het crowdfunden van muziekprojecten.

De Amerikaanse Molly Neuman vertelt op de vrijdag van techconferentie TNW Conference over hoe zij denkt dat crowdfunding de muziekindustrie verder helpt. Neuman weet er alles van; ze was begin 2016 de eerste persoon die zich head of music bij crowdfundplatform Kickstarter mocht noemen. Toch had ze als tiener nooit een businesscarrière voor zichzelf voorzien. In de vroege jaren ’90 maakte ze onderdeel uit van punkrockgroep Bratmobile, een feministische vrouwengroep.

Bratmobile

“Ik was student in Washington en leerde veel over feminisme”, zegt Neuman. “Ik kwam erachter dat er maar weinig vrouwen actief waren in de muziekbusiness.” Vanuit een overtuiging dit recht te zetten begon ze Bratmobile, waarmee ze een plaat uitbracht. In 1994 viel de band uit elkaar, omdat de bandleden naar eigen zeggen “weinig ervaring in de business” hadden, en niet genoeg begeleiding kregen.

Hoge marges

Na haar avontuur met Bratmobile kreeg Neuman een baan bij het label Lookout! Records. Neuman vertelt dat dit label veel succes had met een album van rockgroep Green Day. Het label gaf Green Day hierdoor bovengemiddeld veel aandacht. “Maar ze hadden ook andere artiesten, die zeiden: what about me?

Neuman legt uit dat de cd in de jaren ’90 een product was waarop je als label een hoge marge kon heffen. “Het was goedkoop om te maken, maar hoog geprijsd”, zegt ze. “Er waren veel inkomsten uit cd’s. Iedereen was creatief.” Met de digitalisering van onze muziekconsumptie zakte de markt als een pudding in elkaar. “Majors zeggen dat het 2 miljoen dollar kost om een artiest groot te maken,” zegt Neuman. Ze willen dus weinig risico lopen met nieuwe muziekgroepen, legt ze uit.

Kickstarter

Vanwege haar expertise in de muziekindustrie, werd Neuman in 2016 door Kickstarter ingelijfd. Wat meer corporate dan de kleine labeltjes en de biergeuren van de podia, maar ex-rockster Neuman is overtuigd van haar stap. Ze ziet crowdfundplatforms als Kickstarter als goede alternatieve wijze van kapitaalverstrekking in de muziekindustrie.

Neuman vertelt dat haar muziekafdeling al 25.000 succesvolle muziekprojecten heeft gehad. 2 miljoen zogeheten backers hebben in totaal al 190 miljoen dollar via het platform overgemaakt aan artiesten. “Als jonge muzikant had ik graag gebruik willen maken van zoiets als dit”, blikt ze terug. Kickstarter heeft projecten gefund van undergroundformaties tot internationaal bekende artiesten als Kate Nash (115,412 dollar) en Amanda Palmer (1,2 miljoen dollar).

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.