Roy Erdmann (22): 150.000 euro crowdfunden in 12 dagen

pcservice

Roy Erdmann, 22 jaar oud, haalde met zijn onderneming PCservice.nl in 12 dagen tijd 150.000 euro op via crowdfundingsite Collin. Net bijgekomen van dat succes geeft hij een paar tips voor crowdfunders in spe.

Erdmann richtte PCservice vorig jaar op, en wil nu ook de zakelijke markt op met zijn reparatiedienst. Vanaf 1 januari doet hij dat vanuit een nieuw pand in Nieuw-Vennep (750 vierkante meter), terwijl ook een nieuwe website in de steigers staat. Onder een nieuw label, dat zelfs moet gaan concurreren met PCservice, gaat zijn bedrijf ook smartphones en tablets repareren - al zijn de marges daar vrij laag. 

'Daar speel ik waarschijnlijk quitte op', zegt Ermann. 'De marges gaan we voornamelijk behalen met computer- en laptopreparaties, vooral met Apples en de zakelijke markt. We gaan ook garantieklussen doen, en daarvoor heb je een hele goede afdeling nodig, met goede testapparatuur.'

Via de nieuwe website kunnen klanten straks van tevoren zien hoeveel hun reparatie gaat kosten. Vervolgens kunnen zij hun reparatie inplannen. Daarna stuurt Ermanns bedrijf een (gratis) 'coureur' om het apparaat af te halen, of je kunt het apparaat opsturen of afleveren.

Campagne pcservice

Voor al dat moois zocht de 22-jarige ondernemer groeikapitaal via Collin Crowdfund ('Als startup krijg je niets los van de banken'). Via dat platform staken 67 particuliere investeerders gemiddeld 2.200 euro (rente: 8 procent) in zijn onderneming. 

'Dat voelt heel goed', reageert Erdmann op die aandacht. 'Het is wel lekker om door te krijgen dat andere mensen het een goed concept vinden. Het betekent dat het plan dat ik heb geschreven mensen aanstaat.'

Hoe bokste Erdmann die campagne voor elkaar? Een paar tips:

Maak het tastbaar en simpel
'Het belangrijkste is dat je je concept tastbaar maakt en simpel houdt. De mensen die in jou investeren zitten meestal niet in jouw branche. Benader de markt net als je bij klanten zou doen, stap in hun schoenen.'

Laat je plan door andere mensen meelezen 
'Ik kan het verhaal goed vertellen, maar vooral vanuit mijn visie. Ik heb het plan door tientallen mensen laten lezen.' Het schrijven van de pitch voor Collin leek erg op het schrijven van een bedrijfsplan beaamt, Ermann.

Wees transparant over je cijfers
'Dat is eigenlijk vanzelfsprekend. Als je echt onderzoek doet, dan kom je het toch wel te weten. Waarom zou je er ook geheim van maken. Dat vind ik ook fijn aan Collin, zij lichten je echt door. Je krijgt ook een coach die je bedrijf doorneemt en je cijfers controleert.'

Kies het platform dat past bij het stadium van je bedrijf
'Wij zijn al iets verder met ons bedrijf, dus dan past Collin beter dan sommige andere platforms waar kleinere bedragen in omgaan.'

Bonustip: 'Wij hebben het concept geanimeerd. Zo'n lange tekst wordt vrijwel nooit helemaal gelezen. Maak het daarom visueel.'

Redacteur en coördinator Sprout.nl. Tips: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!