Zeewier crowdfunden: de ondernemersavonturen van Willem Sodderland

Willem Sodderland

Ondernemer Willem Sodderland maakte een opvallende switch: van online marketing naar verkoper en ontwikkelaar van zeewierpasta. Zijn eerstvolgende doel? 15.000 euro crowdfunden en 100.000 pakjes zeewier aan de man brengen.

Sodderland richtte in 2004 Buzzer op, dat als voorloper op het gebied van social media-marketing uitgroeide tot een internationaal bedrijf. In 2013 maakte hij in een restaurant in Ibiza kennis met zeewiersalade. De chef moest hem overtuigen dat de tagliatelle op zijn bord geen pasta was, maar zeewier. Zo van de rotsen geplukt.

Twee jaar later staat er een nieuw bedrijf genaamd (Seamore) en Sodderland gaat door het leven als ‘Founder & Seaweirdo’. Maar hoe krijg je zeewier aan de man?

We bellen met Sodderland terwijl hij net in een uithoek in Ierland (zie video hieronder) op bezoek is geweest op de plek waar het zeewier geoogst en gedroogd wordt. ‘Ik weet niet of ik er zou willen wonen, maar het is mooi dat ik er voor mijn werk af toe kan zijn’, merkt hij op.

Sodderland in Ierland:

I sea Ireland. What a beautiful country.

Posted by Seamore on donderdag 16 april 2015

Ieren

De Ieren kijken wel een beetje raar van hem op, geeft Sodderland toe. ‘Zij hebben eigenlijk een enorme geschiedenis met zeewier, het wordt al honderden jaren geoogst. Maar de boeren doen het er grotendeels bij. Deze soort zeewier kennen ze wel, maar het lijkt erop dat ze ze er eigenlijk zo dicht op zitten dat ze er juist minder mee bezig zijn.’

De plant (ok, alg) die hij net heeft gekeurd heet officieel Himanthalia Elongata. Als pasta geeft het klassiekers als bolognese, carbonara en pesto ‘een nieuwe smaakdimensie’. ‘Het is niet glibberig, heeft een neutrale smaak, iets meer bite dan pasta en combineert met werkelijk alles: vis, vlees, groenten, paddenstoelen, kaas en uitgesproken sausen’, prijst Seamore de zeeplant aan.

Het is niet glibberig

Als bonus bevat het groene goedje minder snelle koolhydraten (suiker), minder calorieën en meer vezels, vitaminen en mineralen. Qua voedingswaarde gaat het prat op onder andere jodium, ijzer, vezels en omega 3. Duurzaam? Check. Zeewier neemt geen land in beslag, en heeft geen kunstmest of bestrijdingsmiddel nodig. Er zit wel een limiet aan de hoeveelheid die geoogst mag worden: maximaal 15 procent per Ierse baai.

Opschalen

Om mensen vertrouwd te maken met zeewier strikte Sodderland dietiste en kookboekschrijfster Carina Noordervliet, die mensen laat zien hoe je ermee kan koken. Na een eerste groep van 75 testers is het nu tijd om het aantal gebruikers op te krikken, via een crowdfundingcampagne. Als die actie slaagt kan Seamore een grote oogst verse Himanthalia uit Ierland halen en het verkopen, online en in de supermarkt, onder de naam I sea pasta.

‘Crowdoogsten’ noemt Sodderland dat. 'Het is de eerste keer dat een crowfundingactie de oogst van een natuurlijk groeiend iets mogelijk maakt.' 

Seamore

Ondertussen kloppen ook de eerste bedrijven bij hem aan. ‘Qua winkels gaat het veel en veel sneller dan ik had verwacht. Ik dacht, we gaan eerst klanten opbouwen dan komt pas de retail, maar we worden bijna elke dag gebeld door groothandels, restaurants en retailers.’ Daaronder zit ‘een bekende’ supermarkt en een groothandel, die Sodderland nog niet kan noemen. Hij heeft deze bedrijven in ieder geval gevraagd om een bestelling te doen via de crowdfundingcampgne: best slim, want zo kan Seamore het gefunde bedrag relatief snel opvoeren.

Qua winkels gaat het veel en veel sneller dan ik had verwacht

'Voor de supermarkt is het een mooie manier om een innovatief imago door echte daadkracht op te poetsen en tijdelijk exclusiviteit te krijgen.' Wat Sodderland ook niet had verwacht: er komen internationale geinteresseerden binnen via Seamore’s Facebook, zelfs uit Australie. 'We hebben in de Amsterdamse Foodhallen gestaan en daar merkten we al dat Australiers en Amerikanen veel verder zijn met gezond, duurzaam eten. We zien dat nu terug.'

Brood

Sodderland denkt ondertussen na over andere soorten zeewierproducten ‘Er zijn 10.000 soorten zeewier, wat gaan we daar allemaal mee doen? Maar de focus is nu eerst om van dingen die we al kennen, bijvoorbeeld brood en chips, een zeewiervariant van maken.

‘Mijn doel is om te bewijzen dat we in een relatief korte tijd een groep mensen zeewier kunnen laten adopteren als een normaal onderdeel van hun menu. Hoeveel? Als we in een paar maanden duizenden mensen zeewier kunnen laten omarmen hebben wij een waanzinnig proof of concept neergezet en kunnen we dat bij nog veel meer mensen gaan losmaken.’

Redacteur Sprout (online). Email: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!