Zo wordt Collin het grootste crowdfundplatform

Collin Crowdfund was er niet bepaald als eerste bij, maar het crowdfundplatform is in no time de snelste groeier van Nederland geworden. Hoe flikken de oprichters dat? Jeroen ter Huurne vertelt.

Indrukwekkend is het, de groei die Collin Crowdfund heeft doorgemaakt. Natuurlijk gaat de hele crowdfundmarkt hard: vorig jaar verdubbelde de totale hoeveelheid opgehaald kapitaal weer ruimschoots, tot 128 miljoen euro. Maar binnen die markt gaat het met Collin, opgericht door voormalig bankiers Jeroen ter Huurne en Jan-Willem Onink en registeraccountant Bas Denissen en actief sinds de zomer van 2014, nog harder.

Volgens cijfers van specialist Douw en Koren ging het in het eerste kwartaal van dit jaar zelfs Geldvoorelkaar voorbij, met crowdfundcampagnes die samen 7,7 miljoen euro opbrachten. De teller staat inmiddels op 35 miljoen euro, opgehaald in 186 campagnes met een gemiddelde opbrengst van 190.000 euro. Dat is minder dan de 82 miljoen van marktleider Geldvoorelkaar, maar dat was in 2011 dan ook het eerste platform in Nederland en beperkt zich niet tot leningen voor ondernemers.

Collin Crowdfund richt zich op MKB-ondernemers die investeerders zoeken voor leningen met een looptijd van gemiddeld vier jaar, tegen een rentevergoeding die afhangt van het risico dat de investeerders lopen. Daarbij gaat het niet om kinderachtige bedragen: eind mei plaatste verpakkingsfabrikant Adriaan Dekker uit Wormer een lening van 1,5 miljoen euro via Collin tegen 7 procent, bestemd voor een nieuwe drukpers. Het was de grootste MKB-lening die via crowdfunding tot stand is gekomen, en liep binnen drie dagen vol. En dat is nog een lange rit, want bij Collin rekenen ze eerder in uren dan in dagen bij de campagnes.

Screening

Collin is sinds vorig kwartaal niet alleen het grootste crowdfundingplatform, het draait ook ruimschoots break-even, met twaalf man op de loonlijst. Wat verklaart dat succes? Volgens Ter Huurne, die zich nog goed herinnert hoe hij voor de eerste campagnes stad en land moest afreizen om interesse te wekken bij de crowd, draait het allereerst om de selectie van de campagnes die live gaan op zijn platform. "We beperken ons niet tot branches maar gaan voor de volle breedte van het MKB. Maar we wijzen wel twee van de drie aanvragen af, nadat ondernemers hun businessplan en de cijfers daarachter hebben aangeleverd." 

Coaches

De gegadigden die wel door die eerste screening komen, krijgen altijd bezoek van een van de coaches die Collin voor zich heeft werken. "Daarmee zijn we ook redelijk onderscheidend: we hebben meer dan dertig freelance coaches, vaak bedrijfsadviseurs of accountants, die persoonlijk contact hebben met de ondernemer en minimaal een keer een bedrijfsbezoek afleggen. Dat contact blijft, ook nadat de campagne is afgelopen, tot en met het aflossen van de laatste termijnen. Zeker als het een keer minder gaat met een onderneming is dat heel nuttig: dat willen we graag op tijd weten."

Coacht loopt risico

Behalve de uitgebreide, persoonlijke screening stelt Collin ook als voorwaarde dat de coaches zelf investeren in de ondernemers die ze begeleiden. "In de regel minimaal duizend euro. Maar als een campagne niet vlot genoeg loopt, vragen we wel eens een aanvullende storting." Bovendien schat een onafhankelijke risk coach de risico's in rond de leningaanvraag. Uiteindelijk wordt de helft van deze aanvragen toegelaten tot het platform. "Dat beoordeelt de groenlichtcommissie, waar altijd twee van onze directieleden vertegenwoordigd zijn. Op basis van de rentabiliteit, solvabiliteit en liquiditeit van de ondernemer stellen we de Collin credit score vast."

Vertrouwen in eindproduct

De screening leidt tot een goede kwaliteit van de campagnes, en dat wordt volgens Ter Huurne door de investeerders onderkend. "Men heeft vertrouwen in ons product. We hebben een heel grote groep van investeerders die aan verschillende campagnes meedoen. Ze krijgen bij ons ook een eigen rekening, waarop de aflossingen en rentebetalingen komen en vanwaaruit ze nieuwe investeringen kunnen doen."

Faillissementen

Hoe Collin opereert als het tegenzit – inmiddels is het twee maal tegen onvermijdelijke faillissementen aangelopen - hebben ze ook kunnen ervaren. "We sturen niet meteen een deurwaarder op de ondernemer af maar gaan in gesprek. Als we tot overeenstemming komen over de afwikkeling van een lening en tevreden zijn met het resultaat, leggen we dit voor aan de crowd, die stemt via een stemmodule. Alleen bij een meerderheid gaat de afwikkeling door."

Tot nu toe stemde meer dan negentig procent van de investeerders toe, in een van de gevallen wist een ondernemer die persoonlijk borg stond voor de lening alsnog enkele tienduizenden euro's te vinden om een persoonlijk faillissement te voorkomen. "Zo iets breng je niet tot stand als je alleen via de mail of deurwaarders contact houdt. Natuurlijk kost het ons veel extra tijd, maar dat beschouwen we als onze verantwoordelijkheid."

Marketing

Voor de zichtbaarheid van je bedrijf of plannen moet je op het eerste oog niet bij Collin zijn: de campagnes lopen met zo'n vaart vol, dat het platform ongeschikt lijkt als etalage à la Kickstarter, waar in de regel twee maanden aandacht is voor een project. Ter Huurne spreekt dat tegen. "Wij doen juist heel actief aan marketing rond de campagnes: we benaderen onder meer de media, en je ziet bij onze laatste campagne het resultaat: Adriaan Dekker heeft in diverse kranten en vakbladen gestaan met zijn verhaal."

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

sluiten
Ben jij een ambitieuze ondernemer?

Schrijf je net als tienduizenden snelgroeiende collega-ondernemers in voor de Sprout Nieuwsbrief en ontvang geheel kosteloos het laatste nieuws, kennis en achtergronden voor founders en investeerders!