De 12 beste startups van 2012

Sprout presenteert, na het succes van 2011, weer een lijst met de beste Nederlandse startups van het jaar. Tot en met 27 december kon je op één van hen stemmen. Scoupy heeft de publiekstitel 'beste startup van 2012' gewonnen.

De uitslag [VOTELIST GROUP="Wat is de beste startup van 2012?"]

 

Er kan niet meer gestemd worden.

1. Bottlenose

Bottlenose is een service die zo nauwkeurig mogelijk in kaart probeert te brengen wat er wordt gezegd over een onderwerp. Het analyseert alle data op verschillende sociale netwerken en zegt alleen de relevante (trending) links, mensen, foto’s, video’s en topics te tonen. ""Onze technologieën voor het analyseren van berichten zijn speciaal gebouwd voor data van sociale netwerken", legt medeoprichter en cto Dominiek ter Heide uit. "Zo kan je bijvoorbeeld detecteren wanneer mensen het hebben over het nieuwe album van Lady Gaga."

Hoe is het bedrijf gegroeid?

In 2011 heeft Bottlenose zijn eerste product, een social media dashboard voor professionals, als gesloten beta gelanceerd. In 2012 heeft het zijn publieke betaversie gelanceerd: een portal waarbij je kan zien wat er trending is rond ieder onderwerp. Dat portal beschikte in oktober over 70.000 gebruikers.

Ter Heide beschikt sindskort, samen met zijn Amerikaanse medeoprichter Nova Spivack, over 1 miljoen dollar groeigeld. Dat geld is opgehaald bij een groep Amerikaanse prive-investeerders.

"Op het moment zijn wij bezig met een "Pro" product voor de "social listening & analytics" markt. Daarmee gaan we diepere inzichten bieden over de realtime gesprekken die op de sociale netwerken plaats vinden. We kunnen bijvoorbeeld van de mensen die over jouw bedrijf of branche praten, laten zien met welk sentiment ze dat doen en waar ze verder interesse in hebben."

Lees meer op Sprout over Bottlenose.

 

Er kan niet meer gestemd worden.

2. Owlin

Owlin filtert het belangrijkste nieuws voor de financiële sector en probeert daarmee persbureaus te snel af te zijn. Ondernemers Richard Kraayenhagen en Bas van Ooyen claimt sommige nieuwsitems 10 tot 15 minuten sneller te kunnen leveren dan persbureaus Reuters of Bloomberg.

Het begon met een hobby: met nepgeld handelen op de beurs. Ze ontwikkelden een tool om er beter in te worden. Kraayenhagen: “Eigenlijk is die beursinformatie een gigantisch spinnenweb en door zeer complexe algoritmes wisten we daar ons voordeel uit te halen” De informatie kwam vervolgens zó snel binnen op de servers van Kraayenhagen en Van Ooyen dat ze besloten een nieuws analyse tool te maken voor de financiële markt.

Hoe is het bedrijf gegroeid?

Owlin bestaat nog maar een jaar, maar mocht begin 2012 wel als één van de 10 startups deelnemen aan het Amsterdamse Rockstart Accelerator-programma. Daar hebben ze hun product verbeterd, en dat heeft kortgeleden een investering van 200.000 euro opgeleverd. Het geld komt van NoRo Venture Capital, in bezit van een investeerdersduo met een verleden als beurshandelaar.

Kraayenhagen en Van Ooyen weten onder meer hun product te verbeteren door te kijken naar andere trends op internet. Zo is het handig voor handelaren in consumentenproducten als ze weten dat er een hype ontstaat over een bepaald product. Van Ooyen: “Nu is het nog rustig op de oceaan waar ons bootje ronddobbert, maar er komen steeds meer bootjes bij. Om de concurrentie voor de blijven moeten we nu uitbreiden.”

Lees meer op Sprout over Owlin.

 

Er kan niet meer gestemd worden.

3. WeTransfer

WeTransfer zet bestandverzenddiensten als Yousendit compleet buitenspel met een dienst waarmee je – gratis en zonder inloggen – grote bestanden kunt versturen. Het is snel, gebruiksvriendelijk en mooi, want het verdienmodel zit onder andere in strak vormgegeven wallpaperadvertenties in de achtergrond (een kunstje wat medeoprichter Nalden overigens herhaalt met wallpaper-app Kuvva). WeTransfer maakte het zo simpel als het maar kon, zodat Naldens vader het kon gebruiken. De afzender zorgt voor een upload van de bestanden, de geadresseerde krijgt een downloadlink en de gigabytes stromen binnen.

Hoe is het bedrijf gegroeid?

In de tweeënhalf jaar van zijn bestaan is WeTransfer fenomenaal gegroeid. Per maand bedient het inmiddels acht miljoen gebruikers, samen delen die zeventien miljoen bestanden van gemiddeld honderden Mb’s in omvang. Wired, hét Amerikaanse techblad, riep het bedrijf in september nog uit tot een van de heetste start-ups van Europa. 

In dezelfde maand gaf WeTransfer extra gas, met een compleet nieuwe versie. New WeTransfer (in beta) is aan de voorkant bijgeschaafd, maar onder de motorkap schuilt de grootste vooruitgang. Flash is ingeruild voor HTML5 en voortaan kunnen grotere bestanden, tot 5 Gb, worden verstuurd aan honderd adressen tegelijk, desgewenst beveiligd met een password. Nieuw is ook de mogelijkheid om materiaal permanent op te slaan, tot in totaal 50 Gb. Dat uitgebreide pakket gaat als WeTransfer Plus tien euro per maand kosten. “En het ziet er nog steeds fokking sexy uit,” stelt Nalden de fans gerust.

Lees meer op Sprout over WeTransfer.

 

Er kan niet meer gestemd worden.

4. Gidsy

Gidsy is een marktplaats voor lokale activiteiten. 'Locals' kunnen sinds medio 2011 activiteiten aanbieden, op basis van hun kennis of vaardigheden op een bepaald gebied. Het kan zo gek als je wilt: groepsgewijs paddenstoelen plukken, kitesurfen, ijsvogels fotograferen of per fiets door Amsterdam gaan voor een‘startup tour’. Gidsy faciliteert de betalingen en vraagt daar commissie voor.

Twee jaar terug vertrokken oprichters en broers Floris en Edial Dekker met een camper naar Berlijn, met het idee er zes maanden te verblijven en rond te komen van freelance designopdrachten. Maar toen ze in twee maanden tijd al veel vrienden hadden gemaakt in de startupscene en onder meer dankzij deze contacten aan opdrachtgevers als Nokia, Telkom en Rammstein waren gekomen, besloten ze langer te blijven: Berlijn bleek het ideale klimaat om een eigen startup te beginnen. Dat werd Gidsy, opgericht met Oostenrijker en cto Philip Wassibauer.

Hoe is het bedrijf gegroeid?

Onstuimig, dankzij de vroege bemoeienis van investeerders. Eind 2011 verzamelde het bedrijf 1 miljoen euro aan groeikapitaal. Waar Nederlandse startups vaak lang moeten zoeken naar investeerders, verkeerden de gebroeders Dekker al snel in de luxepositie dat ze aanbiedingen konden afslaan. "We hebben rustig uitgezocht met wie we in zee wilden”, aldus Dekker. Sindsdien wordt Gidsy door 10 investeerders voor nog geen kwart van de aandelen gesteund. Onder hen Hollywood-ster en serial investeerder Ashton Kutcher, participatiefonds Index Ventures, Amazon-CTO Werner Vogels, Matt Stitchcomb van Etsy, Nikolaj Nyholm van Sunstone Capital en de Londense angel investor Peter Read. Een prestatie van formaat, die zeker niet alleen te danken is aan het potentieel van het product, maar ook aan de locatie Berlijn en aan de (netwerk)kwaliteiten van het Gidsy-team.

Sinds augustus is Gidsy in de hele wereld beschikbaar. De dienst had in november 'een paar duizend gebruikers' aan zich gebonden, en is de afgelopen zes weken in een groeiversnelling terecht gekomen. "Met een groei van bijna 50 procent", zegt een verheugde Edial Dekker vlak vóór het schrijven van dit stuk.

Op de Sprout Challenger Day was Edial Dekker duidelijk over de groeiplannen voor de komende tijd. "We kijken verder dan 2013, al is ons model nog niet bewezen. We hebben te maken met een kip-eiverhaal. Je moet mensen vinden die iets willen boeken, en mensen vinden die iets willen aanbieden. Op beide aspecten proberen we te sturen." Gidsy wordt volgens hem groter dan Airbnb, de Amerikaanse bed-and-breakfast marktplaats die al miljoenen gebruikers heeft. "Airbnb gebruik je alleen als je naar een bepaalde stad gaat, activiteitenmarktplaats Gidsy kan iedere dag van pas komen. Wij denken daarom dat we groter kunnen worden dan Airbnb."

Lees meer op Sprout over Gidsy.

 

Er kan niet meer gestemd worden.

5. SnappCar

SnappCar is sinds oktober 2011 een marktplaats voor mensen die gemakkelijk en betrouwbaar elkaars auto willen huren of verhuren. De site brengt vraag en aanbod bij elkaar en zorgt er op geautomatiseerde wijze voor dat contracten worden opgesteld, de betaling plaatsvindt en dat transacties volledig verzekerd zijn. Achmea Centraal Beheer verstrekt deze all risk polis. SnappCar verdient op twee manieren geld: door transactiekosten (€ 5,- per transactie) en 17,5% commissie over het verhuurbedrag te vragen.

Victor van Tol, medeoprichter: "Wij zagen in 2010 dat de p2p-markt nu echt los begint te barsten. Daar wilden we iets mee doen. Na een marktverkenning hebben we gekozen voor het delen van auto's."

Hoe is het bedrijf gegroeid?

SnappCar biedt een nieuw product aan, dat makkelijk te kopiëren is en ook in het buitenland door startups wordt aangeboden. Victor van Tol moest daarom financiering regelen, anders zou SnappCar het zogenaamde first mover advantage verliezen. Dat lukte in het eerste jaar van oprichting nog niet, omdat Snappcar nog geen site live had staan. Sinds begin 2012 is dat wel het geval.

Vervolgens kwam het groeikapitaal wel binnen. Van Tol: "We hebben bijna iedereen gesproken die iets met geld doet, van de grote vc's tot banken en van technofondsen tot informal investors." Met meerdere partijen gingen zij ver in onderhandeling, maar de keuze viel uiteindelijk op Athlon Car Lease. Naast een cash investering leverde dat een investering in kinds op, en een nieuw op te richten joint venture. Dit moet er de komende jaren voor zorgen dat zowel het aantal huurders als verhuurders van SnappCar snel toeneemt, en het bedrijf naar het buitenland kan doorgroeien.

Anno december 2012 is SnappCar uitgegroeid tot een portaal met ongeveer tienduizend klanten en ongeveer duizend aanbieders. Gemiddeld wordt er eens in de twee maanden een auto geboekt, zo geeft medeoprichter Pascal Ontijd aan. "We denken daarmee inmiddels een kritische massa te bereiken. Nu willen we in vijf jaar tijd doorgroeien tot de grootste carsharing community in Europa." Een van de nieuwste producten van Snappcar, dat vorige maand nog de Accenture Innovations Award won, maakt binnenkort zijn entree: de mogelijkheid om de auto van je collega te huren. Daarmee is het niet meer alleen op de particuliere, maar ook de zakelijke markt actief.

Lees meer op Sprout over Snappcar. En bekijk ons studio-interview met Victor van Tol over het ophalen van groeigeld

 

Er kan niet meer gestemd worden.

6. Karma

Het piepjonge Karma wil de markt van de mobiele providers in Amerika opschudden. Dat doet het met een mobiele wifi-hotspot die per 1 december te gebruiken is in 80 Amerikaanse steden. Je krijgt van Robert Gaal, Steven van Wel en Stefan Borsje een blokje dat in je handpalm past, daarmee kun je op al je devices internet gebruiken. Het speciale van Karma: met hoe meer mensen je data deelt, hoe meer data je gratis krijgt. Karma, dus.

Ze kwamen op het idee voor Karma omdat ze als ondernemers - ze hadden alle drie al eerder succesvolle bedrijven: Marvia, PressDoc en Wakoopa - tegen het internetprobleem in het buitenland aanliepen. Steven van Wel: “Het zat ons dwars dat waar we ook waren, geen enkele provider eerlijk en simpel over internet communiceerde."

Hoe is het bedrijf gegroeid?

De ondernemers ontwikkelden een groot deel van het product tijdens het coachingsprogramma van het Amerikaanse investeringsbedrijf TechStars. Robert Gaal: “Vijftienhonderd mensen melden zich daarvoor aan, wij werden met Karma uitgenodigd.” Ze waren één van de vijftien bedrijven die werden gecoached. Karma kreeg het daarnaast voor elkaar om bijna een miljoen dollar op te halen bij Amerikaanse investeerders.

De ondernemers zijn in Amerika begonnen, omdat daar meer volume is. "Daar kunnen we snel bewijzen dat ons idee werkt. Daarbij is voor Karma een 4G-netwerk nodig, pas dan kun je internet op je mobiel leveren dat net zo snel is als thuis.” Ze verwachten dat 4G in 2013 ook in Nederland zal losbarsten, dan kan Karma ook hier de apparaten leveren. Maar eerst staat Azië op de planning. “Daar willen we zo snel mogelijk heen", zegt Robert Gaal. “We hebben geen enkele twijfel dat Karma ook in Europa en Azië een groot succes gaat worden.”

Lees meer op Sprout over Karma.

 

Er kan niet meer gestemd worden.

7. Silk

Silk heeft een applicatie ontwikkeld die informatie op het web op innovatieve manier ordent en behapbaar maakt. Het wordt gezien als pioniers van het semantische web: de volgende fase in de ontwikkeling van het internet, vaak als web 3.0 aangeduid. Wat dat inhoudt? Het internet verkeert in een taxonomisch vacuüm. Overal ligt informatie verspreid, maar er is geen overzicht. Silk probeert dat overzicht te creëren.

Medeoprichter Salar al Khafaji: " Neem bijvoorbeeld filmsite IMDB.com. Die zijn heel ver in het gestructureerd aanbieden van informatie, toch benutten ze nauwelijks hun mogelijkheden. Als je op een individuele acteur zoekt, vind je bijvoorbeeld bij de entry daarvan allerlei gegevens. Waar de acteur geboren is, in welke films hij allemaal heeft gespeeld. Maar als je als gebruiker een vraag hebt over hoeveel acteurs er zijn uit New York die in de jaren tachtig een Oscar hebben gewonnen dan kom je er niet met een enkele zoekopdracht. Al die informatie is wel in zo'n site terug te vinden, maar zult alle acteurs moeten afgaan. We zorgen ervoor dat je ook dit soort zoekvragen kunt uitvoeren als gebruiker en dat je die kan presenteren in bijvoorbeeld grafieken."

 

Hoe is het bedrijf gegroeid?

 

Sinds de tweede helft van dit jaar maken meer dan 10.000 websites van de software gebruik, zegt de ondernemer. Klanten die een customized versie willen, moeten daarvoor betalen. Enkele klanten zijn The Guardian en The Next Web. Inmiddels bestaat het team van Silk uit twaalf man.

Voor de complexe algoritmes achter het systeem van Silk moest investeringsgeld worden aangewend. Dat werd voor het eerst in 2011 gedaan. Silk won vorig jaar The Next Web Startup Rally en ontving daarna een investering van 320.000 euro van een aantal grote Nederlandse namen en ook van het Atomico van Niklas Zennström (oud-oprichter KaZaA en Skype). In 2009 stak overigens internetondernemer en medeoprichter Lon Boonen (45) zijn spaargeld al in Silk.

Een van de plannen is het maken van private apps voor bedrijven. Die dienst kan sinds augustus makkelijk worden aangeboden, dankzij een grote geldinjectie van 1,6 miljoen dollar. De grote vis achter deze deal is New Enterprise Associates. Ook nam Atomico weer een deel van de investering voor zijn rekening. Verder zijn er een aantal informele investeerders bij betrokken: Anil Hansjee (ex-Google), Jens Christensen (ex-Ellerdale) en Philippe Cases (ceo Spoke Software). "Dit is een gedroomde investering voor ons", zei Salar al Khafaji in een reactie tegen Sprout. "We kunnen nu ons team en product flink gaan opschalen."

Lees meer op Sprout over Silk.

 

Er kan niet meer gestemd worden.

8. PeerReach

Met PeerReach zijn de reputatiescores van Twittergebruikers intelligent te berekenen. Middels een eigen algoritme meet de startup hun invloed. Een soortgelijk bedrijf is het Amerikaanse Klout, met als een van de opvallende verschillen dat PeerReach zijn data beschikbaar stelt aan ontwikkelaars. De startup verdient onder meer aan de verkoop van geanonimiseerde data aan bedrijven. Ook genereerde het dit jaar omzet uit een actie met Vodafone tijdens de Fashion Week: mensen met een bepaalde influence konden (goedkoper) aanspraak maken op kaarten voor een van de modeshows.

Het idee van PeerReach ontstond in de zomer van 2011, vertelt Nico Schoonderwoerd, samen met Zlatan Menkovic de oprichter van het bedrijf. "Ik was bezig met de oprichting van een andere startup, Ztickerz. Deze software verzamelt alle online achievements van iemand, zoals Foursquare badges, Getglue-stickers en veel meer. Daar hoort ook een influence score bij. Ik realiseerde me dat daar meer te doen is, want bestaande influence scores missen betrouwbaarheid en zijn eenvoudig te manipuleren. Vandaar PeerReach."

Hoe is het bedrijf gegroeid?

Schoonderwoerd en Menkovic hebben de ervaring van het afgelopen jaar gebruikt om wensen voor de toekomst te formuleren. In november stelden ze de volgende vast: verbeteren, opschalen en uitbreiden. De vijftig miljoen accounts die ze in de gaten houden, hebben ze verdeeld over tweehonderd groepen. "We gaan laten zien waarom iemand een bepaalde invloedscore krijgt toegekend. Dat doen andere diensten, zoals Klout, niet. Verder zijn we momenteel bezig zijn om met onze data ook de openbare tweets van deze mensen te indexeren en ranken", zegt Menkovic tegen Sprout.

Voor de groeiplannen is genoeg kapitaal beschikbaar bij het zeskoppige team. PeerReach heeft vorige maand een investering van 250.000 euro opgehaald bij China-ondernemer Marc van der Chijs, Javest Investment Fund en de Engelse internetondernemer James Olden. "De actie met Vodafone/Fashion Week was wel eenmalig", zegt Menkovic. "We zullen zulke promotieacties niet meer herhalen, omdat we ons gaan focussen op onze API en onze data analyse."

 

Er kan niet meer gestemd worden.

9. Scoupy

Een mobiel kortingsbonnenboekje. Zo noemde ondernemer Valentijn Bras zijn geesteskindje Scoupy eerder dit jaar op Sprout. “Je hebt het altijd bij je en je kunt altijd actueel zijn.” Bras was al langer bezig met media. Zo had hij een promotiebureau en heeft hij nog een bedrijf in reclamemasten. Dit is zijn eerste online project. “Mijn expertise is dat ik aanvoel waar de consument op zit te wachten. Dat probeer ik dan in de markt te zetten.”

Bras begon eind vorig jaar met Scoupy. Wat het concept volgens Bras onderscheidt van bijvoorbeeld Groupon en Groupdeal, bedrijven met vergelijkbare concepten, is dat coupons van Scoupy volledig digitaal zijn. Wat betekent dat de consument voordat hij in de winkel is géén waardebonnen hoeft aan te schaffen. De acties zijn vrijblijvend te bekijken op de mobiele telefoon. Bras: “Ze zijn location based: je loopt in een winkelstraat en kunt meteen checken welke winkel in de buurt een kortingsactie heeft. Je loopt niet het risico dat het product er niet meer is, want we kunnen de aanbiedingen direct aanpassen.” Voor de winkelier geeft dat een ander voordeel: de klant is, vergeleken met consumenten die hun coupon vantevoren moeten uitprinten, gevoeliger voor extra impulsaankopen.

Hoe is het bedrijf gegroeid?

Snel, zowel in aantal gebruikers als in groeikapitaal. De app van Scoupy is inmiddels 150.000 keer gedownload en telt 3.000 acties van 1.500 locaties.

In juni was het eerst een aanbieder van voordeelacties, Gennie Freen Producties (GFP), die een belang van 25 procent nam in Scoupy. GFP was al zeer actief in online en print. Daarna nam in september het grote Post NL via dochterbedrijf Netwerk VSP een minderheidsbelang in de Groupon-killer van Nederland. Bras: "Netwerk VSP is misschien niet zo bekend bij het grote publiek, maar verspreidt als de marktleider in huis-aan-huisreclame jaarlijks 7 miljard folders."

En alsof dat niet genoeg was, stak vervolgens ook SanomaVentures, het investeringsvehikel van Sanoma Media, een onbekend geldbedrag in het bedrijf. “De eerdere stap met PostNL was met name gericht op het aansluiten van zo veel mogelijk interessante aanbieders", verklaart Bras. " De samenwerking met Sanoma stelt ons nu ook in staat om de Nederlandse consument zeer breed te bereiken.”

Wat voor effect heeft al dat groeigeld op het dienstenportfolio? Medewerker Remco Janssen reageert: "In de toekomst zijn we niet alleen meer een mobiel kortingsbonnenboekje, maar een bedrijf dat kortingen via alle kanalen regelt. We bieden binnenkort ook Scoupy Facebook-widgets, coupons vanaf vaste sites, en joint-promotion via flyering.

Lees meer op Sprout over Scoupy.

 

Er kan niet meer gestemd worden.

10. Layergloss

Layergloss is een online dienst waarmee je tijdschriften, boeken, brochures, jaarrapporten, kranten, glossies, catalogi en andere publicaties digitaal uit kan geven op de iPad en iPhone.

"Wij geloven dat tablet-publishing méér moet zijn dan het aan elkaar plakken van PDF-bestanden en wat linkjes en video's", beargumenteren oprichters Martin van Spanje en Phuong Do. "De gebruiker, de lezer die de app consumeert, moet een ervaring voorgeschoteld krijgen die precies is afgestemd op zijn wensen en gevoel. Wij maken het mogelijk volledig interactieve ervaringen te creëren. Bovendien hoeven onze klanten geen enkele technische kennis te hebben, software te kopen of cursussen te volgen."

Hoe is het bedrijf gegroeid?

Het duo heeft het bedrijf de eerste twee jaar zelf gefinancieerd, totdat ze in 2012 onder de hoede kwamen van investeerder en accelerator Startupbootcamp. Inmiddels maken ze een omzet van tienduizenden euro's per maand, met klanten als Ushake (een iPad-app voor cocktailliefhebbers), het Canadese Wondereur en het digitale tijdschrift Dots. Wondereur won dankzij Layergloss onlangs de 'Canadion online publishing award'. Redenen genoeg voor het bekende techmagazine Wired om Layergloss in september uit te roepen tot 'one of Europe's hottest startups' (overigens net als WeTransfer).

Nu is het belangrijk dat momentum vast te houden, met nieuwe producten. In januari lanceren de ondernemers bijvoorbeeld een doe-het-zelf versie van LayerGloss, de Online App Creator. Hiermee kan een klant op basis van een maandelijks tarief zelf, zonder hulp van het team van Layergloss, iPad-publicaties maken en uitbrengen. "Daarnaast gaan we HTML5 begin volgend jaar lanceren," vertelt Do. "Dit betekent dat je niet alleen maar apps kunt maken voor het Apple platform, maar ook voor ander mobile devices."

Het bedrijf kan sinds deze maand haar nieuwe tool makkelijker internationaal vermarkten, want het heeft een half miljoen dollar opgehaald. Deze week maakt Layergloss bekend wie de geldschieter is.

Lees meer op Sprout over Layergloss.

 

Er kan niet meer gestemd worden.

11. Waka Waka/Off-Grid Solutions

Waka Waka-oprichters Maurits Groen en Camille van Gestel brengen de ‘meest efficiënte solarledlamp’ ter wereld op de markt. Voor een klein bedrag of een tegenprestatie kunnen mensen in ‘donker Afrika’ de lamp bestellen. Groen: “Het heet donker Afrika omdat het er na half zeven ‘s avonds pikkedonker is. Mensen hebben geen stroom. Ze behelpen zich met kerosinelampen, maar die zijn letterlijk adembenemend. Ik houd het nog geen halve minuut uit in de walm die er vanaf komt.”

De ondernemers achter WakaWaka zijn niet uit op minimale winst, maar maximale impact. In 2010 maakten ze het Wereldkampioenschap Voetbal in Zuid Afrika ‘klimaatneutraal’ met behulp van ledverlichting. “Maar die ledlampen werden alleen in hotels en kantoren gebruikt. Voor de mensen in de slums, in de townships, wilden we óók iets doen”, verklaart Maurits Groen. “Dat werd WakaWaka.”

Hoe is het bedrijf gegroeid?

Het gaat goed met Waka Waka Light, het geesteskind van hun bedrijf Off-grid Solutions. De solarledlamp is in 80 landen uitgerold, vijf maanden na de introductie, en Groen en Van Gestel ontvingen onlangs een order van 1 miljoen stuks uit Oeganda. In november was het mede daarom een van de winnaars van de Accenture Innovation Awards.

WakaWaka wordt voor een groot deel gefinancierd door crowdfunding. En omdat die aanpak zo goedwerkt is het op 12/12/12, een campagne voor het nieuwste product, de WakaWaka Power, begonnen. Hiermee kun je ook je telefoon opladen. Op het moment van schrijven is er al 82.000 euro via Oneplanetcrowd en 106.000 dollar via Kickstarter opgehaald. Veel meer dan verwacht, maar toch erg welkom: “Mallen, proefseries, het openen van een bankrekening, notariskosten. Het kost allemaal een hoop geld en er zitten hele dunne marges op het product. Als het te duur wordt haken potentiële afnemers af.” Groen en Van Gestel hebben samen negentig procent van de aandelen. Ze verdienen er ‘geen cent’ aan. “De bedoeling is wel dat dat gaat veranderen. Er is een grens aan het investeren met eigen middelen.”

Lees meer op Sprout over Waka Waka.

 

 

Er kan niet meer gestemd worden.

12. Peerby

Peerby is een verhuurmarktplaats die eigenhandig vraag en aanbod bij elkaar brengt. Het is voor alle type producten bedoeld. Een discobal voor een kinderfeestje, een staafmixer om pompoensoep mee te maken of een luchtbed voor een nachtje kamperen. Spullen die je misschien maar een paar keer per jaar nodig hebt en prima van iemand kan lenen. Plaats een oproepje op Peerby, het systeem doorzoekt de buurt en meestal weet je binnen een half uur of je de discobal kunt lenen.

“We willen consumenten laten inzien dat ze niet alle consumptiegoederen zelf hoeven aan te schaffen", vertelt oprichter Daan Weddepohl. " In sommige buurten zijn wel tien grasmaaiers aanwezig, terwijl je zo’n apparaat maar een paar keer per jaar nodig hebt.” Volgens Weddepohl zijn consumptiegoederen verantwoordelijk voor een achtste van de totale CO2 uitstoot en bovendien raken de grondstoffen uitgeput.

Hoe is het bedrijf gegroeid?

Redelijk snel, als je bedenkt dat de site pas in de loop van dit jaar beschikbaar kwam. De app volgt in het eerste kwartaal van 2013. Peerby zegt momenteel 'duizenden geregistreerde gebruikers' te hebben. "Het doel is om in drie jaar uit te groeien tot minimaal 200.000 gebruikers", zegt Weddepohl.

Het is Weddepohl ondertussen gelukt een reeks geldschieters te overtuigen van de waarde van zijn concept. Eerst werd hij onder de hoede genomen bij de Amsterdamse Rockstart Accelerator. Hij had zijn bedrijfje toen nog maar net in de steigers gezet, dankzij het pre-incubator programma van het Amerikaanse The Founder Institute. In de tussentijd ontving hij ook subsidies van Agenschap NL en Stichting Doen, omdat Peerby milieuvriendelijk gedrag stimuleert. Peerby sleepte vanwege die eigenschap ook honderdduizend euro in de wacht bij de Postcode Loterij Green Challenge. En eind november kwam daar nogmaals een onbekend, maar ongetwijfeld leuk geldbedrag bij: SanomaVentures is medeaandeelhouder van het bedrijf geworden.

Het bijzondere van Peerby is niet dat mensen hun spullen te leen of te huur aanbieden, maar dat het vraaggestuurd is, andersom dus", stelt het investeringsvehikel van Sanoma Media. "Gebruikers geven aan wat ze nodig hebben en Peerby faciliteert vervolgens rondvragen in de buurt. Het platform stijgt daarmee boven de andere peer-to-peerservices uit die vaak op marktplaatsniveau blijven steken."

Lees meer op Sprout over Peerby.

Jaren geleden schreef Bas artikelen over de start-up business, voor NU.nl, Sprout, De Financiële Telegraaf, het Financieele Dagblad en Computerworld. Na een MBA aan de UvA werkt Bas nu voor diezelfde startup scene, in dienst van Jexia, een software development platform waar ontwikkelaars 70% minder tijd kwijt zijn aan het programmeren van een app.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!