Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De angst voor ‘Made in China’

Een wereldmarkt als China negeren, kan geen enkel zelfrespecterend exportbedrijf meer. Maar hoe beschermt u uw idee? Door er de term 'Not made in China' op te zetten, zoals het Spaanse bedrijf Alvito doet?

Uw product in China op de markt brengen klinkt leuk. Maar voordat u het weet wordt het tien keer zo goedkoop nagemaakt. Hoewel er in China een celstraf tot vier jaar staat op het illegaal namaken van producten, kopiëren de Chinezen vrolijk verder.

 

Het Spaanse Alvito denkt de oplossing te hebben. Het bedrijf kiest voor ‘Not made in China’.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Volgens de Europese Commissie is 15 tot 20 procent van de Chinese merkproducten namaak. Staatssecretaris Karien van Gennip (CDA) van Economische Zaken is daarom met de Chinese overheid gaan praten om ze een lesje in intellectueel eigendomsrecht te geven. In de hoop dat ze de Nederlandse aanpak ook kopiëren.