Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De consolidatieslag bij Smulweb

Ondernemer Michiel Slegt nam onlangs met zijn receptenwebsite Smulweb concurrent Receptenweb.nl over. Wie zit er achter deze consolidatieslag in de markt voor online recepten?

“Het kwam op mijn pad”, zegt Slegt. De ondernemer zegt door de eigenaren van de website te zijn benaderd. Smulweb heeft volgens de ondernemer 1,8 miljoen unieke bezoekers per maand. Receptenweb zou 150.000 geregistreerde gebruikers hebben. “De fut dreigde er uit te raken.”

De ondernemer koopt dus een groep gebruikers, maar doet de overname ook om een andere strategische reden. De eigenaren van Receptenweb bezaten de rechten op twee domeinnamen die bij de koop zijn inbegrepen. “Die kunnen voor ons in toekomst interessant zijn.” Slegt wil niet zeggen hoeveel hij voor de overname heeft betaald. “Het was wel meer dan een symbolisch bedrag hoor.”

Wie Slegt spreekt, verwacht eerder aan een nonchalante man die misschien van computers en een biertje houdt, maar niet direct iemand die zich fulltime met koken en recepten bezighoudt. “Ik vind koken heel leuk hoor, dat zou gek zijn als ik niets met mijn achterban had.”


De ondernemer komt namelijk uit een heel andere hoek. Hij had een bedrijf dat zich bezig hield met leadgeneratie voor voornamelijk hypotheken en leningen.”Ik kwam tot de ontdekking dat we zoveel geld aan advertenties uitgaven dat we net zo goed die website waarvoor we werkten konden overnemen.”

Activa opkopen

Slegt die tot vorig jaar met een compagnon samenwerkte, maar sinds begin dit jaar alleen optrekt, zegt zich vanuit die achtergrond met de exploitatie van websites bezig te zijn gaan houden. Smulweb, dat onderdeel was van een bedrijf dat ook andere sites exploiteerde, ging in 2004 failliet. Slegt en zijn compagnon kochten de activa op om de website nieuw leven in te blazen.”Het knappen van de internetbubbel was voor ons een ideaal startpunt. Er waren veel websites geweest op gebied van recepten en eten, maar die zijn allemaal weggevaagd. “

De ondernemer heeft de site vervolgens uitgebouwde tot wat het nu is. Door te investeren in de vindbaarheid in Google en er sociale elementen aan toe te voegen, zegt de ondernemer te kunnen groeien. Toch heeft hij het ook voorzichtig aan moeten doen. “In 2008 kregen wij onze eerste crisis over ons heen. We merkten dat adverteerders alleen nog naar de grootste partijen stapten om daar zoveel mogelijk korting te krijgen. Het heeft me wel aan het denken gezet. Volume en pageviews zijn niet alles.”

De ondernemer is daarom het belang van bannering aan het terug brengen. Hij zegt op zoek te gaan naar partnerships met grote bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie. Hij heeft onder meer contracten met witgoed- en keukenspullenfabrikanten Miele en BK. Ook doet hij tijdelijke campagnes met Unilever en Grand ‘Italia. Hij gaat deels om productplacement en ook probeert hij zijn gebruikerskern te gebruiken als proeftuin voor deze bedrijven. “Ik geloof sterk in het direct vermarkten van je content.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kookstudio

Hij zegt te profiteren van een fanatieke achterban. De ondernemer is daarom enkele jaren geleden met een kookstudio begonnen in Amersfoort. “We produceren er onze content voor de site.” Voortbouwend hierop verwacht Slegt voor Miele een live cooking-concept te starten. Hij vraagt dan gebruikers om bepaalde spullen aan te schaffen als ze mee willen doen.”We raken zo steeds minder afhankelijk van banners.”

Hoeveel de website hem nu oplevert wil de ondernemer niet kwijt. “De omzet is zeker meer dan een miljoen euro.” Voor Slegt, die tien man personeel in dienst heeft, staat dit jaar in het teken van het verder consolideren van zijn gebruikers achterban. “We willen reclame maken op tv en werken aan het bekender worden van ons merk.”