Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De geluidsdouche

De eerste maanden na de start van zijn bedrijf Sol4 lag Peter van Beek heel wat nachtjes wakker. “Het opstarten heeft me veel slaap, tijd en een relatie gekost.”

 

Toen Van Beek eind 2008 op internet in aanraking kwam met het SpotDAP speakersysteem, wist hij meteen dat hij ermee verder wilde. “Ik zag al snel dat het iets bijzonders was. Het had een hoog wow-effect. Daar was ik al een tijdje naar op zoek.”  

Het speakersysteem is in Amerika ontwikkeld voor onder andere musea: er kan per zaal een ander geluid mee worden gecreëerd. Het Amerikaanse leger gebruikt het op zee, tegen de piraterij. “Als er een vijandelijk vaartuig nadert, zenden de enorme speakers een boodschap uit. Deze wordt steeds harder afgespeeld en uiteindelijk gecombineerd met een piepsignaal. Dit geluid is zo heftig dat de meeste boten de andere kant op zullen varen.”

 

Musea

Toen Van Beek meer over het speakersysteem hoorde, dacht hij niet aan musea of boten, maar aan de retail. “Het is het best te omschrijven als een geluidsdouche, de speakers zenden het geluid in één enkele richting uit. Mensen die het horen, worden erdoor geïsoleerd, zelfs als er veel ander omgevingsgeluiden zijn.” Het systeem werkt via een sensor, te vergelijken met een buitenlamp. Alleen mensen die op de aangeven plek staan, krijgen de boodschap te horen. Diegene die ernaast staat, hoort niks.” Ideaal dus voor persoonlijke, commerciële boodschappen, want die stimuleren impulsaankopen. “Consumenten die een wervende boodschap over een koffiemerk horen, zullen dit merk eerder kopen als ze op dat moment bij het koffieschap staan, en niet wanneer ze een toetje aan het uitzoeken zijn.” Van Beek heeft een contract met de Amerikaanse makers: hij is de enige dealer van de geluidsdouche in Nederland. Samen met hen verfijnde en ontwikkelde hij de techniek van de geluidsdouche voor winkels.

 

IKEA

Maar de retail hapt minder snel toe dan Van Beek hoopte. “Met een bekende supermarktketen is de deal bijna rond, en ik ben ook nog in onderhandeling met andere grote partijen. Het blijkt een erg ambtelijke wereld, alles moet over veel schijven en elke stuiver wordt drie keer gewogen. Over de aanschaf een geluidsdouche van circa 1500 euro per stuk moeten ze lang nadenken.” Wel loopt er bij Ikea een pilot met de geluidsdouche: klanten die naar een lcd-televisie kijken, krijgen tegelijkertijd een boodschap te horen over Ikea-producten. Van Beek is verder in gesprek met Nederlandse musea en beurzen. “Zij willen een boodschap soms alleen op bepaalde plekken laten klinken en niet door de hele ruimte.”

 

Prijs

De start van zijn bedrijf wist de ondernemer uit eigen middelen te financieren, hij wacht nu op de eerste omzet. Van Beek verdient zijn geld nu nog met het maken van radiocommercials, wat zijn werk was voordat hij in aanraking kwam met de geluidsdouche. “Welke innovatieve ondernemer is het eerste jaar al uit de rode cijfers? Ik weet zeker dat de geluidsdouche over een aantal jaar een bekend fenomeen is in de retail en ik verwacht over twee jaar quite te draaien.” Een grote stimulans is alvast de nominatie voor de Accenture Innovation Award. “Als je je kop boven het maaiveld uitsteekt krijg je best wat te verduren. Zo’n prijs zegt dat je goed bezig bent.”

 

Bedrijf: Sol4

Wie: Peter van Beek (28)

Opleiding: Hbo Handel en Commercie

Wat: Een speakersysteem dat werkt als een geluidsdouche

Waar: Delft

Startdatum: Oktober 2008

Struikelblok: ‘Het verschil tussen techniek en toepassing. Ik vond het erg leuk om over de techniek achter de geluidsdouche te vertellen, terwijl bedrijven de toepassing, hoe en dat het werkt, interessanter vinden’

 

 

Tekst: Miloe van Beek