Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De keuzes achter wallpaperapp Kuvva

Nalden ontpopt zich tot de curatiekoning van illustraties. In 2009 lanceerde hij WeTransfer, een filesharingdienst met flitsende illustraties. En nu trekt hij die lijn door met Kuvva, een wallpaper-app voor de iPhone.


Experts uit alle hoeken voorspellen dat de app-economie de komende jaren een grote vlucht gaat nemen. Of zijn we al zo ver? Een beetje ondernemer heeft tegenwoordig een app, of wil er een ontwikkelen. 

In App Uitgelicht vertellen ondernemers wekelijks over hun pas gelanceerde applicaties. Hoe is de conceptfase doorlopen? Wat is het gat in de markt? Wat is het verdienmodel? De salesstrategie?

Sprout portretteert zowel apps voor de smartphone als tablet.

De app:

Kuvva biedt sinds medio 2011 fraaie beelden van bekende artiesten, illustratoren, ontwerpers en fotografen aan. De doelgroep bestond tot voor kort uit Twitter-, Mac en Windowsgebruikers, die illustraties als gratis achtergrond voor hun profielen en desktops konden inzetten. Maar daar is onlangs verandering in gekomen: Nalden en compagnon Damian Bradfield hebben hun focus verplaatst naar de iPhone en leveren geen nieuwe Twitter- en Windows-beelden meer. Redenen: hun klanten bedienen Twitter steeds minder via de microblogdienst zelf, maar via clients. Verder moet hun kleine team duidelijke keuzes maken, zo leggen ze uit op Twitter.

De ondernemers kiezen dus voor een betaalapp van 1 euro 79. Deze Kuvva Iphone-app legt gebruikers wekelijks een selectie aan nieuwe illustraties voor, zodat je continu je achtergrond kan aanpassen. Ook kun je een keuze maken uit oudere afbeeldingen, of van een specifieke kunstenaar. Je kunt alle uitingen met je vriendennetwerk delen.

Hoeveel heeft deze app jullie gekost?

Nalden: “Er zitten flink wat kosten in design en development. Doordat dit voor ons nog altijd een side-project is hebben we dit kunnen combineren met andere projecten (WeTransfer valt ook onder de activiteiten van de bv van Nalden en Bradfield). Maar als je die uren bij elkaar optelt zit je al snel boven de tienduizend euro.”

De Mac-desktopversie is gratis. Waarom wel geld vragen voor de iPhone-app?

“Wij hebben overwogen om Kuvva for iPhone gratis aan te bieden, maar vonden dat de effort aan design & development ook wat waard is. Wij zien Kuvva als een premium product die wij continu verder optimaliseren ter bevordering van de user experience.

En levert de iPhone-app de kunstenaars ook direct iets op?

“Wij betalen niet om kunstenaars op Kuvva te krijgen. Wij bieden enkel een platform voor kunstenaars om hun werk te promoten. Kuvva heeft met de desktop en iPhone app inmiddels een groot draagvlak van meer dan 100.000 users waarbij het werk ook daadwerkelijk gezien en gedownload wordt. Dat resulteert voor velen weer in nieuwe opdrachten of exposities. De prijs  is dan ook puur voor het bloed, zweet en tranen die in het maken van de app zitten.”

Het andere verdienmodel achter WeTransfer

WeTransfer, een filesharingdienst van Nalden en Bradfield, toont tijdens het downloaden dezelfde kunstzinnige illustraties als Kuvva. Met één verschil: op WeTransfer zie je ook creatieve reclame-uitingen. En daar is de startup heel succesvol mee, zo schreef Sprout eerder. Waarom introduceren ze niet hetzelfde model bij Kuvva? Nalden: “Kuvva is vooralsnog alleen gericht op creatief werk zonder reclame. Uiteraard zijn branded wallpapers een optie, maar dat zal niet op korte termijn gebeuren.”

Met wie maken jullie afwegingen over jullie businessmodel?

“Wij doen alles geheel zelfstandig binnen onze bv Present Plus. Het is een klein, hecht en super getalenteerd team met verschillende expertises. Daar ben ik heel blij mee.”

En is er binnen zo’n klein team plek voor een brede marketingstrategie?

“Los van dat een platform als WeTransfer natuurlijk ook goed helpt als promotiemiddel, zetten wij ook Kuvva weg in de creative community. Denk aan blogs en magazines die dagelijks over illustraties of fotografie schrijven. Daar wordt Kuvva goed opgepikt. Ook helpen artiesten met het promoten van het product en onze gebruikers zijn natuurlijk de beste ambassadeurs. Er wordt vaak getweet door mensen die de beelden mooi vinden. Dat is de beste reclame ever.”

Wat willen jullie bereiken?

“We gaan steady met meer dan 100 downloads per dag. Hier en daar enkele uitschieters. We hebben nog wat app updates in het verschiet en hopen middels grotere artiesten meer traction te creëren. In 2013 moet Kuvva echt uitgroeien tot volwaardig platform op een professioneel niveau. Vooralsnog ligt de focus op iOS, en dan lijkt een iPad app een logische volgende stap. Maar ook Android staat op de road map. En we zijn de opties en mogelijkheden voor in-app betalingen aan het onderzoeken en testen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wanen jullie je alleen in deze niche?

“Nee. Wij vinden onze vrienden van Poolga bijvoorbeeld een hele leuke concurrent. Zij hebben een goed gevoel voor design en een sterke curatie van beelden. Eigenlijk zijn we gewoon fan en dat is gelukkig wederzijds. Als je me vraagt welke industrie we willen veranderen wijs ik naar die van de Getty Images en dergelijken. Wij denken dat het beter, gemakkelijker en transparanter kan.”