Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom bedrijven steeds vaker marketing via de brievenbus inzetten

Zonder een behoorlijke social media strategie lijk je tegenwoordig geen klanten meer te kunnen bereiken. Vooral jongeren zijn alleen nog maar via Instagram, Youtube of andere kanalen aan te spreken, zo lijkt het. Bedrijven stoppen dan ook veel tijd en geld in hun social media strategie, en vergeten daarbij dat je klanten ook offline kunt bereiken.

Ondanks de groei van social media is er een groeiende groep die hun social media account juist weer opzeggen. De informatieovervloed is voor veel mensen een reden om selectiever te worden met wat ze online willen volgen en doen. En zo meer tijd voor zichzelf vrij te maken. Dit zijn niet alleen jongeren, ook oudere generaties zijn kritischer geworden in hun social media gebruik. Ouderen zijn, als ze al online te vinden zijn, vooral op een platform als Facebook te vinden.

Het vertrouwen in dit platform is sinds de privacyschandalen van afgelopen jaren een stuk minder geworden. Veel gebruikers hebben Facebook inmiddels verlaten of overwegen dit te doen. En zij die wel zijn gebleven willen ook liever persoonlijk contact dan benaderd worden via hun Facebookpagina. Wil je deze groepen goed bereiken dan is het hoog tijd na te denken over een traditionelere manier. Bijvoorbeeld via offline marketing.

Offline marketing

Offline marketing betekent niets anders dan: je doelgroep bereiken via traditionele media, buiten het internet om. Denk aan een billboard langs de snelweg of abri posters in bushokjes. Of een stand op een evenement of beurs, huis-aan-huis folders verspreiden of relatiegeschenken Of kortingsacties via de post versturen. De mogelijkheden zijn legio. Als je doelgroep heel lokaal is, is offline marketing zelfs dé manier. Dit zijn de belangrijkste voordelen van offline marketing:

1. Je naamsbekendheid vertrouwen nemen toe

Je naam voorbij zien komen op tv of in de krant, of horen op de radio is een manier om een groot publiek te bereiken én om snel voor naamsbekendheid te zorgen. Wie herinnert zich niet: ‘Ik ben toch niet gék’ campagne van Mediamarkt of ‘Kruidvat; steeds verrassend altijd voordelig’? Herhaal je boodschap en merknaam, en naamsbekendheid stijgt enorm.

2. Je laat zien dat je moeite doet

Een brief op de deurmat met postzegel en naam van de gedresseerde erop, er zullen weinig mensen zijn die hem niet zullen openen. Zo’n poststuk straalt uit dat iemand moeite heeft genomen om je te bereiken. Lees meer over marketing per post. Daarnaast: je valt op en prikkelt de nieuwsgierigheid van je doelgroep. Wat zorgt dat jouw naamsbekendheid weer toeneemt.

4. Je krijgt interactie door de persoonlijke benadering

Een persoonlijke benadering en offline contact geeft (potentiële) klanten het gevoel dat ze belangrijk zijn. Je kijkt elkaar letterlijk in de ogen en hebt interactie. Op straat, op een beurs of tijdens een event. Een handdruk en een gesprek maken meer indruk dan likes op Facebook of Instagram.

5. Je creert een beleving

Nu we het er toch over hebben: op een event of tijdens een beurs heb je de kans om jouw doelgroep écht kennis te laten maken met jouw bedrijf. Een keukenproducent kan een kok inhuren die ter plaatse heerlijke gerechten bereidt, een appontwikkelaar kan zijn app direct laten zien en uitleggen aan bezoekers. Zoiets krijg je online natuurlijk nooit voor elkaar.

Lees ook: Vier tips voor het organiseren van een event

6. Je valt makkelijker op

Online is het lastig de aandacht te trekken of vast te houden. Maar een groot billboard langs de snelweg kan niemand ontgaan. Een grote campagne via brievenbus en billboards ook niet. Heb je niet zo’n groot budget tot je beschikking? Denk kleiner. Je kunt ook beginnen met een ludieke actie om meer naamsbekendheid te krijgen, ook wel guerillamarketing genoemd. Als klein bedrijf met weinig middelen kun je hiermee een groot bereik hebben.

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis geen enkel artikel van Sprout over direct mail.