Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom juist folders heel goed worden gelezen

Met 10,6 miljoen folders die wekelijks op de deurmat vallen, is het niet gek dat dit een heel effectief marketingmiddel is. Uit de NOM Folder Monitor 2018 blijkt dat de folder een steeds slimmere manier is om jouw doelgroep te bereiken. Dit zijn de redenen waarom het effectief is om folders in te zetten voor jouw marketingcampagne.

De folder als marketingmiddel

De papieren folder is een enorm krachtige aandachttrekker. Met een bereik van bijna 11 miljoen lezers en een leestijd waar een e-mailcampagne niet aan kan tippen – er wordt gemiddeld 17 minuten per week naar folders gekeken – is het duidelijk dat de papieren folder een slim marketingmiddel kan zijn om als ondernemer in te investeren.

De belangrijkste bron voor informatie

Nee, digitaal is niet altijd beter. Sterker nog, online campagnes lijken marketingwalhalla, maar als het om bereik en aandacht gaat dan heeft de folder een grote voorkeur. Wil je in jouw marketingcampagne optimaal gebruikmaken van de kracht van aandacht, dan is de deurmat dus de beste keuze. Post die op de deurmat valt is nog altijd de belangrijkste bron van informatie voor consumenten, zo blijkt uit het onderzoek Retail Buying Study ’18 van IPG Nederland. De meeste Nederlanders kiezen voor een folder omdat ze zelf het moment kunnen bepalen om deze open te slaan. En omdat het handig nieuwe en herkenbare informatie over de afzender geeft.

Vervolgacties

Levert zo’n papieren folder wel voldoende op? Volgens het NOM Folder Onderzoek 2018 zijn de resultaten van de folder veelzeggend. De cijfers: 80 procent van de ontvangers die de folder gezien en gelezen hebben komt in actie. Zo’n 62 procent van de lezers van een folder overweegt bepaalde aankopen, de helft koopt regelmatig iets uit folders, één op de vijf bezoekt de website die op de folder vermeld staat en 42 procent bezoekt de winkel. Slechts 14 procent geeft aan dat het lezen van folders geen invloed heeft op het aankoopgedrag. Conclusie: alle percentages van vervolgacties liggen veel hoger bij papieren folders dan bij digitale folders.

Extra’s vallen in de smaak

Juist met een folder kun je extra’s weggeven en vooral ook zaken tastbaar maken. En wie vindt het nou niet leuk om iets extra’s te krijgen? Zo’n 74 procent heeft weleens een extraatje via een folder gekregen. De meest geliefde extra’s zijn kortingsbonnen (49 procent), proefverpakkingen (48 procent), cash-back-acties (35 procent) en bijzondere folders (26 procent).

Een slimme actie of afwijkende folder valt beter op op de deurmat. Zorg er dus voor dat je verrast in de uiting van je boodschap, zodat dit bijdraagt aan de merkbeleving bij jouw klanten. Door veel te variëren en experimenteren met beeld, kleur en geur kun je jezelf nog beter onder de aandacht brengen.

De digitale folder

Een folder alleen is natuurlijk prima, maar bij een succesvolle marketingcampagne draait het om meer. De folder is een katalysator van de marketingmix: hoe meer je ze inzet, hoe meer succes je behaalt. Folders en andere uitingen versterken elkaar, en door een goede samenhang van media en middelen kan jouw campagne nog succesvoller worden. En hoewel de folder een wat ondergeschoven kindje is bij marketeers, zeggen de cijfers iets heel anders. Nederland is een echt folderland: de waardering voor de folder is al jarenlang onverminderd groot. De ontvangers geven gemiddeld een 6,9 voor de folders die zij ontvangen. En sterker nog, ruim de helft van de Nederlanders wil de papieren folder niet kwijt.

 

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis geen enkel artikel van Sprout over direct mail.