Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 tips voor het versturen van relatiegeschenken in januari

Na al het aandachtsgeweld van de feestdagen is januari dé maand om de aandacht van jouw klanten te pakken. Je valt extra op nu niemand iets verwacht. Bijvoorbeeld met een relatiegeschenk. 5 tips om dit goed aan te pakken.

Relatiegeschenken kunnen een effectief marketing- en promotiemiddel zijn. Je laat ermee zien dat je jouw klanten waardeert.

Hoe bepaal je welk geschenk je geeft en aan wie? En hoe zorg je ervoor dat je relatiegeschenk daadwerkelijk geopend wordt wanneer deze in de brievenbus zit of op de mat valt? Er zijn een paar dingen die je zeker in de gaten moet houden bij het verzenden van relatiegeschenken via de post. 5 tips:

1. Onderzoek of het geschenk bij jouw doel past

Zorg ervoor dat het cadeautje in je marketingplan past. Op het laatste moment wat petjes met het logo laten drukken omdat je een open dag hebt, werkt niet. De kans dat die pet in een emmer met andere nooit-gedragen petten verdwijnt is levensgroot. En dat is zonde van je geld. Kies van tevoren een duidelijk doel. Dat kan van alles zijn: je naamsbekendheid bij bestaande of juist nieuwe klanten vergroten, ervoor zorgen dat klanten zich meer aan het merk binden, de verkoop een boost geven of mensen laten reageren op een mailing.

Met een helder doel voor ogen is de keuze voor een bepaald geschenk ook beter aan je achterban te verkopen. Helemaal als je het resultaat meetbaar maakt. Bedenk dan van tevoren wanneer en binnen welke termijn je doel bereikt is.

2. Bepaal van tevoren wie je een relatiegeschenk wil sturen

Het is handig om een ‘schenkbeleid’ vast te leggen. Het is echt niet nodig om alle klanten een cadeau te geven. Je kunt ervoor kiezen om de klanten die een bepaald bedrag bij jou hebben uitgegeven een relatiegeschenk te geven. Ook klanten die op het punt staan om je een opdracht te geven zijn interessant. Of kies een heel duidelijke strategie: klanten die dreigen op te stappen.

Zoek van tevoren uit aan welk persoon het geschenk geadresseerd of afgegeven moet worden. Vaak zijn dat degenen binnen een bedrijf die hebben besloten jou de opdracht te gunnen. Als dat er meer zijn, let er dan op dat je niemand overslaat, anders kan dat onaangename gevolgen hebben voor de samenwerking.

3. Grote partijpost, persoonlijke aanpak

Heb je te maken met een groot klantenbestand waarnaar je een relatiegeschenk wilt sturen, dan is een grote partijpost ideaal. De meeste ondernemers denken vaak dat dit een heel onpersoonlijke vorm is, omdat het ‘in een bulk’ verzonden wordt. Maar dat is het allang niet meer.

Iedere brief kan persoonlijk gericht worden aan de geadresseerde; partijpost is vooral handig wanneer meerdere poststukken met hetzelfde afzenderadres verstuurd moeten worden. Nog een voordeel is dat het niet meer nodig om brieven te wegen of te splitsen op formaat. Je kunt tegenwoordig allerlei formaten in een grote partijpost aanleveren. Als laatste voordeel is dat bij een grotere partij je minder betaalt per poststuk, ook niet onbelangrijk als ondernemer.

Er is dus veel variatie mogelijk, waardoor je aan een klant die op jaarbasis tienduizenden euro’s uitgeeft aan jouw onderneming een net iets ander cadeau stuurt dan die andere klant die eenmalig duizend euro oplevert.

4. Wees origineel

Niets is erger dan een geschenk dat overduidelijk uit een online giftshop komt, in combinatie met een standaard brief. Waterflessen, pennen, usb-sticks, sleutelhangers, bekers en opladers staan hoog genoteerd in de ranglijst van on-originele relatiegeschenken. Een relatiegeschenk dat is afgestemd op de ontvanger wordt juist wel gewaardeerd. Bovendien is de kans groter dat de ontvanger het zich blijft herinneren.

Wees dus origineel in het type relatiegeschenk. Het is vooral van belang dat jouw relatiegeschenk opvalt door de originele verwijzing naar het imago of de doelgroep. Bedenk van tevoren goed wie het geschenk krijgt en of die persoon er wel op zit te wachten. Je maakt de klanten van je beautysalon waarschijnlijk blijer met een dagje uit naar een Spa (met een vriendin) dan met een toegangskaart voor de TT in Assen.

5. ‘Entertain’ je klant

Om er voor te zorgend dat je geschenk niet meteen in de prullenbak belandt, moet je op z’n minst entertainment bieden. Dat begint al bij de verpakking die je in de bus krijgt. Die mag de nieuwsgierigheid van je klant al best prikkelen, zodat deze eigenlijk niet kan wachten om het te openen. Een brief met een sticker van de directeur in een grappige outfit kan daar al voor zorgen. Een goed relatiegeschenk is van verpakking tot en met inhoud een feestje.

Maar geef geen quasi-hippe of populaire cadeautjes als je een formele uitstraling hebt. Dat komt geforceerd over en kan jouw imago juist schaden. Vooral jongeren zijn gevoelig voor marketing die niet klopt. Zorg er liever voor dat het geschenk jouw uitstraling benadrukt. Sta je voor creatief, geef dan juist een origineel geschenk dat past bij jouw imago en de doelgroep.