Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 5 grootste direct mail-fouten

Een direct mail-campagne kan enorm effectief zijn, mits je het goed aanpakt. Je bereikt er veel potentiële klanten mee, en een slimme campagne kan een behoorlijke boost in extra sales opleveren. Let er wel op dat je deze blunders niet maakt.

Fout 1: Een slecht bijgehouden adressenlijst

“Niets zo irritant om commerciële post te krijgen die niet voor jou is bestemd. Of jaren nadat je ergens bent komen wonen nog reclame krijgt geadresseerd aan de vorige bewoner. Hoe recent is je adressenbestand? Wie staan er op? Zijn dat de mensen die je inderdaad wilt benaderen, die zitten te wachten op post van jou? Is de aanhef correct? Het irriteert een vrouwelijke klant om met ‘de heer’ aangesproken te worden. En wat te denken van overleden klanten? Met dit soort fouten in de adressering sta je al 1-0 achter.

Tip:Check je adressenbestand zeker één keer per jaar. Kloppen de namen en de adressen? Zijn mensen verhuisd? Behoren zij nog tot je doelgroep? Voorkom dat je fouten blijft herhalen.

Fout 2: Geen duidelijke doelgroep

Als je je op iedereen richt, voelt niemand zich aangesproken. En het ‘niet-geschoten-altijd-mis’ – principe kent ook een keerzijde: als je mensen bombardeert met informatie die zij oninteressant en irrelevant vinden, krijgen zij een negatieve associatie met je merk.

Tip: Zoek goed uit wie je ideale klanten zijn. Richt je op hen, met op hen toespitste boodschappen die je via kanalen verspreidt die zij gebruiken.

Fout 3: Niets uitleggen

Er zijn legio bedrijven die met enige regelmaat brieven of pakketjes in de bus stoppen met een marketingverhaal of mooie aanbieding. Maar zonder begeleidende brief. Zoiets belandt natuurlijk direct in de papierbak of erger nog: onderin de kattenbak.

Tip: Stuur altijd een begeleidende en persoonlijke brief mee. Zo’n persoonlijke introductie geeft de geadresseerde het gevoel dat dit speciaal voor hem of haar is bedoeld. Het creëert een verbinding tussen jou en je potentiële klant. En dat trekt mensen eerder over de streep er iets mee te doen.

Fout 4: Geen aanbod, geen call to action

Brieven of folders met een prachtig verhaal over jouw bedrijf en hoe jij de klant kunt helpen of iets kan voor hem kan opleveren, we kennen ze allemaal. Als ze op de deurmat vallen zullen ze misschien wel worden gelezen, toch leiden ze zelden tot actie.

Tip: Zorg altijd voor een incentive: geef een –tijdelijke- korting, het tweede product gratis, of een aanbieding op een product of dienst dat juist voor deze doelgroep interessant is. Bied je klant iets aan; een testproduct, brochure, consult of boekje met meer informatie. Zo’n gratis aanbod, hoe bescheiden ook, zal mensen veel eerder bewegen om aan te vragen dan de tip om naar de winkel of webshop te gaan om direct iets te bestellen. Het is wel belangrijk dat jouw aanbod gratis en relevant is, anders doet je klant er nog niets mee.

Fout 5: Geen follow-up

Een veelgemaakte fout. Na een succesvolle direct mailcampagne gaan veel mensen in op jouw aanbieding, of vragen meer informatie aan over je product of dienst. Vervolgens duurt het weken voordat ze iets ontvangen, of ook maar iets van je horen. Of je product komt aan, en daar blijft het bij. Geen extra brief met een nieuwe aanbieding of korting, geen informatie over andere relevante producten die je ook verkoopt.

Tip: Houd altijd contact met een klant of geïnteresseerde. Ook al is het een klein persoonlijk briefje bij de bestelling. Toon oprechte interesse en al komt er niet direct een sale uit voort, houd het contact warm en benader de klanten na enige tijd opnieuw, eventueel met een nieuw aanbod.