Doe niets extra’s voor je klanten tijdens de feestdagen. En 5 andere tips om je omzet te verhogen

Mede mogelijk gemaakt door

Waarom je iets extra’s voor je klanten moet doen tijdens de feestdagen. 6 tips om je omzet te verhogen.

Met december in zicht is het verstandig na te denken hoe je tijdens de feestdagen je omzet kunt verhogen. Veel bedrijven halen hun omzet namelijk vooral in de laatste maand van het jaar. Met deze zes tips geef je jouw klanten extra aandacht en sluit jij je jaar goed af.

1. Bezorging

Rondom de feestdagen schieten de verkoopcijfers omhoog en rijden de pakketbezorgers af en aan. Zorg dat je op de drukte bent voorbereid en informeer je klanten over de bezorging. Als een pakketje wordt bezorgd, wil jouw klant dit ook weten. Wees duidelijk over de bezorgtijden. Je kunt ze ook wijzen ze op handige tools en linkjes die beschikbaar zijn om de bezorging te volgen. Ook kunnen je klanten dan zelf hun bezorgtijd of plaats kiezen. Niemand wordt namelijk blij van een ‘We hebben u gemist’-briefje op de deurmat.

2. Stuur een cadeau mee

je kunt bij je bestelling een kleine chocoladeletter toevoegen, of dit pas vanaf een bepaald aankoopbedrag doen. En ook voor kerst is het leuk om een kleine attentie toe te voegen. Een ‘bedankt voor uw bestelling’-kerstkaartje op de deurmat met een kortingscode is al een leuk geschenk. Wees vooral creatief en zorg dat het opvalt, want het kan veel betekenen voor je klantenbinding.

3. Doe mee

Tijdens de feestdagen draait alles om sfeer. Pas je uitingen dan ook aan tijdens december. Stuur pakketjes, folders of brieven met speciale Sint- of Kerstuitingen. Pas je drukwerk aan met een feestelijk tintje: begin je brieven met dikgedrukte chocoladeletters. Of zorg voor kerstballen, een kaarsje of een kerstslinger op je envelop of pakketje. Zo trek je aandacht en krijgt jouw verzending een feestelijke uitstraling.

4. Beloon trouwe klanten

Leg in aanloop naar de feestdagen je beste en meest trouwe klanten extra in de watten. Introduceer nieuwe producten of diensten eerst aan hen en geef ze eerder toegang tot de uitverkoop. Verstuur ze een persoonlijke kortingskaart of folder met aanbiedingen. Een mooi voorbeeld is de Bijenkorf die meerdere keren per jaar een luxe magazine en kortingsacties naar trouwe klanten stuurt met aparte (on- en offline) shoppingdagen speciaal voor hen.

5. Wees verrassend en doe niets

Ook een optie: verstuur je relatiegeschenk of ‘trouwe klanten’-cadeau pas halverwege januari. Al jouw concurrenten willen namelijk ook opvallen tijdens de feestdagen. Op de deurmat val je dan ook meer op als de feestdrukte is gaan liggen omdat iedereen al iets tussen 5 december en oud en nieuw stuurt. Je kunt iets originelers bedenken dan chocoladeletters, kerstslingers of oliebollen en het scheelt je ook nog eens minder stress dan in de laatste weken van het jaar.

6. Bereikbaarheid

Met de piek rondom de feestdagen is het onvermijdelijk dat er ook een piek in vragen van klanten komt. Zorg ervoor dat je dit aankunt, sta ontevreden of teleurgestelde klanten direct te woord. Niet alleen via de telefoon, maar ook via e-mail of sociale media. En los het altijd op. Met een glimlach.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl