Hoe aandacht met een kaartje zorgt voor een succesvolle webshop (en 4 andere tips)

Mede mogelijk gemaakt door

Hoe aandacht met een kaartje zorgt voor een succesvolle website

Een succesvolle webshop beginnen is niet makkelijk. Naast het investeren van veel tijd in je webshop moet je ook je klanten vinden en aan je binden. Wil jij echt van jouw webshop leven dan moet het een financieel succesnummer worden. 4 tips.

1. Word ondernemer

Heb je eenmaal besloten om vol voor je webshop te gaan dan moet je jezelf zien als ondernemer. Neem jezelf serieus en zorg voor een goed ondernemingsplan. Dit is een planning waarin naast de ontwikkeling van je diensten of producten ook je administratie, acquisitie en doelstellingen staan. En natuurlijk de financiële paragraaf.

2. Stuur een kaartje

Dit is de belangrijkste tip: klantenbinding. Geef om je klanten, niet alleen voordat ze iets bij je kopen maar ook nadat een klant een product in je webshop heeft gekocht. Dan stop je natuurlijk niet met aandacht. Het meeste geld verdien je namelijk aan terugkerende klanten. Blijf dus volop aandacht besteden aan jouw klant, ook na een aankoop.

Een goed voorbeeld van een succesvolle webshop die deze manier gebruikt, is Coolblue. Dit bedrijf heeft een hele strategie opgezet rondom het verzenden van hun pakketjes. Wie kent tegenwoordig niet de oranje/blauwe doosjes met de grappige teksten erop? Maar wat het bedrijf voornamelijk slim doet, is binnenin de doos een extra ‘cadeautje’ levert. Zoals tijdens de donkere dagen kerstkaarten toevoegen, met de opmerkelijke teksten ‘Hallo, het is Kerst man' of ‘Wild eten: kijk mam, zonder handen’. Het zorgt niet alleen voor een glimlach bij de ontvanger van deze kaarten, ook wordt de kleur en naam van het bedrijf weer onder de aandacht gebracht (bij een potentiële nieuwe klant).

Het bedrijf van oprichter Pieter Zwart is extreem gefocust op klanttevredenheid. Daarom vinden bestaande klanten soms een oranje/blauwe kaartje via de post in hun brievenbus, voorzien van een persoonlijke boodschap van een medewerker van Coolblue. Voor de klant voelt het erg attent dat hij een kaartje ontvangt; de achterliggende gedachte is dat Coolblue wil weten wat het bedrijf kan verbeteren op het gebied van klanttevredenheid. Deze kaartjes worden verstuurd naar aanleiding van een bestelling, maar ook out of the (Cool-)blue, zodat de klant het bedrijf weer even op het netvlies krijgt.

3. Ga er vol voor

Een ondernemer heeft geen 9-to-5 mentaliteit. Wil jij dat jouw webshop een succes wordt dan moet je er dag en nacht –ook in het weekend- mee bezig zijn. Vergeet niet dat een webwinkel juist buiten de normale winkeltijden het drukst bezocht wordt. Je kunt dit dus niet parttime doen, maar je zult er vol voor moeten gaan. Alleen dan kun je een webshop opbouwen die onderscheidend is.

4. Zorg dat je er energie van krijgt

Zorg dat je doet wat je leuk vindt. Dat begint al met de keuze van je webshop. Wat ga je verkopen? Hoe ga je je werk zo inrichten dat dit voor jou het beste werkt? Creëer werkomstandigheden waarbij je zo min mogelijk wordt afgeleid. Als je iets doet wat je écht leuk vindt dan geeft je dat vooral veel energie. Van hard werken aan iets dat je zoveel energie geeft zul je niet snel overspannen raken. Topondernemer Richard Branson (van Virgin) verwoordde het als volgt: "Entrepreneurship is about turning what excites you in life into capital, so that you can do more of it and move forward with it."

Schrijft voor Sprout over startups, investeringsgeld en snelle groeiers.