Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De ondernemers achter TomTom Taxi

Ze mochten op de koffie bij Harold Goddijn. Anderhalf jaar later runnen appmakers Steven Blom (33) en Otto Ruys (33) TomTom Taxi als een eigen bedrijf binnen TomTom. Hoe is dat gegaan? "We zien onszelf als startup binnen een startup."

Het is februari 2011. Steven Blom kijkt in zijn inbox en ziet een maitje van de ceo van het wereldberoemde miljardenbedrijf TomTom. ‘Hoi’,  klinkt de aanhef, kort maar krachtig. Blom: “Hij vond het interessant waar we mee bezig waren, schreef hij. En of we koffie wilden komen doen.” Zijn compagnon Otto Ruys: “We kregen wel vaker mailtjes. Maar bij dit bericht was het direct: dit moeten we doen.”

Op het Amsterdamse hoofdkantoor van TomTom volgt een informeel gesprek met de ceo. Blom: “Een beetje voorzichtig ben je dan natuurlijk wel, je neemt niet direct een blueprint van je plannen mee.” TomTom blijkt al langer geïnteresseerd in het maken van een entree in de taximarkt. Mogelijk kunnen de ondernemers iets betekenen. Ruys: “Of we niet eens een opzetje konden maken: waar zouden onze taxibesteldienst en de navigatiedienst van TomTom elkaar kunnen raken?”

TomTom Taxi gaat landelijk TomTom Taxi wil snel uitbreiden in Nederlandse steden. Twee weken geleden werd de app om taxi’s mee te boeken gelanceerd in Amsterdam en Rotterdam, binnenkort wil het door Steven Blom en Otto Ruys opgezette bedrijf uitbreiden naar Delft, Eindhoven, Haarlem, Hilversum en Tilburg. Uit betrouwbare bron heeft Sprout vernomen dat de app voor de zomer landelijke dekking moet hebben. 

De twee gaan onmiddellijk aan de slag. Blom: “We hebben onszelf twee maanden lang opgesloten.” Alle andere plannen die ze op dat moment hebben moeten even wijken. “We hadden tot op dat moment er nog nooit bij stil gestaan dat een samenwerking met zo´n grote speler mogelijk was.”

Taxibesteldienst 

Blom en Ruys zijn dan al sinds 2006 in de weer om het bestelproces rondom taxi’s aan de moderne tijd aan te passen. Beiden zijn vanuit de collegebankjes begonnen – Blom deed werktuigbouwkunde in Delft, Ruys bedrijfskunde in Groningen. “We zijn zelf geen programmeurs. Die hebben we in dienst genomen.” Ruys: “Het bedrijf is geboren uit frustratie en ook uit verbazing: het kan toch niet zo zijn dat we over twintig jaar nog steeds bellen om een taxi te bestellen?” Zo hebben ze als eerste een sms-dienst voor het bestellen van taxi’s in de markt gezet. Blom: “Dit klinkt nu gek, maar dat was toen revolutionair.”

“We zijn in het begin gewoon naar een belangrijke taxibeurs gegaan en zijn onze dienst gaan presenteren.` Via toenmalige TCA-directeur Bas Vos, die hen had opgemerkt op die beurs, hadden ze al een essentiële deal met TCA op zak. “We waren de eerste ‘derde partij’ in Nederland die direct op het planningsssysteem van taxicentrales konden gaan inhaken, dat was uniek.” Hun verkoopargument richting de taxiwereld? Ruys: “Door onze dienst konden centrales direct besparen op hun callcenters. Het had een wow-factor.”

TXXI Taxi

Op het moment dat ondernemer met TomTom in contact komen is hun dienst volwassen. De sms-dienst is dan al twee jaar vervangen door een iPhone-app en ook een Android-app: TXXI Taxi. Daarnaast hebben ze verschillende andere diensten om hun producten heen verzonnen, zoals een reviewsite en app waarmee je ritten kunt beoordelen. Ruys: “In de taximarkt is nog steeds niet echt sprake van marktwerking. De hele dienstverlening houdt niet op bij de bestelling, voorspelden wij. Wat als je nu als klant op de hoogte wordt gehouden van waar de taxi zich bevindt? En: wat als je als klant nu een beoordeling kunt geven van een rit? Dat waren gedachten die ons bezig hielden.”

Winst is er nog niet. Ruys: “Gelukkig hadden we allebei een vriendin thuis die achter onze plannen stonden, want echt genoeg omzet om onszelf uit te betalen was er nog niet.” Ook hebben de ondernemers – die dan al voor een paar ton in hun startup aan eigen geld hebben gestoken- net hun intrede gemaakt in de markt van taxibestelkastjes, waarmee in hotel en restaurants een taxi besteld kan worden. Er zijn op dat moment zo’n 50.000 downloads en ze generen leads voor duizenden ritten per week. Het verdienmodel? Per rit levert dat gemiddeld 1 tot 1,50 euro op. Ruys: “Het geld dat we hadden staken we direct weer in de ontwikkeling van onze app.”

Direct praten met business development

Als ze op de radar komen van TomTom, dient zich dus een mooie kans aan om hun taxiapp grootschalig, in een TomTom-jasje, in de markt te zetten. Blom: “De sfeer was vanaf het eerste moment erg open.” Voordat het zover is, volgen er eerst nog een paar maanden zwoegen. Waar zit dan die match? “Wij beheersen alles voor de rit en na de rit. TomTom beheerst alles wat er tijdens een rit gebeurt. De insteek was om alles aan elkaar te koppelen.”

De ondernemers schakelen vanaf dat moment direct met het hoofd business development van TomTom om “een totaalplan te maken” voor TomTom Taxi. Blom: “We deden tot dan altijd alles op gevoel. Het was erg gaaf om te zien hoe opeens al onze plannen supersnel werden doorgerekend naar schaalbare businessmodellen.” De ondernemers moeten een geheimhoudingsverklaring ondertekenen. Een half jaar lang kunnen ze zelfs hun beste vrienden niet vertellen waar ze mee bezig zijn. “We spraken Fiets Fabriek af als codewoord. Zo konden we het op het terras er toch met z’n tweeën over hebben”, zegt Blom.

Plannen presenteren voor de board

Het wordt serieus. Het hoofd business development gaat het totaalplan aan de board binnen TomTom presenteren. Ruys: “Toen kregen we het wel even warm.” De ondernemers, die verder geen patenten op hun producten of diensten bezitten, hadden op dat moment eigenlijk al zo veel van hun kennis gedeeld met de navigatiespecialist dat ze met lege handen zouden staan als TomTom zich het plan zou toeëigenen.  “We hebben toen met Goddijn gebeld dat we toch even moesten praten.” De ceo stelde de twee gerust. “Ze zouden de plannen vernietigen als de board niet akkoord ging.”

In september 2011 wordt TXXI Taxi overgenomen. De twee treden officieel in dienst als projectleider, maar krijgen de vrije hand om hun app verder te ontwikkelen. Blom: “We hebben zelf ons team kunnen samenstellen.” En wie door het kantoor loopt op het Oosterdokseiland in Amsterdam ziet dat het serieuze business is. De ondernemers hebben een eigen afdeling gekregen waar nu al bijna veertig man in dienst zijn. “We hebben een budget met targets eraan gekoppeld, we rapporteren maandelijks over de voortgang.” Wat nu precies die doelen voor dit jaar zijn, daarover houden ze de kaken stijf op elkaar. Beursgenoteerd zijn maakt discreet. Ruys: “Dat is wel even wennen, we mogen niets meer zeggen over cijfers.”

Uitbreiding internationaal?

Wie kijkt naar de taximarkt weet dat daar kansen liggen voor TomTom Taxi. In Duitsland is taxiapp MyTaxi in opmars, vanuit Groot-Brittannië opent Hailo de aanval op de taxiwereld en sinds kort maakt ook de befaamde Amerikaanse taxidienst Uber het de TCA’s in deze wereld moeilijk. Allemaal doen ze dat met een flinke scheut investeerdersgeld en een gigantische marketingpower. Blom: “Het grote verschil is dat wij samenwerken met de branche en aanvullend zijn: we willen met TomTom Taxi niet voor taxicentrale gaan spelen.” Gezien het feit dat TomTom zo’n groot team heeft, lijkt het een kwestie van tijd dat ook zij in de aanval gaan en er een beweging naar het buitenland wordt gemaakt. “Onze focus ligt eerst op Nederland”, houdt Blom desondanks vol.

Sparren met Harold Goddijn

De twee ondernemers lijken helemaal op hun plek bij TomTom. Met de vier oprichters zeggen ze beiden regelmatig te praten. Veel van die gesprekken gaan dan ook over de ondernemerslessen van de TomTommers zelf. Ze vertellen dan over hoe zij zelf ooit hebben geworsteld met het oprichten van een bepaald salesteam in een land. Blom: “Ze fungeren als onze sparringpartners. Dat wij op deze manier een plek krijgen binnen hun bedrijf is ook nieuw voor ze.” Klinkt goed, maar zijn de twee niet afgegleden tot loonslaafn? Ruys lacht: “Ja, als we onze vakantie via een centrale tool in het systeem moeten invoeren, voel ik me wel even zo.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook:

Helden van de Valley: Uber