Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De ondernemerslessen van Frits Goldschmeding

Frits Goldschmeding (1933) zag tijdens zijn studie economie een gat in de markt – tijdelijk werk. In een exclusief interview met Sprout vertelt de oprichter van Randstad over zijn 'lessons learned'

5 x ondernemen volgens Frits Goldschmeding:

 

  1. “Vind niet zelf het wiel uit, maar kijk hoe je iets kunt toepassen. Er wordt vaak gekeken vanuit de techniek, in plaats van naar de gebruikers. Wat is de maatschappelijke relevantie van een nieuwe toepassing? En hoe groot is de groep die het gebruikt?”
  2. “Als je wat verdient, koop dan niet direct een dikke BMW, maar stop het terug in het bedrijf. Zorg ervoor dat je tegenslagen kunt incasseren, zuinig kunnen zijn. Ook als je even geld over hebt.”
  3. “Wees nooit tevreden, alles kan morgen beter. Als alles morgen niet beter kon, zou de economie stilstaan. Blijf dus niet achter.”
  4. “Als je bedrijf groeit, zorg er dan voor dat het succes afstraalt op je mensen. Probeer ze de lol van het ondernemen te laten zien. Geef geen grote bonussen, maar persoonlijke aandacht. Een mens werkt niet voor een bonus, we zijn toch geen honden die achter een worst aanlopen?”
  5. “Geloof in je eigen product. Je gelooft in God, in jezelf en in je product. Als jij iets verkoopt waarin je niet gelooft, kun je je zin niet eens afmaken.”

 

Als toegift heeft de grondlegger van het flexwerken ook nog een paar nuttige tips voor ondernemers die (hard) willen groeien:

1. Begin klein
“In mijn tijd voor Uitzendbureau Amstelveen konden we er net het hoofd mee boven water houden. We stencilden brieven op de universiteit en brachten die op de fiets rond. In het eerste jaar draaiden we een winst van 9,08 gulden.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

2. Bouw op en zoek een investeerder
“Ik zag Randstad als iets tijdelijks, ik wilde eigenlijk het bedrijfsleven in. Todat ik erachter kwam dat onze Amsterdamse vestigingsmanager enorme kansen had laten liggen. Ik sprong bij, de omzet vloog omhoog. Dankzij een investeerder konden we verder groeien. Daarna ging het hard.”
3. Overleef moeilijke tijden
“In 1981 donderde onze omzet naar beneden. Na een periode van gestage groei in uitzendkrachten komt er altijd een terugval. In plaats van grote tv-campagnes ben ik Operatie Klassiek gestart; mensen gingen weer persoonlijk langs bij bedrijven, net als vroeger. Eind 1982 begon het om te slaan.” In 1989 had Randstad samen met dochter Tempo Team 40% van de markt.”

4. Beursgang
“Pas in 1990 zijn we naar de beurs gegaan. Om autonoom door te groeien en internationaal uit te breiden moesten we overnames doen. Bovendien word je veel serieuzer genomen met een beursnotering. Mensen waren verbaasd hoe groot wij waren. Wij positioneerden ons als de winkel op de hoek, maar we waren nummer drie van de wereld.”