Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De uitvinding: Ampelmann

Wie: Jan van der Tempel Bedrijf: Ampelmann Wat: een stabiele loopbrug voor boorplatformen en windmolens op zee Sinds: 2005 Ambitie: uitgroeien tot 100 systemen

Het idee

“Tijdens mijn promotieonderzoek naar windmolens op zee was ik een keer op een conferentie in Berlijn. Iemand hield daar een slechte presentatie over een systeem waarmee je aan boord van windmolens komt. Dat is altijd een probleem met ruwe zee en slechte weersomstandigheden. Tot dat moment werd dat gedaan met kleine bootjes die dan een ladder leggen tegen zo’n molen, maar dat kan dus alleen met rustig weer, anders kan het gevaarlijke situaties opleveren. Zodoende kwam ik op het idée om een beter systeem te bedenken zodat mensen veilig kunnen oversteken naar een windmolen of boorplatform. Daarom heet mijn bedrijf ook Ampelmann, het is een verwijzing naar de mannetjes in de stoplichten in Berlijn. Die worden ‘Ampelmännchen’ genoemd.”

De uitwerking

“Om de kern van het probleem weg te halen en de relatieve bewegingen tussen schip en de loopbrug stabiel te krijgen, hebben we een vliegtuigsimulator aan de onderkant van de loopbrug gemonteerd. Daardoor sta je in feite stil ten opzichte van het schip, de beweging van de golven wordt met een tegenbeweging opgeheven. We hebben een paar studies gedaan naar dit idee, daaruit bleek dat er geen beperkingen waren. In 2005 deden we proeven met een schaalmodel, in 2007 was er een prototype en in 2008 hebben we het bedrijf opgericht. Het verschil met de concurrenten van de Ampelmann is dat het systeem ook heel simpel is, het leunt gewoon tegen het object aan, je hoeft het nergens aan vast te maken of te haken.”

Afzetmarkt

“We werken al in 20-25 landen op vijf continenten. Europa is onze thuismarkt; daar hebben we nu aantal jaar al meer dan tien systemen. Onze resterende tien systemen verhuren we in Azië, Australië en de Perzische Golf. We zijn eigenlijk nog maar net bezig dus we hebben nog maar een paar procent van de markt. Toch zijn we al wel wereldmarktleider. De markt is conservatief, het kost wat tijd om bedrijvenin deze branche te overtuigen van iets nieuws. Daarom hebben we vanaf het begin af aan ook altijd gezocht naar partnerbedrijven die wereldwijd opereren, waaronder Smit en Shell, die zitten in Nederland als het ware om de hoek zitten. Als zo’n bedrijf zijn naam aan je product verbindt, maakt dat de marktintroductie een stuk makkelijker.” 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Verdienmodel

“Bedrijven huren ons systeem, dat kan voor een dag, maar kan ook voor een maand zijn. De machines gaan op vrachtschepen in een container de hele wereld over. De prijs voor de huur is op dagbasis een paar duizend euro per dag, afhankelijk van lengte van de huur en naar welk gebied het naar toe moet worden verscheept. De investering loopt in de tonnen, alles is via de bank gefinancierd, maar we zijn al uit de kosten. Je ziet langzamerhand dat ons systeem steeds meer bekendheid krijgt en langzaam de standaard wordt. De komende jaren willen we dan ook uitgroeien naar honderd systemen.”