De wereld van Rijswijkse startup Epyon

Het Rijswijkse Epyon heeft de techniek in huis om ­accu’s van elektrische auto’s 20 tot 30 keer sneller op te laden. Andere partijen mogen daar hun voordeel mee doen. ‘De grote jongens zijn daar beter in.’

Terug naar Sprout on Wheels

1. Snel laden, snel groeien

Met de technologie van Epyon duurt het nog maar 15 tot 30 minuten om een accu van een elektrische auto op te laden, in plaats van 8 uur. Bijna net zo snel is de groei van het bedrijf, dat werd opgericht in 2005 en nu 1 miljoen euro omzet. En dat is nog maar het begin, zegt ceo Hans Streng. “Steeds meer fabrikanten komen met elektrische auto’s.” Zo heeft Epyon een laadstation ontworpen voor de ­Nissan LEAF, die eind 2010 in Europa rijdt. Streng: “Dit soort samenwerkingen helpt om sceptici mee te krijgen.”

2. Het Cisco-model

Epyon biedt de technologie, en kan ­zorgen voor de hardware, maar andere partijen mogen er een servicemodel ­omheen bouwen. McDonalds bijvoorbeeld, dat snelladers kan plaatsen en daarna zelf mag beslissen of het geld vraagt voor een oplaadbeurt, of dit als gratis service aan de klanten biedt. ­Mede-oprichter Crijn Bouman maakt de vergelijking met Cisco: “Ook wij bieden een technologie en de kans om een ­service te bouwen op onze hardware, maar bemoeien ons niet met de ­transactie. Daar zijn de grote jongens beter in.”

3. Kiezen wat je niet doet

Epyon doet niet alles en kiest duidelijk wat het zelf doet en wat niet. Streng: “Je moet je plaats in de markt zorgvuldig ­kiezen.” Epyon ziet de technologie als meest onderscheidende waarde. Het ­bedrijf besteedt de productie van oplaadstations evenwel uit. Integratie van de controlelaag en levering handelt het ­bedrijf wel zelf af, al wil Epyon misschien ook het integreren van de controlelaag uitbesteden, om sneller een hoger ­volume te kunnen draaien.

4. De extra servicelaag

Geld verdienen doet Epyon op twee ­manieren. Het bedrijf zorgt enerzijds dat de ­oplaadstations worden geleverd en ­geïnstalleerd. Dit laatste wordt trouwens, ­wederom, door een partnerbedrijf ­gedaan. Daarnaast verkoopt het bedrijf een datalaag als service, door informatie over het laden te verzamelen. Handig voor partijen als energiemaatschappijen, zegt Bouman: “Wij geven ze de mogelijkheid om de energietoevoer te sturen en optimaliseren, en daarmee een kostenvoordeel te behalen.”