Amsterdam zet deur op kier voor deelstep-startups

Deelsteps

Amsterdam wil misschien toch aan de elektrische deelsteps. Kunnen leveranciers de veiligheid ervan garanderen, dan behoort een experiment tot de opties. Uit Amerikaanse data blijkt echter dat er nogal wat af te dingen valt op die veiligheid.

In menig wereldstad kun je door de elektrische deelsteps de gebouwen al niet meer zien, maar in de straten van Nederland schitteren de deelsteps in afwezigheid. Onze fietscultuur speelt hierbij een belangrijke rol; lokale beleidsmakers vrezen dat deelsteps op fietspaden voor onveiligheid zullen zorgen. Amsterdam stelde afgelopen maand tegenover Sprout dan ook voorlopig geen elektrische deelsteps toe te laten in de stad. Mogelijk zouden er uitzonderingen op de regel komen bij de behandeling van andere mobiliteitswetgeving.

Die is er nu: in de nieuwe Nota Deelmobiliteit wijst de gemeente deelstepbedrijven niet op voorhand de deur. Amsterdam houdt de optie open dat deelstep-ondernemingen “kleinschalige experimenten” in de stad kunnen uitvoeren. Dit zal geschieden op basis van een ontheffing van het verbod op commercieel verhuur van elektrische steps. Willen deelstep-startups in Amsterdam kans maken op zo’n eventuele ontheffing, dan zullen zij de gemeente ervan moeten overtuigen dat hun dienst geen negatieve impact heeft op de verkeersveiligheid.

Ongelukken

Dat zal nog een aardige uitdaging worden. Toen Sprout onlangs in Lissabon deelsteps van startup Lime testte, moesten wij concluderen dat de deelsteps “totale anarchie” naar de stad hebben getransporteerd. De steps kunnen bijna 30 kilometer per uur halen, en er is geen test om op voorhand te controleren of bestuurders nuchter zijn of niet. In Lissabon zoefden alle deelstep-gebruikers over drukke voetpaden heen, hetgeen voor onhandige situaties zorgde, maar – wonderwel – voor geen ongelukken tijdens onze test.

Klachten over ongelukken door deelsteps zijn er echter wel (‘Scooter companies are moving fast and breaking people’, schreef The Verge met een knipoog naar de bekende uitspraak van Mark Zuckerberg). In de Verenigde Staten worden de deelbare e-steps in meer dan honderd steden gebruikt. Al honderden gebruikers van deelsteps zijn er naar de spoedeisende hulp gebracht, meldde CNBC eerder deze maand. In San Diego belandden 42 mensen tussen september 2017 en augustus 2018 op de spoedeisende hulp. 48 procent van hen had te veel gedronken en 52 procent was onder invloed van een “illegale stof”.

Twee centra voor spoedeisende hulp in Los Angeles kregen in dezelfde periode 249 mensen over de vloer, die gewond waren geraakt door de deelsteps. Bij de meerderheid werd dit veroorzaakt doordat zij met snelheid van de step afvielen, bijvoorbeeld door een hobbel in de weg. Het Amerikaanse Centrum voor Ziektecontrole en Preventie doet momenteel een studie naar deelstep-gerelateerde ongelukken. Het zal voor de gemeente Amsterdam interessant zijn dit onderzoek in de gaten te houden.

Startups

Deelstep-startups die de Amsterdamse markt op willen, zijn er genoeg. Eerder meldden wij op basis van een – later door de Rotterdamse gemeente bevestigde – bron dat vijf startups een aanvraag hebben gedaan bij zowel de stad Amsterdam als Rotterdam. Laatstgenoemde stad gaf al vorig jaar groen licht voor een pilot met multinational Bird en het Nederlandse SwheelS2Go. 

In Amsterdam behoren in ieder geval Bird en het in deze stad gevestigde Dott tot de partijen die een aanvraag hebben ingediend. Dott-medeoprichter Maxim Romain uitte zich eerder tegen Sprout hoopvol: “Als lokaal bedrijf hopen dat we dat we kunnen samenwerken met Amsterdam om de regels aan te passen en te vernieuwen. We huren een team hier en investeren een hoop geld. Dus we hopen dat de gemeente met ons in zee gaat.”

Deelfietsen

De gemeente doet in de nieuwe nota daarnaast vooral mededelingen over deelfietsen en -brommers. Deelfietsen, die eerder zorgden voor rommelige straten, worden toch weer toegelaten op de Amsterdamse straten, zij het in de vorm van kleinschalige experimenten. Twee partijen krijgen daarnaast van de gemeente een stadsbrede vergunning voor het aanbieden van elektrische deelbrommers.

Het voorgestelde beleid moet nog langs de gemeenteraad in Amsterdam. Geeft die toestemming, dan kan een begin gemaakt worden met de experimenten, mits de nationale overheid tevens akkoord gaat.

Geduld

Dat het geduld van een bedrijf als Bird op de proef wordt gesteld, komt voor het bedrijf niet per se als een verrassing, reageert hoofd Benelux Jonatan de Boer desgevraagd aan Sprout. “In Nederland staat verkeersveiligheid hoog in het vaandel, en daar kunnen we met zijn allen denk ik alleen maar heel erg blij mee zijn. Het remt innovatie in dit geval wel wat af, maar het is een kwestie van tijd voor we uiteindelijk, ook in Nederland, auto's van de weg af kunnen krijgen.” In Antwerpen draait Bird volgens De Boer ondertussen heel goed met “duizenden ritjes op een zonnige dag zoals vandaag”.

Foto: Getty

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!