Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Delftse scaleup GeoPhy kan dankzij 33 miljoen dollar opschalen naar 50 landen en 250 nieuwe medewerkers

Met 33 miljoen dollar aan nieuw groeikapitaal wil het Delftse GeoPhy in tientallen landen de vastgoedmarkt opschudden door taxateurs overbodig te maken. Eind volgend jaar is het bedrijf gegroeid van 100 naar 350 mensen, verwacht medeoprichter Teun van den Dries.

GeoPhy
Wat: vastgoeddata- en waarderingen
Sinds: 2014
Wie: Teun van den Dries, Sander Mulders
Medewerkers: 100 
Kantoren: Delft, New York, Londen, Kaunas (Litouwen)

Teun van den Dries (35) studeerde architectuur, maar ondernemen ging hem beter af, merkte hij als respectievelijk freelancefotograaf, eigenaar van een fotogalerie (Eckhart Gallery) en directeur van een bureau voor interieurarchitectuur. Tijdens zijn studie had Van den Dries zich al regelmatig verbaasd over de ondoorzichtigheid van de vastgoedwereld, waar miljarden worden verdiend door vastgoedbedrijven die profiteren van een gebrek aan informatie bij kopers.

Samen met (CTO) Sander Mulders lanceerde hij vier jaar geleden GeoPhy, in eerste instantie als een overzicht van alle relevante informatie van panden, zodat die met elkaar vergeleken kunnen worden. GeoPhy gaat inmiddels veel verder dan alleen data verstrekken. Het bedrijf wil de waarde berekenen van zo’n beetje ieder vastgoedopbject op aarde. Daarbij gaat het niet alleen om de prijs van een kantoor, maar ook om de huurinkomsten.

Kost een gangbare waardering zo’n 4.000 tot 6.000 dollar, GeoPhy kan die kosten drukken met waarderingsmodellen gebaseerd op data uit duizenden bronnen, van satellietbeelden en inwonersstatistieken tot tweets en criminaliteitscijfers over een bepaalde buurt. Bronnen die allemaal een deel van het verhaal van vastgoed vertellen, en waarmee een leger data-wetenschappers van GeoPhy (100 medewerkers) modellen maakt om die objecten te waarderen.

Kosten drukken

Dat verhaal sloeg aan bij grote vastgoedinvesteerders, banken en marktanalisten. Klanten zijn onder meer ABN Amro, Goldman Sachs, APG, PGGM en Amerikaanse (woning)hypotheekverstrekkers waaronder Fannie Mae. Partijen die tijdens de kredietcrisis een tik op de neus kregen omdat vastgoed, en de daaraan gekoppelde waardepapieren, vaak verkeerd in de boeken bleek te staan. 

Na een eerste investering van Inkef, een investeerder van pensioenfonds ABP, ging GeoPhy op zoek naar een nieuwe groeironde om de markt sneller te kunnen veroveren. Van den Dries en Smulders maakten een lijstje met de 5 investeerders met wie ze het liefst in zee zouden gaan, maar werden onlangs zelf gebeld door Index Ventures, zegt Van den Dries aan de telefoon vanuit New York. Index stak eerder ook geld in Adyen en Elastic (wiens medeoprichter Steven Schuurman in de raad van toezicht van GeoPhy zit).

Index investeert nu 33 miljoen dollar in het bedrijf uit Delft (Inkef doet ook weer mee). De hoogte van dat bedrag berekende GeoPhy “zoals bij elk techbedrijf, wanneer je meer wil groeien dan je organisch kan doen”, zegt Van den Dries,

Op welk gebied willen jullie vooral sneller groeien?

“We werken per land met modellen voor vastgoedwaardering, op dit moment in de VS, Nederland en Groot-Brittannië. Deze investering is bedoeld om dat op veel grotere schaal te doen, zodat we over een jaar in 50 landen hopen te zitten. We zijn nu met 100 mensen, we verwachten eind van dit jaar te groeien naar 200 en eind volgend jaar 350.”

“De vijf volgende landen zijn Frankrijk, Duitsland, Spanje, Zweden en België. We zijn nu ook bezig in Australië en Japan. Die lijst van 50 zijn eigenlijk alle landen met een significante en goed ontwikkelde vastgoedmarkt. Volgend jaar willen we kijken of we dit ook kunnen doen in landen zoals India, waar de markt minder goed ontwikkeld is.”

Maar vooralsnog is de VS het beloofde land? 

“Daar komt nu inderdaad 90 procent van onze omzet vandaan (cijfers deelt de ondernemer niet, red.). Het gaat in de VS om een totale markt van 15 miljard dollar. Dat wordt nu verdiend door taxateurs, mensen die langs gebouwen gaan. Dat willen we nu allemaal overbrengen naar modelmatige waardering. Elke bank die financiert, in welk land dan ook, moet weten wat een gebouw waard is. Dat is een hele mooie, continue stroom van informatie.”

GeoPhy kan ook zien welke buurten de meeste ‘hipsters’ aantrekken, vertelde Van den Dries donderdag op de Amerikaanse tv-zender Bloomberg:

Wat betekent ‘AI-powered’ in jullie geval?

“Als je nu naar een bank gaat voor een hypotheek, gaat de bank een taxateur vragen om een waardering. Dat handmatige proces duurt weken, dat proces kan nu worden geautomatiseerd. Daardoor hebben banken geen taxateurs meer nodig en halen ze informatie rechtstreeks uit onze modellen. Daarnaast is er vaak nog een keer per kwartaal, als onderdeel van risicoanalyses, een nieuwe waardebepaling vereist.”

Door het toevoegen van nieuwe data worden de modellen van GeoPhy dagelijks beter, zegt Van de Dries. Momenteel zit er nog gemiddeld 5 procent verschil tussen een gangbaar waarderingsrapport en de uiteindelijke verkoopprijs. GeoPhy wil dat terugbrengen naar 0 procent.

Geld verdient de scaleup in de vorm van een maandelijks abonnement op zijn API-feed en waarderingsrapporten, die ook los kunnen worden afgenomen.

Zijn jullie hiermee de vleesgeworden nachtmerrie van taxateurs?

“Als individuele taxateur is er nog niet zoveel aan de hand. Er zijn altijd gebouwen die lastig te waarderen zijn, een luchthaven of pretpark bijvoorbeeld. Maar de 80 tot 90 procent saaie kantoren en rijtjeswoningen, dat wordt allemaal geautomatiseerd. Taxateurs kunnen zich gaan richten op gebouwen die atypisch zijn.”

Hoe reageert de markt als geheel op jullie?

“In het begin merkten we absoluut weerstand. Eerste paar jaar zie je een adoptiecurve: eerst is wat we doen ‘onmogelijk’, en vervolgens ‘ingewikkeld’. Nu zijn ze allemaal zo ver dat dit de toekomst is en dat ze met ons moeten samenwerken.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Je vliegt constant heen en weer naar jullie verschillende vestigingen. Hoe manage jij je tijd als ondernemer?  

“Op heel veel dingen ‘nee’ zeggen. Ik vlieg bijvoorbeeld niet meer wekelijks naar Londen, maar alleen nog maar op en neer naar de VS. En ik heb een extreem geduldige familie. Ik ben nog steeds veel weg, maar als ik in Nederland ben werk ik tot 17 uur en ga ik naar huis om te koken. Waarna ik om 21 uur weer ga werken, wanneer het nog middag is in de VS.”

Nu je toch in de VS bent. Sta je daar over een twee jaar op Wall Street om – net als Elastic – een beursgang te vieren?

“Niet over twee jaar, maar het is wel de verwachting dat we op termijn naar de beurs zullen gaan.”