Deze 10 flops bewijzen dat Trump een waardeloze ondernemer is

Donald Trump

Over de volgende president van de Verenigde Staten is al een boel gezegd. Maar zet de zakelijke missers van Donald Trump op een rijtje en je gaat je pas echt (nog grotere?) zorgen maken.

Hou ons ten goede: je hoeft geen steengoede ondernemer te zijn om het machtigste land ter wereld te leiden, al denken we stiekem dat het best wel zou helpen. Ashley Feinberg verzamelde op Gawker zo'n moedeloos stemmend rijtje zakelijke missers van Donald Trump, dat we gaan twijfelen aan wat de beste man aan grijze massa onder die gedresseerde hamster heeft zitten.

Hou je vast:

Trump Steaks

Trump leent zijn naam aan honderd-en-een dingen, en vaak gaat dat mis. In 2007 leek het hem een goed idee om vlees onder zijn sterke merk te verkopen. Online, in een raadselachtige deal met gadgetverkoper The Sharper Image, en voor een stevige prijs: voor 1000 dollar kocht je een cadeaupakket met 24 burgers en 16 steaks. Ze werden nauwelijks verkocht.


GoTrump.com

In 2006 was een reiszoekmachine nog een prima idee. Alleen hadden Expedia, Tripadvisor en Booking.com dat al een paar jaar eerder bedacht en uitgewerkt tot een miljardenbusiness. Trump besloot zich, hoewel zijn merk daar toch voor staat, niet te beperken tot zakenjets en exuberante uitjes, maar beloofde juist de goedkoopste deals. Binnen een jaar ging de stekker uit Gotrump.com.


Trump Airlines

Richard Branson en Stelios flikten het wel, Trump maakte er een zootje van: hij kocht zijn eigen vliegmaatschappij. Vanaf 1989 pendelde die onder de naam Trump Airlines met flinke kisten tussen Boston, New York en Washington. Voor Trumps bemoeienis was het vliegen zonder poespas voor een habbekrats, The Donald gaf het wat meer glans, met een reepje fineer hier, en wat goudkleurige kranen daar. Trump Airlines belandde in een glijvlucht die een paar jaar later eindigde in handen van schuldeisers, die de zaak samenvoegden met een andere noodlijdende luchtvaartbedrijf.


Trump Vodka

The World’s Finest Super Premium Vodka”, minder verwacht je niet als de tronie van Trump een fles sterkedrank siert. Trump&Tonic zou de nummer één drank van de States worden, beloofde de bescheiden ondernemer in 2006. Not so. In 2011 werd de productie gestaakt.


Trump hypotheken

Als vastgoedmagnaat in de dop doe je natuurlijk graag zaken met Donald Trump als je een hypotheek zoekt voor je woning. De timing was ongeëvenaard: aan de vooravond van de financiële crisis, waarvan de eerste voortekenen zich juist voordeden in de vorm van de hypothekenbubbel, vond Trump het een prima moment om in hypotheken te gaan. Auw! Anderhalf jaar heeft Trump Mortgage bestaan.


Trump The Game

Een potje Monopoly, Trump style. The Donald zette in 1989 erop in dat zijn naam op de doos minimaal goed zou zijn voor 2 miljoen verkochte spelletjes. Het werden er maar een paar, die nu bijna allemaal op eBay te vinden zijn.


Trump Magazine

Oprah, Linda: een beetje persoonlijkheid heeft een succesvolle glossy. Trump barst van de persoonlijkheid, maar niet van het soort dat blaadjes verkoopt: in 2007 lanceerde hij Trump Magazine, dat leefde van advertenties voor jachten, dure vakantiehuizen en andere verwenspeeltjes. Hij mag de crisis de schuld geven dat zijn blad het anderhalf jaar uithield.


Trump University

E-learning is een groeimarkt, mits je je studenten naar huis kunt sturen met erkende diploma's of toepasbare kennis. De 35 mille inschrijfgeld bij Trump University leverde vanaf 2005 geen van beide op. Dat voerden studenten in 2010 aan in een rechtszaak, waarin ze stelden dat het lesmateriaal grotendeels bestond uit uitgebreide reclamespotjes. De tent heeft toch nog 6 jaar gedraaid.


The Trump Network

Zo'n Trump en zijn netwerk, daar wil je bijhoren. Jammer dat The Trump Network vanaf 2009 geen toegang bood tot de kliek waarmee de toekomstige president van de VS zelf zaken doet, maar neerkwam op piramide-marketing rond vitaminepillen. Het bekende verhaal: wordt snel rijk door unieke voedingssupplementen te laten verkopen door je eigen verkopersnetwerk. Het schijnt alleen dat verkopers die toehapten, helemaal niets terugzagen voor hun investering in leads en marketingmateriaal. 


Trump Ice

Met zijn hotels en casino's ging het meestal wel goed. Gasten waren dol op de flesjes water die hij er schonk, dus leek het Trump in 2004 wel een goed idee om ze op de markt te brengen. Kratten tegelijk zou het Amerikaanse volk kopen, Coke en Pepsi mochten zich zorgen maken, beloofde The Donald. Na een jaartje bleven de flesjes weer gewoon binnen de muren van zijn eigen imperium.

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!